العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 09-10-2013, 01:10 AM
Mahmoud El Zahar Mahmoud El Zahar غير متواجد حالياً

Mahmoud El Zahar is on a distinguished road
عاجل أرجو الرد للاهمية ..... معروض عليا ميجان 2006 هاى لاين؟!

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته....

أنا عضو جديد فى المنتدى بس انا متابع جيد للمنتدى!
الموضوع يا جماعة انا بقالى فترة بدور على عربية و المهم انا معروض عليا عربية ميجان 2006 هاى لاين طبعا كاملة و حالتها ممتازة ... بس بصراحة انا متردد جدا بسبب الاراء المتناقضة حول هذه السيارة... انا عايز رأيكم :

قطع الغيار ؟ متوفرة و ايه الاسعار؟
الصيانة و التوكيل؟
الاعتمادية و الامان؟
سعر السيارة بالامكانيات دى؟ هو بيتكلم فى 79 الف ((كتير مش كدة)) .... ياريت حد يدينى رأيوه.

أفادكم الله و جزاكم كل خير عن المشورة و المساعدة.

شكرا جزيلا والسلام عليكم.
قديم 09-10-2013, 06:12 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أرجو الرد للاهمية ..... معروض عليا ميجان 2006 هاى لاين؟!

مستوى امان عالى
مصاريف تشغيل عالية لان الصيانة و قطع الغيار غالية
لو حتجبها يفضل تتابع مع التوكيل و غالى للاسف
كان فى موديل مش فاكر 2005 و لا 2006 كان قارف الناس بسبب كترة التعقيدات و اجبار السيارة صاحبها على الذهاب للتوكيل لعمل الصيانة الدورية عن طريق تعطيل الانظمة تباعا !!!!
و دورية تغيير مكونات غالية على مسافات متواضعة زيى الكويلات كنت قريت زمان انها بتتغير دوريا على مسافات متواضعة مقارنة بباقى العربيات

لازم تستنى اراء اكثر و سيرش اكتر عن العربية و مشاكلها و لو نويت لازم لازم فحص شامل فى التوكيل

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 09-10-2013, 09:57 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أرجو الرد للاهمية ..... معروض عليا ميجان 2006 هاى لاين؟!

للاسف ومع كامل احترامى لمالكيها....لكن مصاريف التشغيل مش فى متناول الجميع
ومهما فتح ناس بتصلحها فى صقر قريش او غيرة هاتفضل حاجتها غالية
العربية دى انا امتلكتها وكانت موديل اقل بسنتين ......عربية ممتازة وثابتة اوى
لكن مع التكييف مكنتش حلوة واللى تعبنى منها ان حاجتها كانت غالية على ......فعلا مبالغ فى حاجتها اوى وبعتها خلال 3 شهور بس دة مش مقياس انها وحشة ولكنة عادة فى انا

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 09-10-2013, 02:02 PM
الصورة الرمزية حسن شرف
حسن شرف حسن شرف غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجارة وتسعير السيارات
هواياتي: تجارة وتسعير السيارات

حسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to all
رأى رد: أرجو الرد للاهمية ..... معروض عليا ميجان 2006 هاى لاين؟!

ابعد عن موديل 2005 وموديل 2006 لآن دول أكتر عربيات كان فيها مشاكل أنا كان خالى شارى العربية دى 2005 فبريكة برا وجوا على 55000 أعلى فئة وباعها بعد 3 شهور واشترى اوبل استرا وربنا يوفقك للصالح أخوك حسن شرف 01112535152
قديم 09-10-2013, 08:13 PM
Mahmoud El Zahar Mahmoud El Zahar غير متواجد حالياً

Mahmoud El Zahar is on a distinguished road
عاجل رد: أرجو الرد للاهمية ..... معروض عليا ميجان 2006 هاى لاين؟!

شكرا استاذ / احمد على/ mr_astra / حسن اشرف على الاهتمام و الرد السريع...

طب بالنسبة لاسعر 79 الف !!!؟؟ كتير

من الاخر العبية دى شكلها عايزة فلوس و مشاوير كتير طب مع انعجبانى جدا!!!

ممكن اطلب مقارنة بسيطة بين ال3 عربيات دول , بصراحة انا زرت معارض كتير و دول اكتر3 عربيات مناسبين ليا:

((الانترا / لانسر / مازدا 3 موديل)) 2006-2007 اتوماتيك و ارجو المساعدة لااسف انا معنديش خبرة جيدة فى العربيات و دى اول سيارة هشتريها و عايز اجيب حاجة من الاخر مريحة و امان و رفاهية طبعا مفيش مانع....

قطع الغيار ؟ متوفرة و ايه الاسعار؟
الصيانة خارج و داخل التوكيل؟
الاعتمادية و الامان؟
سعر السيارة بالامكانيات دى؟ .... ياريت كمان لو حد يعرف معالاض عندها العربيات دول علشان اروح اشوف ... جزاكم الله خير