العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO

شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO دايو - شيفرولية الكورية daewoo يشمل سيارات دايو وشيفروليه المصنعة في كوريا ( لانوس - نوبيرا - أفيو - أوبترا......إلخ)

قديم 03-05-2012, 10:33 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز اعرف سعر السيارة شيفرولية بليزر ك5

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حسن عبد الرحمن مشاهدة المشاركة

الف شكر ليك ياباشا على شرحك بس انا لسة مشترتهش انا عايز اجمع اكبر قدر من المعلومات عنها قبل الشراء بس انا فعلا حابب العربية وان شاء الله هاشتريها بس فى سؤال هل جربت ان تركبلها غاز علشان تمش بالغاز وسؤال تانى انا اسف معلش اسالتى كتير هلى يوجد منها محرك يعمل بالجاز (السولار) ولا لا وأجو انى مكونش اطالت على شخصيتكم الكريمة وآلف شكر.
لا شكر على واجب ... اسأل براحتك و حاول تجمع اكبر قدر من المعلومات قبل الشراء ... و استخير ربنا و توكل على الله

الغاز الطبيعى ..... انا فكرت فعلا فى القصة دى و كنت مقدم عليها ... بس قابلت واحد عند الميكانيكى قالى ان العربية حتبقى زى السيات ... مع احترامى للسيات ... بس هو كان يقصد ضعف السحب ..
و سئلت ناس تانية مركبين غاز .. الناس اكدت ان الموضوع عادى و مش حيفرق كتير
الغاز حيكلف من 7 الى 9 الاف جنيه ..... علشان حضرتك مش حتحط اسطوانة واحدة .. على الاقل اسطوانتين صغيرين ... الاسطوانة الصغيرة تعادل صفيحة
ده غير انهم حيشغلوا تقريبا كل مساحة الشنطة

الديزل ..... فيه ناس كتير و عربيات كتير شفتها و مغيرة الموتور و مركبة موتور ديزل ...

المشكلة الاولى .... ايه الموتور الى ممكن يركب على البليزر و يقدر يقومها ؟؟؟
اول موتور ممكن يركب هو موتور الجامبو التيربو ديزل ... ان بى ار ... او ..ان كى ار ... الاول 4000 سى سى و التانى 2500 سى سى تقريبا على ما اتذكر و الاتنين 4 سلندر
فيه ناس تقولك طاب ما تركب موتور التويوتا الميكروباص ما هو زى الفل و عفى ... كلام فاضى ... انا رايى الشخصى ان موتور ال ان كى ار .. مش جامد برضوا

فيه موضوع هنا فى المنتدى عن احد الاعضاء كان عاوز يبيع عربية بليزر من غير موتور علشان موتورها باظ ... الموتور ده زى الـ ان كى ار ... انا كنت على وشك انى اشترى العربية دى قبل ما العضو ده يشتريها من مالكها الاصلى ..... نتعلم من كدة درس مهم .... مش اى موتور ديزل ممكن يركب على اى عربية

المشكلة التانية ..... موتور الديزل وزنه تقيل و بيعمل اهتزازات عالية ...بصفة عامة العفشة لازم تتغير ... الظريف فى البليزر انك مش لازم تغير العفشة ... شاسيه العربية قوى و يستحمل ... ده غير ان فيه منها عربيات نازلة من المصنع بموتور ديزل .... يعنى مش حتغير حاجة فى العفشة

المشكلة التالتة ..... فتيس الغرز .... فى الغالب المواتير الديزل الموجودة من غير فتيس غرز ... فواحد يقولك مش مشكلة فتيس غرز ... الغيه .. انت حتعمل بيه ايه !!!! و واحد كان عنده عربية بليزر قالى انه شاله من العربية علشان بيعمل حمل على الموتور .... ( انا مش قلتلك ابعد عن الفتايين ؟ ) طيب ما تركب عربية تانية احسن و تسيبك من البليرز و وجع القلب !!!!! الناس بتعدل العربيات علشان تضيف ليها امكانيات ... مش علشان تشيل منها امكانيات .. كده انت سوف تفقد فتيس الغرز

الى بفكر انى اعمله فعلا .... هو تركيب موتور الجى ام الديزل التيربو ديزل .... الى هو موتور البليزر الديزل ... و ده موتور 8 سلندر تيربو ديزل 7000 سى سى !!!!
الموتور ده بينزل بفتيس اوتوماتيك و بفتيس غرز و سمعت ان تمنه حوالى 10 الاف جنيه بكل حاجته بس فيه مشكلة واحدة ..... قطع الغيار مش موجودة

انا لسه محتاج اسال عن الموتور ده فى شبين الكوم على موضوع قطع الغيار .... صديق ليا قالى انى مش ححتاج قطع غيار للموتور ده غير طرمبة المياه ... و لو احتجت ممكن نعمل حشوة عمولة ... اى قطع غيار تانية ممكن تتوفق عليه ... و الله اعلم

موتور الجامبو .. ان بى ار .. سعره قرابة ال 20 الف جنيه .. و قطع غياره متوفرة و منتشرة و ميكانكيته كتير .... موتور ال ان كى ار .. سعره تقريبا فى حدود 15 الف ...

نصيحة من ميكانيكى انا بحترم رايه ... متلعبش فى موتور العربية دى....لو عاوز تركبها صح
لو عاوز تشغلها و تحمل فيها و تبهدلها ... اعمل الى انت عاوزه

قديم 04-05-2012, 01:27 AM
الصورة الرمزية محمد حسن عبد الرحمن
محمد حسن عبد الرحمن محمد حسن عبد الرحمن غير متواجد حالياً
هواياتي: معرفة وتجميع المعلومات عن السيارات واحب اصلح اى حاجة بايدى

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute

آلف شكر ليك ياباشا انت فعلا افدتنى كتير بس من حيث انا حضرتك قولتلى ان العربية صعب ضبط ابعادها فى السواقة بس اعتقد ان كل ما العربية ارتفعت عن الأرض اصبح سهلة القيادة او ارتفاع مقعد السائق برضة يسهل القيادة انا مكنتش اعرف اى حاجة عن السواقة وعلشان اتعلم السواقة اشتغلت فى جراج علشان اتعلم وديه نصيحة واحد قالهلى وفعلا نصيحة تمام و أول سيارة سوقتها فى حياتى كانت شيفرولية جامبو 8000 شاسية طويل بصندوق وبالرغم من انو كان فى الجراج تريلات ومعايا مفتيحه الا انى محولتش معاها لأنى معرفش حاجة فيه وأشكر حضرتك على كم المعلومات الذى امطرتنى به وحضرتك شخصية محترمة وأرجو انى مكنتش ضيقت حضرتك بكثرة اسألتى.
وشكراا
قديم 11-05-2012, 04:29 PM

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حسن عبد الرحمن مشاهدة المشاركة

آلف شكر ليك ياباشا انت فعلا افدتنى كتير بس من حيث انا حضرتك قولتلى ان العربية صعب ضبط ابعادها فى السواقة بس اعتقد ان كل ما العربية ارتفعت عن الأرض اصبح سهلة القيادة او ارتفاع مقعد السائق برضة يسهل القيادة انا مكنتش اعرف اى حاجة عن السواقة وعلشان اتعلم السواقة اشتغلت فى جراج علشان اتعلم وديه نصيحة واحد قالهلى وفعلا نصيحة تمام و أول سيارة سوقتها فى حياتى كانت شيفرولية جامبو 8000 شاسية طويل بصندوق وبالرغم من انو كان فى الجراج تريلات ومعايا مفتيحه الا انى محولتش معاها لأنى معرفش حاجة فيه وأشكر حضرتك على كم المعلومات الذى امطرتنى به وحضرتك شخصية محترمة وأرجو انى مكنتش ضيقت حضرتك بكثرة اسألتى.
وشكراا

انا اسف على التاخير فى الرد .... ما كانش عندى انترنت
يا سيدى لا شكر على واجب و ربنا يكرمك و يحفظك ..... انا بس بحاول افيد على اد ما اقدر ... و زى ما قلت اسال براحتك .... انامجود فى مصر لو حضرتك عاوز نتقابل و افرجك على العربية انا معنديش مانع .... اتشرف بمعرفتك

الجامبو مختلفة تماما فى السواقة ..... زيها زى الميكروباصات .. علشان العربية ملهاش بوز من الامام ... فانت تقدر تحكم العربية كويس جدا من الامام علشان انت شايف كل حاجة و قريب من العربية الى امامك

اما ف العربيات السيدان لازم تعمل حساب بوز العربية ... و تقدر المسافات و الابعاد
كل ما العربية كانت واطية فانت تقدر تشوف ابعاد العربيات الى حواليك كويس
انما لو العربية الى انت سايقها عالية فالموضوع ده بيبقى صعب حبتين ....
بالنسبة للبلبزر ..... المرايا اليمين بتبين الى جاى وراك ... و متقدرش تشوف الى جنبك او الى متاخر عنك حاجة بسيطة ... اكتر من مرة اجى احود يمين اسمع كلاكس من عربية فى اليمين ... اشوفه لما يتحرك شوية لغاية لما نص عربيته يعدى الاكصدام الامامى عندى
و سنتك مش فايته طبعا لو حد رمى بوز عربيته قدامك و انت مشفتوش .... و ده الى حيحصل فعلا ... انت مش حتشوف اى بوز عربية لغاية لما يعدى الاكصدام الامامى ... و حتبقى خناقة .... ازاى متشوفهوش وهو بيرمى عليك و ازاى متقفش ... تحاول تعتزر له و تفهمه انك مش شايفه ... و لا كأنك بتتكلم
و حاجة سيئة جدا ان العربيات بتمشى جنبك بينها و بينك 20 سم .... طيب انا احود ازاى ؟؟!!! لو ايدى اتهزت و انا ماسك الدركسيون حريح عليه

