العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > BYD

BYD من الشركات الصينية الطموحة التى تستثمر فى الابحاث والتطوير لانشاء سيارات وفقاً لاحدث المعايير البيئية ولديها مشاريع لانتاج سيارات هجينة

قديم 08-10-2012, 10:30 AM
melsheshtawy melsheshtawy غير متواجد حالياً

melsheshtawy is just really nicemelsheshtawy is just really nicemelsheshtawy is just really nicemelsheshtawy is just really nice
افتراضي رد: هام وبعد التجربة: طريقة ضبط حساسية جهاز الإنذار

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed hammad مشاهدة المشاركة

الأخ الكريم لقد قمت بتنفيذ خطواتك كلها ولكني وجدت الآتي:
1- بعد تنفيذ الخطوة الثالثة لم أجد اللمبة الحمراء ضوئها ثابت ولكن تنور وتطفي.
2- نفذت باقي الخطوات باستخدام الريموت يعني بعمل lock من الريموت وقمت بفتح الباب مرة واحدة وثبت علي كدة زي ما حضرت قولت.
3- عند محاولة فتحي الباب بدون اي مفتاح أو ريموت لا اسمع صوت الانذار ولكن عن فتحي الباب بالمفتاح ثم افتح الباب اجد صوت السرينة اشتغل ولا يقف حتي اضغط علي unlock من الريموت أيضا والسرينة شغالة حاولت اشغل العربية مستجابتش للتشغيل لغاية م صوت السرينة وقفته من unlock
4- يا ريت تقولي ايه الغلط اللي وقعت انا فيه أو الخطوة اللي نسيتها انا نت عايز اخلي الانذار يشتغل بمجرد ان اي حد يفتح الباب من غير مفتاح السرينة تشتغل واسف علي الاطالة
أخى الكريم
أود أن أخبركم بأننى أثناء التجربة وقعت فى عده أخطاء قبل أن أصل إلى النتيجة السابقة سوف أضعها أمامكم الآن لعدم تكرارها وهى
1. قمت بالتجربة عن طريق وضع المفتاح فى الكونتاكت مباشرة بمجرد دخول السيارة وهو مالم يسمح بدخول السيارة وضع مانع السرقة من الأساس فكانت جميع الخطوات التالية كأنها لم تكن
2. قمت عند فتح وغلق الكونتاكت بمحاولة إرجاع المفتاح إلى Lock وليس Acc وهو ما توقفت معه الخطوات وكأن شئ لم يكن (إبدأ من Lock وهو وضع المفتاح عند دخول الكونتاكت ولكن عند الفتح والغلق إترك المفتاح يعود حتى Acc فقط)
ومن واقع التجربة إليك بعض المشاكل التى قد تكون حدثت وهى
1. فتح وغلق الأبواب فى المرة الأولى (مرتين) يكون خلال 10 ثوانى من إنارة ضوء الأنتظار إللى هو هينور بعد وضع المفتاح فى الكونتاكت (تأكد من الغلق جيدا عن طريق نور الصالون)
2. فتح وغلق الكونتاكت يتم بشكل ليس متعجل وليس بطئ (إنتظر بعد إنارة العدادات حتى يرتفع عداد السرعة و والأر بى أم وينخفض (وبتلاقى صوت كده زى ما تكون بتقوم كمبيوتر) إنتظر حتى سكوته ثم أغلق الكونتاكت وهكذا كل مره
3. تأكد من كل ضغطة Lock تم الإستجابة لها عن طريق صوت الزمارة (عد على هذا الأساس) وإللى ما تسمعهاش متتعدش
وأخيرا أنا منتظر نتيجة التجربة مرة تانية وضرورى تطمنى عملت إيه
قديم 08-10-2012, 12:33 PM
الصورة الرمزية mahshahin
mahshahin mahshahin غير متواجد حالياً

mahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud ofmahshahin has much to be proud of

انا مش فاهم حاجة برضو

يعني ايه اللي هايتغير لما اعمل الخطوات دية في الانذار
ايه الاختلاف والله ما فاهم حاجة

My Car BYD F3
قديم 09-10-2012, 01:32 PM
melsheshtawy melsheshtawy غير متواجد حالياً

melsheshtawy is just really nicemelsheshtawy is just really nicemelsheshtawy is just really nicemelsheshtawy is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahshahin مشاهدة المشاركة

انا مش فاهم حاجة برضو

يعني ايه اللي هايتغير لما اعمل الخطوات دية في الانذار
ايه الاختلاف والله ما فاهم حاجة
الخطوات دى هتساعد حضرتك فى ضبط حساسية جهاز الإنذار يعنى من أول خبطة بسيطة الجهاز يزمر لحد ما تفتح الباب بدون الريموت (هم أربع درجات تقدر تختار منهم)
قديم 09-10-2012, 09:44 PM
سلام صادق سلام صادق غير متواجد حالياً

سلام صادق will become famous soon enough

اخي العزيز حاولت اكثر من عشر مرات في الوصول الى الوضع الاشاره منوره بشكل مستمر ولم
افلح ارجوا عاده شرح فقط هذه الخطوات بشكل اخر محدد ودقيق واكون شاكرا فضلكم حيث يوجد خلط بين انارة الاشاره الحمره واشارة الضوء الداخلي للسياره
قديم 10-10-2012, 08:25 AM
ahmed hammad ahmed hammad غير متواجد حالياً

ahmed hammad is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سلام صادق مشاهدة المشاركة

اخي العزيز حاولت اكثر من عشر مرات في الوصول الى الوضع الاشاره منوره بشكل مستمر ولم
افلح ارجوا عاده شرح فقط هذه الخطوات بشكل اخر محدد ودقيق واكون شاكرا فضلكم حيث يوجد خلط بين انارة الاشاره الحمره واشارة الضوء الداخلي للسياره
هذا ما حدث معي ايضا
لاحظ حضرتك ايضا انه طول ما المفتاح في الكونتاكت عمر ما الريموت هيشتغل!!!!