العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

قديم 28-08-2011, 02:20 PM
الصورة الرمزية Ceasar
Ceasar Ceasar غير متواجد حالياً
من انا؟: No Words Can Describe Me
التخصص العملى: Architect
هواياتي: Sleep

Ceasar is a splendid one to beholdCeasar is a splendid one to beholdCeasar is a splendid one to beholdCeasar is a splendid one to beholdCeasar is a splendid one to beholdCeasar is a splendid one to behold
افتراضي رد: ا د خــــل هـــنا قبل شـراء ســيـارة قــســط (يوميات مقسط)

ههههههههههه عندك حق ياباشا

قل لن يصيبنا إلا ما كتب الله لنا
قديم 18-09-2011, 02:55 AM
ابومروان ابومروان غير متواجد حالياً

ابومروان is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maro2004 مشاهدة المشاركة

تقسيط السيارات فى الدنماراك بدون اى فائدة
الا مصر يوجد نسبة التجار مصاصى الدماء الى 100 %
البنوك تمصى الدماء نسبة 90%
ودى الخطوات الى هتحصل معاك عند شراء سيارة بالتقسيط
اولا يذهب معاك السمسار ويكاد علية انة صديقك وصاحبك قوووى خلال اليوم الاول لمعرفة لك
وكأنة يعرفك منذ 1000 عام قبل التارخ
ويقول لك انت اوعى تتكلم انا هتكلم علشان انت هتبوز الدنيا وعلشان ما حد يضحك عليك وعلى لاننا الان واحد
احنا عاوزين نضحك عليهم هما طبعا انت زى الجوست هتقول حاضر
وهذة الكلمة حاضر سوف تقولها خلال رحلتك الى استلام البلوة مش السيارة
وبعد كدة طبعا السمار بياخد 500 جنية وياخد من التجار بردة 500 جنية وكلة على قفاك يا معلم
وبعد كدة تدخل تمضى انتى والجوست اللى جايبة معاك
وبعد كدة تدفع للموظفين فى المعرض رشة جريئة من شاب جرىء جاى يتضرب على قفاة
وبعد كدة يا معلم تروح بالعربية وتقول افرحى ياما ابنك جاب عربية طبعا امك هتفرح بيك قوووووى بس هتكون قلقانة عليك وتقولك يا ابنى خلى بالك من السكة انا بخاف عليك تقولها عيب ياما دة انا سواق 100% تقولك ربنا يسترها معاك يا ابنى وطبعا مفيش احين من دعوة الام
وبعد كدة تروح المرور تكرة اليوم اللى انت اتولد فية وتشوف العربية بشكل اخر وكأنها كلبة واقفة وتروح زهوتها من حقد الموظفين فى المرور انك اشتريت عربية استحمل واصبر ورش فى فلوس يا معلم علشان تخلص من اليوم المهبب بتاع الترخيص لغاية ما تركب النمر وتهرب من المرور الزفت دة
وبعد مرور عام اتفرج بقا طبعا العربية كتوب فى الرخصة حظر بيع وانت يا معلم عاوز تجدد الرخصة
وتشوف شوية المخلفات اللى انت عملتها او اللى موجودة من غير ما نت تعملها هتروح للتاجر وتقولة عاةو اجدد الرخصة وعاوز جواب الموظفين اول ما يشفوك طبعا انت صيدة هيقوللك فى رسوم تجديد 150 الى 200 جنية طبعا دول هتدفعهم كل سنة وشوف بقا انت مقسط العربية على كام سنة واضرب الفلوس فى عدد السنوات ودة ضرب ودة ضرب وكلة ضرب فى جدول الضرب على القفة
وادفع يا معلم واستحمل يا معلم علشان تركب عربية وتتعوج وترسم نفسك قدام مزة حلوة ولا بت طعمة وبعد سنة واحد هتفضل تتشعبط فى الاتوبيس وتأخد قرار بيع السيارة اللى عليها حظر اةةة طبعا هذة فى الحلقة القادمة
ده على كده خرب بيوت انا اول مره ادخل هنا ولسه طازه ودى اول معلومه اعرفه فى المنتده ودخل عشان عاوز اسال على سياره ميتسوبيشى كرستاله تقسيط ولاقيت اللى بيدينى فى واشى فعلا
قديم 18-09-2011, 05:17 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابومروان مشاهدة المشاركة

ده على كده خرب بيوت انا اول مره ادخل هنا ولسه طازه ودى اول معلومه اعرفه فى المنتده ودخل عشان عاوز اسال على سياره ميتسوبيشى كرستاله تقسيط ولاقيت اللى بيدينى فى واشى فعلا
والله يا ابو مروان التقسيط فى كل الاحوال خسارة وياريت محدش يلجاء له الا عند الاضطرار وفى اضيق الحدود

لكن عندنا الناس ماشاء الله عايزة اقل مقدم واقل قسط واكبر قيمة قرض وبالتالى الفوائد والخسائر بتبقى اكبر واحتمالية التعثر فى السداد اكبر وديه بتبقى المشكلة الاكبر

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 18-09-2011, 05:47 AM
الصورة الرمزية mohamed selem
mohamed selem mohamed selem غير متواجد حالياً
التخصص العملى: جرافيك ديزين
هواياتي: الكمبيوتر و متابعه اخبار السيارات

mohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond reputemohamed selem has a reputation beyond repute

بقينا وليمه دسمه

قديم 18-09-2011, 06:17 AM
mesho70 mesho70 غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو احمد وشهد
التخصص العملى: مهندس مساحة

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute

- عن تجربة ( ويمكن تكون وسوسة فى دماغى )
- السيارة بالتقسيط هم كبير والفائدة مركبة يعنى 8 % تحسب فى البداية يعتى اكثر من نصف ثمن السيارة فى 7 سنوات
- بالاضافة لتأمين 035 و 0 وان كان التأمين فى ظروفنا الحالية افضل
- وحظر وتجديد سنوى للرخصة وبدل ما هى وسيلة مواصلات تلاقيها عذاب كبير
- كما ان القروض من البنوك عبارة عن فخ كبير
- وتلاحظ ان ربنا مش مبارك فيها