العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA

شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA شيري اسبرانزا CHERY SPERANZA شركة شيرى الصينية من اكبر الشركات الصينية بدات تستعين بتصميمات ايطالية وتقنيات متعددة لتقديم سيارات تجمع بين الاقتصادية والجمال تصنع بعض موديلاتها فى مصر تحت اسم اسبيرانزا ومن اشهر الموديلات اسبيرانزا تيجو - M11 - A516 - A620 -QQ - A11 - A15 -A3

قديم 31-05-2009, 10:18 AM
الصورة الرمزية seracomp
seracomp seracomp غير متواجد حالياً

seracomp has a spectacular aura aboutseracomp has a spectacular aura about
افتراضي رد: النصب العلنى فى توكيل شيرى CIG

اولا الف شكر اخى ابو نورا على الاهتمام واحضار تليفونات حمايه المستهلك اللى هاتفيدنى وتفيد كتير من المشترين حسنى النيه امثالى لك جزيل الشكر اما الاخ m_awad فلا اجد فى كلامك الا نظريه المؤامره وواخد كلامى ومحلله وكأنك المفتش كورومبو وانا والله مش مطلوب منى انى اكون ميكانيكى علشان اشترى عربيه ولكن الفلتر انا اشتريته بايدى وركبته فى محطه بنزين ولا علاقه لميكانيكى ولا يحزنون لانى مش باعمل عمل ضخم ده تغيير زيت سبق وقلت ان اى صبى فى محطه بنزين يعملها اما انك مفند كلامى وان الزيت ما اتحرقش انا ياسيدى راجل بسيط جدا وماشى على عداد الكيلو متر وباغير الزيت على 5000 كيلو او قبلها ومش عارف ليه عندى احساس انك من التوكيل فياريت لو انت من التوكيل يكون عندك من الشجاعه زى مافندت كلامى كده انك تدافع عن التوكيل اللى انا متفق معاك ان الناس اللى فيه مش عيال وده لسبب بسيط ان العيال مايعرفوش يسرقوا ---- تحياتى
قديم 31-05-2009, 03:31 PM
walidmhafeez walidmhafeez غير متواجد حالياً

walidmhafeez is a jewel in the roughwalidmhafeez is a jewel in the roughwalidmhafeez is a jewel in the roughwalidmhafeez is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة seracomp مشاهدة المشاركة

اولا الف شكر اخى ابو نورا على الاهتمام واحضار تليفونات حمايه المستهلك اللى هاتفيدنى وتفيد كتير من المشترين حسنى النيه امثالى لك جزيل الشكر اما الاخ m_awad فلا اجد فى كلامك الا نظريه المؤامره وواخد كلامى ومحلله وكأنك المفتش كورومبو وانا والله مش مطلوب منى انى اكون ميكانيكى علشان اشترى عربيه ولكن الفلتر انا اشتريته بايدى وركبته فى محطه بنزين ولا علاقه لميكانيكى ولا يحزنون لانى مش باعمل عمل ضخم ده تغيير زيت سبق وقلت ان اى صبى فى محطه بنزين يعملها اما انك مفند كلامى وان الزيت ما اتحرقش انا ياسيدى راجل بسيط جدا وماشى على عداد الكيلو متر وباغير الزيت على 5000 كيلو او قبلها ومش عارف ليه عندى احساس انك من التوكيل فياريت لو انت من التوكيل يكون عندك من الشجاعه زى مافندت كلامى كده انك تدافع عن التوكيل اللى انا متفق معاك ان الناس اللى فيه مش عيال وده لسبب بسيط ان العيال مايعرفوش يسرقوا ---- تحياتى
انا عايز اقول حاجة بخصوص الزيت
عامة اي زيت لازم يتغير بعد نص المسافة المكتوبة علي الجركن مثلا 5000 لازم يتغير بعد2500 وده لاي نوع من انواع زيت الموتور
لان الرقم ده محطوط علي اساس ثلاثة شروط :
:Idle driving 1-
او بمعني مثلا تغيير النقلة عند القيمة المنصوح بها في كتالوج العربية مثلا التالت عند 40 والرابع عند 60
وكمان التسارع يكون بهدوء وليس وبعنف
Long trips 2-
يعني لازم مسافات السير تكون علي الطرق السريعة و طرق السفر
A1 roads3-
بمعني طرق نظيفة مش مليانة حفر ومطبات وكمان عند الكرفات يكون الطريق مايل قليلا زي حلبات السباق وايضا الملفات تكون سريعة عند طريق انفاق تحت الطريق الرئيسي زي الطريق الدائري عند القطامية ومدخل التجمع الخامي
والاسباب دي تؤدي الي ان الزيت لازم يتغير بعد نصف المسافة ويمكن اقل كمان

التعديل الأخير تم بواسطة walidmhafeez ; 31-05-2009 الساعة 03:33 PM
قديم 05-06-2009, 08:36 AM
الصورة الرمزية seracomp

كلامك معقول لكن كل الكلام الداير حاليا انك ممكن تغير زيت ال 5000 عند 6000 وزيت ال10000 عند 12000 ومحتاجين للرأى علمى فى الموضوع يفهمنا ايه الصح شكرا لاهتمامك --- تحياتى لك
قديم 05-06-2009, 08:53 AM
walidmhafeez walidmhafeez غير متواجد حالياً

walidmhafeez is a jewel in the roughwalidmhafeez is a jewel in the roughwalidmhafeez is a jewel in the roughwalidmhafeez is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة seracomp مشاهدة المشاركة

كلامك معقول لكن كل الكلام الداير حاليا انك ممكن تغير زيت ال 5000 عند 6000 وزيت ال10000 عند 12000 ومحتاجين للرأى علمى فى الموضوع يفهمنا ايه الصح شكرا لاهتمامك --- تحياتى لك
انا كلامي بنائا علي دراستي
انا في كلية الهنسة و الكلام دة خدته في مادة اسمها internal combustion engines وكان في فصل كامل عن الزيت المستخدم في الموتور زي الخصائص بتاعته , انواعه , ملوثاته وحاجات زي كدة
قديم 05-06-2009, 09:40 AM
الصورة الرمزية seracomp

معلومه مفيده جدا الف شكر ليك وياريت لو عندك معلومات زى دى تكتبها فى موضوع مستقل لأفاده الجميع مع ذكر مصدر المعلومه وفى انتظار الموضوع ----- تحياتى لك