العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سيراتو Cerato

كيا سيراتو Cerato من انجح سيارات كيا عامة وسميت باكثر من اسم منها فورت و سبكترا وشوما قديماً

قديم 10-01-2010, 02:10 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اختبار قياده و ملاحظات على النيوسيراتو أول 700كم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة solid_khaled مشاهدة المشاركة

متشكرين يا دكتور علي التقييم الجميل أنا معاية SX فراني بس العفشة مش مريحني ناشفة معني مذبة الكوتش على ٣٢
و منتظرين باقي التقييم

شوف أنا واحد من الناس مع الآسف لما بأصمم على حاجه بأعملها ثم لا أندم عليها !

بمعنى انى كنت عارف ان العفشه ناشفه و سمعت عن السياره ما قاله مالك فى الخمر !

بس قلت أجرب بنفسى وبناء على تجربتى أقرر ماذا أفعل ! صحيح وجدت العفشه الخلفيه

ناشفه ولكن ممكن الواحد يتعلم انه يتعايش معاها ويحاول قدر الامكان ماينزلش فى مطبات

خاصة على سرعات عاليه نسبيآ ! ولو لم أستطع التعايش فى خلال سنه سأبيعها وأخسر ما

أخسره ! بس مش ح أعتبرها خساره ولكن ح أعتبرها مقابل انى ركبتها واستعملتها و عملت

اللى أنا عاوزه و نفسى فيه ! ده الموضوع ببساطه علشان ما تعقدش نفسك !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 10-01-2010, 04:47 PM
solid_khaled solid_khaled غير متواجد حالياً

solid_khaled will become famous soon enough

المشكلة مش فال مطبات المشكلة فالحفر والنقر إلي في كل حتة فالشارع طبعاً والزالت

أنا حتى فكرة أجيب كوتشت و جانت16
قديم 11-01-2010, 04:28 PM
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

خلصنا من السياره من الخارج و ندخل على الانتريور ! التابلوه أنيق ! على اليمين درج واسع ! وفى المنتصف

مجموعة الراديو والسى دى و التكييف ! الراديو 3 محطات ! اف ام 1 و 2 و أيه ام ! السى دى أنا سامع انه ممكن

يشيل 6 سى دى بس لم أجربه ولم أتأكد من الكتيب لضيق الوقت ! الراديو ام بى 3 ممتاز و يعمل حتى بدون الايريال

بشكل جيد ! لآنى رافع الايريال من مكانه وواضعه فى درج التابلوه لآنه سهل الفك والسرقه ! حيث أن مكانه بقلاووظ

على السقف أعلى الزجاج الخلفى ! وطبعآ الراديو له شاشه حمراء جميله يتم عرض المعلومات عليها ديجيتال ! ويمكن

التحكم فى الراديو و السى دى من طارة الدركسيون بسهوله شديده ب 3 أزرار فقط على يسار الطاره و بترتيب جيد

وبحيث انك مش محتاج تنظر لهم لتعمل بهم ما تريد ! أسفل الراديو يوجد شاشة التكييف وبرده حمراء و تعرض

المعلومات ديجيتال ! و تحتها بكره أنيقه بزر فى المنتصف لتشغيل و قفل التكييف ! والبكره نفسها تدور يمين أو يسار

بسلاسه مع تكات دقيقه وكل تكه بترفع أو تنزل درجة الحراره نصف درجه ! و طبعآ انت بتثبت درجة الحراره اللى

انت عايزها و يتم كتابتها بحجم كبير على الشاشه ! و على يمين الشاشه من أعلى يتم كتابة درجة الحراره خارج السياره!

على يمين الشاشه زرارين مرسوم علي أحدهم رسم يدل على دوره داخليه للهواء و الثانى يسمح بادخال الهواء من

الخارج من عند الموتور ! ولسه مش عارف ايه السبب انه لما تشغل أو تقفل التكييف بينتقل عمل الدوره أوتوماتيكيآ

الى الدوره الخارجيه والتى تدخل هواء دافىء للسياره لذلك دائمآ أنظر اليها فاذا وجدتها نورت ! أضغط على الدوره

الداخليه ! و على يسار الشاشه أيضآ زرارين أحدهما لزيادة سرعة المروحه والآخر لتقليل سرعة المروحه ديجيتال !

يعنى مافيش 1-2-3-4 ولكن تظهر لك شرط على الشاشه لدقة التحكم ! والزر الثالث يطفأ المروحه لو هيه شغاله بدون

التكييف ( الفريون ) أو تطفىء المروحه والفريون لو كانوا شغالين مع بعض ! و التكييف جيد جدآ و صوته ليس عاليآ !

ولا يؤثر على سحب وأداء السياره نهائيآ ! على يمين التكييف زر لتسخين الزجاج الآمامى فى حالة الشبوره وعلى

يسار الشاشه زر لتسخين الزجاج الخلفى ! التابلوه نفسه شبه مسطح مع انحدار خفيف و عريض فى نفس الوقت !

