العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > بيكانتو Picanto

بيكانتو Picanto سيارة كيا الصغيرة الاقتصادية الانجح فى اوروبا ومصر

قديم 14-02-2009, 08:37 AM
الصورة الرمزية MoSHaX
MoSHaX MoSHaX غير متواجد حالياً
من انا؟: Thomas Wadee

MoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond repute
تقييم البيكانتو بعد 1000 كيلو

اولا باركولى ptmnlo123per122 يا رجالة انا جبت البيكانتو اتوماتيك جميع الكماليات فضى ... بـ 72000 ..ptmnlo123per154
ودة التقييم الخاص للسيارة...
اولا هنتكلم على المظهر الخارجى العربية كشكل تعتبر من افضل السيارات المينى فى الفئة السعرية دى ... ودة من وجهة نظرى الشخصية
الاداء : يعتبر اداء السيارة جيد بالنسبة لسعة المحرك وكونها اتوماتيك
انا اول يوم ركبتها وكان معايا 4 افراد و كمان شغلت التكييف .. ولقيت الاداء كويس جدا انا كنت مقلق من حكاية 1100 سى سى دى بس طلعت كويسة الحمد لله
المحرك : 1100 سى سى بيخرج قوة 65 حصان عند 2900 ار بى ام ... ودى اجمل حاجة فى المحرك انة بيخرج القدرة بدرى
نعومة السيارة : السيارة ناعمة على الطريق
صوت المحرك والعزل : عزل السيارة جيد ولاكن صوت الموتور بيبقى مسموع جوة العريبة لما العداد يوصل 3 ار بى ام او تستخدم زر OD-OFF فى الاتوماتيك ... ودة فى اعتقادى الشخصى لان الكبوت صغير واجزاء من المحرك تعتبر تحت التابلوة او قريبة قوى من الركاب الامامين
التكييف : جيد جدا وتاثير قليل على سحب العربية بالرغم من ان سيارتى اتوماتيك
وزن السيارة : السيارة تعتبر خفيفة الى حد ما
الاستهلاك : طبعا استهلاك العربية جيد جدا انا رحت من القاهرة لسوهاج 500 كيلو كلفتنى 50 جنية حوالى 25 لتر وشغلت التكييف بعض الوقت
الفرامل : الفرامل جيدة ولو قارنتها بالانوس هتبقى افضل بكتير (الانوس عربيتى التانية علشان كدة بقارن بيها)
الباور : الباور كهربائى وخفيف جدا جدا على السرعات البطيئة وبيتقل على السرعات العالية بس عيبة انة مبيردش كويس بعد الملفات
العفشة : جيدة ولاكن مش هقدر اقيمها كويس لانى لسة العربية جديدة والعربية بيظهر فيها صوت طقطقة فى البداية ودة عادى ناس كتير معاها بيكانتو وقالولى كنا بنسمع الصوت دة فى البداية وبعد 1000 كليو راح الصوت
العربية عامتا علية عن الارض وكمان المسافة بين العجلتين قريبة ومتخليش العربية تحك فى المطبات
كماليات السيارة : فيها 2 زجاج كهربائى وسنترال لوك وباور كهربائى وتكييف واكصدمات ومرايات بلون السيارة العربية مفهاش كاسيت
المظهر الداخلى : المظهر الداخلى حميل جدا وكمان العدادات البرتقالى حلوة جدا اما عن الفرش يعتبر جيد والقعدة عامتا فى العربية مريحة جدا للركاب الامامين ومستوى الروئية حلو
اما الركاب الخلفيين فالقعدة مناسبة ولاكنها متعبة فى المسافات الطويلة (الكنبة الخلفية مش طويلة يعنى توصل تحت الكتف او عند الكتف ودة هيسبب الم للركاب الى ورا على المسافات الطويلة) .. ويمكن طى الكنبة الخلفية بس العربية واسعة من ورا ومن قدام انا مكنتش اتوقع كدة الصراحة لعربية بالحجم دة وكمان طويلة لفوق يعنى مش هتضايق فى مستوى الراس ابدا
الشنطة : مساحة الشنطة سيئة ومتكفيش غير شنطة واحدة ولازم تفتحها بمفتاح
الاتزان : معقول بالنسبة للسيارة بس انا مش عارف بقلق لما ازود السرعة مكنتش بحس بكدة فى الانوس ..( ممكن علشان لسة متعودتش على العربية )
التوكيل : التوكيل سمعتة سابقا وطبعا كويس بس انا لسة متعاملتش معاة فى الصيانة
الجير : الاتوماتيك P , R , N , D ,2 ,L وفيها زرار OD لتقليق الغيارات من 4 الى 3 علشان تزود مدى التسارع على حد قول شخص من التوكيل لاكن انا مستخدمتهوش.
وانشاء الله هعملكم تقييم بالصور بعد 5000 كيلو ...

I'M BaD UseR

التعديل الأخير تم بواسطة MoSHaX ; 16-02-2009 الساعة 05:06 AM
قديم 14-02-2009, 07:55 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تقييم البيكانتو بعد 1000 كيلو

تقرير ممتاز يا مشاكس كالعادة والف مبروك على العربية وربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها
ونهنىء انفسنا على انضمامك للعائلة الكياوية ptmnlo123per122 فى انتظار الصور والتقرير بعد 1000 كم

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 14-02-2009, 10:07 PM
الصورة الرمزية AHMEDCAR
AHMEDCAR AHMEDCAR غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
هواياتي: السيارات

AHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond reputeAHMEDCAR has a reputation beyond repute

الف الف مبروك يا مشاكس

بجد تقييم رائع جدا جدا و بيدل على انك خبره جيده فى عالم السيارات و الف مبروك عليك الكيا الجديده و هيه بجد عربيه تستحق الاحترام و منتظر الصور و التقييم التانى مع ابو نورا

®AHMEDCAR

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
اذكروا الله
اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات
قديم 15-02-2009, 11:36 PM
Mohamed Dahab Mohamed Dahab غير متواجد حالياً

Mohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud ofMohamed Dahab has much to be proud of

الف الف مبروك يا مشاكس و ربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها بصراحه تقرير وافىptmnlo123per112
قديم 16-02-2009, 12:44 AM
الصورة الرمزية Nour_peugeot
Nour_peugeot Nour_peugeot غير متواجد حالياً

Nour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond reputeNour_peugeot has a reputation beyond repute

مبروووك يا باشا و عقبال ما تكمل ال 20 الف

my peugeot 306 gti6

الكلمات الدليلية
بيكانتو, كيا