العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 27-01-2009, 06:04 PM
emadmody2010 emadmody2010 غير متواجد حالياً

emadmody2010 can only hope to improve
افتراضي رد: اسئلة تهم المبتدئين فى عالم السيارات

وانا سؤال على السريع مثلا انا عايز اقف والمكان زحمة ادوس فرامل بس ولا معاها دبرياج ؟؟؟
قديم 27-01-2009, 06:17 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة koky_90 مشاهدة المشاركة

فــــــى عندى سؤال

س:- انا زى ماتقوله كده في لازمه في السواقه بتاعتى ان مش بشيل رجلى من على الدبرياج خلاص وده مضر جدا طبعا ؟ ازاى اتخلص من المشكله ده؟ ptmnlo123per1127
بص يا كوكى فيه تمرين مهم اوى تعود نفسك عليه

دور العربية الغى رجلك اليمين خااااااااالص واستخدم الدبرياج علشان تقوم العربية سنة سنة طبعاً
بعد ما العربية تاخد سرعتها (سرعة السلانسية بتاعة الغيار الاولانى) تحط رجلك على الدبرياج وتنقل الجير اللى بعدة وتكرر الموضوع لحد الغيار الرابع

يعنى تسوق بالدبرياج بس
طبعا الكلام ده عايز مكان فاضى او حد يقدر يمشى على مهلة بس التمرين ده هيعودك اوى على سنس الدبرياج وانك تتعود ترفع رجلك عليه بعد ما يفصل

حاجة تانية عود نفسك دايما ترجع رجلك على المسند اللى بيبقى على الشمال جنب الدواسات هتلاقية مريح لرجلك ورجليك مش هتبقى بعيدة اوى ولا قريبة اوى برضو

الاهم من كل ده انك تبقى عارف انك ممكن تدوس على الدبرياج ميت مرة فى المشوار وميحصلش تلف فى الاسطوانة بس بشرط انك لما تدوس تدوس لاخرة لكن الترييح عليه هو اكبر مشكلة

عامة يفضل مراجعة (CLEARANCE ) الخلوص بتاع الاسطوانة اول باول بالاضافة لسلك الدبرياج وطبعا وضعية ومكان فصل دواسة الدبرياج

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 27-01-2009, 06:18 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emadmody2010 مشاهدة المشاركة

وانا سؤال على السريع مثلا انا عايز اقف والمكان زحمة ادوس فرامل بس ولا معاها دبرياج ؟؟؟
لو عربية مانيوال مش ممكن طبعا لان ده معناه ان العربية هتبطل منك فلازم تدوس دربرياج بس لاخرة يا اما تمور العربية

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 27-01-2009, 07:56 PM
الصورة الرمزية Nissan
Nissan Nissan غير متواجد حالياً
من انا؟: م/يونس حسين
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الرياضة القراءة الموسيقى السيارات

Nissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond reputeNissan has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emadmody2010 مشاهدة المشاركة

بص يا استاذ عماد
فى حاجة اسمها الفرامل المساعدة Auxilary brake بمعنى ان المحرك متصل بالعجل عن طريق الدبرياج و الفتيس
مثال بسيط
لو فرضنا إن سرعة دوران المحرك 4000 لفة فى الدقيقة و بتوصل للعجل 1000 لفة فى الدقيقة معنى كدة ان حضرتك لو سبت رجلك من على دواسة البنزين و بقت سرعة دوران المحرك 1000 لفة فى الدقيقة هتوصل للعجل كام؟
اكيد هتوصل 250 لفة فى الدقيقة يعنىاحنا كدة استخدمنا المحرك فى فرملة العجل و دى اللى بنسميها الفرامل المساعدة
و الاسلوب ده فى القيادة بيوفر تيل فرامل و كمان بيوفر اسطوانة الدبرياج بس لو طبعا الوقفة إضطرارية و عايز العجل يكلبش فى الارض دوس على الفرامل و الدبرياج مع بعض عشان المحرك مايبطلش
و لو الوقفة إضطرارية جدا جدا جدا يبقة تدوس فرامل بس و مش مهم المحرك يبطل و لو عرفته تلحقه بدوسة على الدبرياج قبل ما يبطل تكون حريف

شارك دافع عن أفكارك
قديم 28-01-2009, 11:17 AM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute

يا نيسان الفرامل المساعده دى كويسه و كل حاجه بس بتاثر على عمر الموتور يعنى بتاكل منه حبه كده فبلاش منها كتير

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات