العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki > ماروتى MARUTI

قديم 10-01-2013, 05:39 PM
ahmeddedo ahmeddedo غير متواجد حالياً

ahmeddedo will become famous soon enough
طلب ياجماعة عندى اسئلة بخصوص الماروتى ياريت الافادة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا اشتريت عربية ماروتى موديل 2007 ماشية 19 الف كيلو العربية ماشاء الله جميلة جدا جدا بس عندى اسئلة

1- اول لما ادور العربية مش يتدور على طول لازم مرتين او تلاتة مع سنه بنزين هل ده طبيعى ولا فى عيب وكمان صاحب العربية قالى شد الشفاط الى على الشمال شوية فانا عايز اعرف اشده قبل ما ادور ولا بعد ما ادور العربية علشان مش يحصل حاجة للماتور

2- الجو دلوقتى طبعا شتا والجو ساقعة لما امشى بالعربية بلاقى مؤشر الحرارة واقف عند النص بالظبط فهل ده طبيعى ولا لازم يقل عن كده شوية بسبب اننا فى الشتا

امال فى الصيف حيحصل اية

3 - عايز اعرف نوع زيت العربية الى استخدمة للماروتى فهل فى نوع معين كويس وايضا ايه نوع المياه بتاعت الرداتير هل احط مية عادية ولا مياه خضرا من نوع معين علشان موضوع السخونية

اسف طولت عليكم شوية اتمنى الافادة وجزاكم الله خيرا
قديم 10-01-2013, 06:07 PM
linatrix linatrix غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس نظم عاشق للسيارات
التخصص العملى: مهندس نظم معلومات
هواياتي: المحركات

linatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud of
افتراضي رد: ياجماعة عندى اسئلة بخصوص الماروتى ياريت الافادة

بص الماروتى عربيه جميله بصراحه
شد دراع الهواء لنصه او اكتر حبه حسب استجابه العربيه معاك مع دوسه بنزين صغيره و شيل رجلك من على الدواسه و دور و اول ما مؤشر الحرار يتحرك ابقى رجع الدراع مكانه و متمشيش بيه كده
الزيت انصحك بشيل كويس
المياه الخاضره احسن طبعا لو العربيه فيها مايه عاديه نزله و حط مياه خضره بس من مكان نضيف
قديم 10-01-2013, 07:47 PM
ahmeddedo ahmeddedo غير متواجد حالياً

ahmeddedo will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة linatrix مشاهدة المشاركة

بص الماروتى عربيه جميله بصراحه
شد دراع الهواء لنصه او اكتر حبه حسب استجابه العربيه معاك مع دوسه بنزين صغيره و شيل رجلك من على الدواسه و دور و اول ما مؤشر الحرار يتحرك ابقى رجع الدراع مكانه و متمشيش بيه كده
الزيت انصحك بشيل كويس
المياه الخاضره احسن طبعا لو العربيه فيها مايه عاديه نزله و حط مياه خضره بس من مكان نضيف
شكرا ليك بس مش قلتلى موضوع السخونية ده رغم اننا فى عز الشتا والسقعة وبلاقى المؤشر بتاع الحراره فى النص ما بين حرف c , h

هل ده طبيعى ولا فى مشكلة مثلا
قديم 10-01-2013, 07:54 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmeddedo مشاهدة المشاركة

شكرا ليك بس مش قلتلى موضوع السخونية ده رغم اننا فى عز الشتا والسقعة وبلاقى المؤشر بتاع الحراره فى النص ما بين حرف c , h

هل ده طبيعى ولا فى مشكلة مثلا
السلام عليكم
ده الطبيعي اقل من النصف بحاجه بسيطه جدا
وجرب زيت التعاون SL بصراحه ممتاز ورخيص كنت بحط منه للانوس
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

التعديل الأخير تم بواسطة eng/walaaeldeen ; 10-01-2013 الساعة 08:02 PM
قديم 10-01-2013, 08:06 PM
linatrix linatrix غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس نظم عاشق للسيارات
التخصص العملى: مهندس نظم معلومات
هواياتي: المحركات

linatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud of

دى الحراره العاديه بتاعتها