و يوجد فى منتصفه تمامآ عند التقائه بالزجاج انتفاخ يشبه البليه الكبيره شويه ( حساس درجة الحراره بالخارج ) ! لذلك

ينصح بعدم وضع أى أشياء عليه ! أعلى الدركسيون على التابلوه توجد 3 عدادات متداخله أنيقه وبلون أحمر و تضىء

بمجرد تشغيل السياره ليلآ و نهارآ بدون اضائتها بمفتاح مستقل ! وهم من على اليمين عداد البنزين واليسار عداد ال آر

بى ام و المنتصف عداد السرعه و من داخله توجد شاشة كومبيوتر الرحلات الديجيتال ! و الذى يعمل بزر واحد على

التابلوه يمين الدركسيون و كل ضغطة زر بأكشن مختلف ! و هم 8 ضغطات ! عداد لحساب الكيلومترات المقطوعه

للرحله (أ) ثم الرحله (ب) و يمكن تصفير كل عداد ليعمل من جديد ! نسبة استهلاك البنزين للتريب ثم نسبة الاستهلاك

اللحظى ثم درجة حرارة مياه الموتور مرسومه ديجيتال و المسافه التى ممكن أن تقطعها السياره بالبنزين المتبقى فى

التانك ! و على يسار العدادات على التابلوه يوجد زرار لزيادة أو تقليل شدة اضائة التابلوه و مش متأكد اذا كان يشمل

الآنوار الخارجيه أم لا !

كفايه كده النهارده لضيق الوقت ! هوه وصف ممل مع ذكر محاسن أو مساوىء الموصوف !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

قديم 11-01-2010, 05:05 PM
ahmadyusuf ahmadyusuf غير متواجد حالياً

ahmadyusuf is a jewel in the roughahmadyusuf is a jewel in the roughahmadyusuf is a jewel in the rough

حلقة جديده مميزه و مفصله لبرنامج التقييم , شكرا يا دكتور على مجهود حضرتك

ولسه مش عارف ايه السبب انه لما تشغل أو تقفل التكييف بينتقل عمل الدوره أوتوماتيكيآ

الى الدوره الخارجيه والتى تدخل هواء دافىء للسياره لذلك دائمآ أنظر اليها فاذا وجدتها نورت ! أضغط على الدوره

الداخليه !
انا لاحظت نفس الموضوع ده عندى برضه بس الكلام ده كان لسه امبارح لانى مشتغلتش المكيف خالص قبل صيانه الالف و انا لسه عاملها امبارح الحمد لله بس اعتقد ان الموضوع ده بيحصل لما يكون المكيف مظبوط على Auto و بالتالى هو بيختار من نفسه ان الهوا يكون من بره بس لسه متحتاج اتاكد

يوجد فى منتصفه تمامآ عند التقائه بالزجاج انتفاخ يشبه البليه الكبيره شويه ( حساس درجة الحراره بالخارج ) ! لذلك

ينصح بعدم وضع أى أشياء عليه
ال Sensor ده و الله اعلم يا دكتور بتاع النور مش بتاع درجه الحراره, حضرتك لو اخدت بالك حتلاقى فى دراع النور التكه التالته اسمها Auto و ده معناه ان النور ينور لوحده لما الدنيا تضلم و يطفى لما الدنيا تنور بس هو الحقيقه مش فعال او لانه حساس لضوء الشمس مثلا , يعنى انا جربته لقيته لما بنكون بليل بيفضل النور منور على طول حتى لو دخلت فى شارع منور مثلا اما الصبح بينور لوحده لما ادخل نفق مثلا او اعدى من تحت كوبرى و لما اطلع يطفى تانى لوحده بس حسيت انه ملوش فايده اوى
قديم 11-01-2010, 05:17 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadyusuf مشاهدة المشاركة

حلقة جديده مميزه و مفصله لبرنامج التقييم , شكرا يا دكتور على مجهود حضرتك
ال Sensor ده و الله اعلم يا دكتور بتاع النور مش بتاع درجه الحراره, حضرتك لو اخدت بالك حتلاقى فى دراع النور التكه التالته اسمها Auto و ده معناه ان النور ينور لوحده لما الدنيا تضلم و يطفى لما الدنيا تنور بس هو الحقيقه مش فعال او لانه حساس لضوء الشمس مثلا , يعنى انا جربته لقيته لما بنكون بليل بيفضل النور منور على طول حتى لو دخلت فى شارع منور مثلا اما الصبح بينور لوحده لما ادخل نفق مثلا او اعدى من تحت كوبرى و لما اطلع يطفى تانى لوحده بس حسيت انه ملوش فايده اوى
لآ هوه بتاع الحراره الخارجيه وأعتقد أنى قرأته فى الكتيب على عجل ! عمومآ كل اللى بأكتبه ده من الذاكره

الآلزهايمر بتاعتى لآنى بعيد عن السياره 2200 كم ! ياريت تبص انت تانى فى كتيب السياره و تقول لنا وشكرآ !

Dr. Bolbolan

الكلمات الدليلية
سيراتو