لما جيت اشترى سئلت و دورت ...بس لم اجد حد يدينى رايه كمستخدم ... اما واحد عاوز يبيع ... و ده بيحلى بضاعته و بيقلك شعر على العربية ... او واحد سمع عن العربية و ده بيقلك اسوا ما فى العربية
فحضرتك اسأل زى ما انت عاوز
انا تحت امرك فى اى اسئلة تانية

قديم 13-05-2012, 02:07 AM
الصورة الرمزية محمد حسن عبد الرحمن
محمد حسن عبد الرحمن محمد حسن عبد الرحمن غير متواجد حالياً
هواياتي: معرفة وتجميع المعلومات عن السيارات واحب اصلح اى حاجة بايدى

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute

[QUOTE=ahmed_eng2001;66894 0]انا اسف على التاخير فى الرد .... ما كانش عندى انترنت
يا سيدى لا شكر على واجب و ربنا يكرمك و يحفظك ..... انا بس بحاول افيد على اد ما اقدر ... و زى ما قلت اسال براحتك .... انامجود فى مصر لو حضرتك عاوز نتقابل و افرجك على العربية انا معنديش مانع .... اتشرف بمعرفتك

الجامبو مختلفة تماما فى السواقة ..... زيها زى الميكروباصات .. علشان العربية ملهاش بوز من الامام ... فانت تقدر تحكم العربية كويس جدا من الامام علشان انت شايف كل حاجة و قريب من العربية الى امامك

اما ف العربيات السيدان لازم تعمل حساب بوز العربية ... و تقدر المسافات و الابعاد
كل ما العربية كانت واطية فانت تقدر تشوف ابعاد العربيات الى حواليك كويس
انما لو العربية الى انت سايقها عالية فالموضوع ده بيبقى صعب حبتين ....
بالنسبة للبلبزر ..... المرايا اليمين بتبين الى جاى وراك ... و متقدرش تشوف الى جنبك او الى متاخر عنك حاجة بسيطة ... اكتر من مرة اجى احود يمين اسمع كلاكس من عربية فى اليمين ... اشوفه لما يتحرك شوية لغاية لما نص عربيته يعدى الاكصدام الامامى عندى
و سنتك مش فايته طبعا لو حد رمى بوز عربيته قدامك و انت مشفتوش .... و ده الى حيحصل فعلا ... انت مش حتشوف اى بوز عربية لغاية لما يعدى الاكصدام الامامى ... و حتبقى خناقة .... ازاى متشوفهوش وهو بيرمى عليك و ازاى متقفش ... تحاول تعتزر له و تفهمه انك مش شايفه ... و لا كأنك بتتكلم
و حاجة سيئة جدا ان العربيات بتمشى جنبك بينها و بينك 20 سم .... طيب انا احود ازاى ؟؟!!! لو ايدى اتهزت و انا ماسك الدركسيون حريح عليه

لما جيت اشترى سئلت و دورت ...بس لم اجد حد يدينى رايه كمستخدم ... اما واحد عاوز يبيع ... و ده بيحلى بضاعته و بيقلك شعر على العربية ... او واحد سمع عن العربية و ده بيقلك اسوا ما فى العربية
فحضرتك اسأل زى ما انت عاوز
انا تحت امرك فى اى اسئلة تانية
أنا أسف يا باشا انا لسه شايف رسلتك دلوقتى بتاريخ 13/5/2012 واعتذر لعدم الرد على شخصيتكم الكريمة انا لسه اصلك جديد فى المنتدى ومكنتش عارف اوصل ازاى للمشاركة ديه والحمد لله عرفت واشكر حضرتك لسعه صدرك ليا فر الرد عليا فى حاجة حضرتك قولت انك لما تبص فى المرايا اليمين مبتجبش اللى جانبك حضرتك ممكن تغير المرايا بس الزجاج بتاعة مش كلها وتحط واحدة مقعرة أسمها كدة مرايا مقعرة ديه هتجيب لحضرتك اللى جانبك بس مقاسات وبعد الصورة هيبقى مختلف بس هتجيب اذا كان فى سيارة جنبك ولا لا واشكر حضرتك مرة آخرى أنا متواجد فى الإسكندرية وأن شأ الله لو نزلت القاهرة هقول لحضرتك وشكر لشخصيتكم الأكثر من كريمة والسلام عليكم . أخوك محمد:Wkis s5::Wkiss 5:
قديم 14-05-2012, 06:37 PM

السلام عليكم

يا اخى بلاش شخصيتك الكريمة و الكلام الكبير ده علشان بيخلينى عاوز اعيط
احنا اخوة .... و طالما انا اعرف معلومة يبقى لزم اقولك عليها و مخبيهاش عنك ... علشان ربنا يكرمنى و لما اسال عن حاجة الاقى حد عنده المعلومة و هو كمان ميبخلش عليا بيها ....

ان شاء الله حسأل على المرايات دى و اركبها .... لما تنزل القاهرة ابعتلى و انا ساكن فى 6 اكتوبر ... يعنى فى سكتك
و بالتوفيق ان شاء الله