العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 29-12-2011, 11:13 PM
الصورة الرمزية nktis
nktis nktis غير متواجد حالياً

من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: صيدلي
هواياتي: الصيد والتربيه

nktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond reputenktis has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ثــورة نبي الله موسـى بين وقائـع التاريخ وإسقاطات الواقع

متااااااااااااااابع...... .......

وأتت ملائكة النعيم كما روت*
روحي بطون أكفها خضراء*
صعدت بروحك والعبير يحفها*
والنور ترسم دربه الأنواء*

شرقت حشاشات النحيب وأينعت*

وشوى الأنين قلوبنا فتفطرت*خلف الجفون دموعنا الخرساء*
أكبادنا فبكاؤنا إيماء*
قديم 30-12-2011, 12:34 AM
الصورة الرمزية mainz
mainz mainz غير متواجد حالياً
من انا؟: عاطف عبده
هواياتي: chess

mainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond reputemainz has a reputation beyond repute

شكرا يا استاز احمد على المقال الاكثر من رائع .وربنا ان شاء الله هينصر الثوره وهيهزم فرعون وهمان وجنودهما ان شاء الله .
وفى انتظار باقى الموضوع ان شاء الله

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم
قديم 01-01-2012, 09:09 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة تامر ديزل مشاهدة المشاركة

المقال عن الواقع وفرعون هنا هو المجلس العسكري وقوم فرعون هيا الناس اللي رفضت مظاهرات التحرير في الفترة الاخيرة بداية من 19 نوفمبر وعند حضرتك الاستاذ احمد انور ممكن تسأله
العباسيه والجيش وحمى الثورة ومبارك كل ده كلام انا مقولتوش خالص انا قولت حاجتين : ايه اللي نعمله علشان ميتقالش علينا قوم فرعون وفاسقين ؟ ( بغض النظر عن اللي كاتب المقال يحق له يوصف الشعب بالوصف ده ولا لأ ؟)
وقولت للناس اللي بتزيط مع الزيطه اللي كانوا هيدخلوا يرموا كلام بلاش الشتيمه التقليديه اللي حفظناها جددوا وغيروا لأن فيه ناس معندهاش غير الشتيمه .. مافيش عندها مشروع او فكره تقدمهالنا قيقوم داخل رامي اي كلمتين وخلاص
ولا قولت خناق ولا توافق ولا المصلحه واحده ولا اناضد التحرير ولا انا نازل العباسيه ولا اي حاجه من دي معرفش هل دلوقتي اي واحد بيسأل ويطلب توضيح يبقى تبع العباسيه ؟
بقول من تاني ايه المطلوب نعمله ؟ ننزل في مظاهرات يوم 25 يناير ضد فرعون ونسقطه .. تمام .. وبعد كده ايه اللي مفروض يحصل ؟ كلمونا بصراحه يمكن نقتنع
السلام عليكم
يا اخى انا كنت بتكلم بصفة عامة ... و مقصدتش حضرتك و لم اتهمك باى حاجة و انا عارف ان حضرتك مقلتش حاجة من الى انا رديت عليها ... انا كنت بتكلم بصفة عامة .... و لم اقل ان حضرتك مع بتوع العباسية او بتوع التحرير ( كلمة بتوع مش كلمة وحشة )

انا بس رديت على حضرتك فى نقطة ممكن نعمل ايه بعد ان شاء الله لو اسقطنا المجلس العسكرى ... و انا مجبتش كلام جديد ... الناس فى التحرير قالوا من زمان اوى ..... مجلس رئاسى انتقالى ... مكون من بعض الناس ... و يكون الجيش عضو فى المجلس ده .... عضو ... مش كل المجلس يبقى جيش .. او كل المجلس يبقى اخووان .. او كل المجلس يبقى من طائفة واحدة
طيب ... ايه الى بعد المجلس ان شاء الله ؟؟؟؟
انتخابات مجلس شعب... و دى حصلت
انتخابات رئاسية .... ان شاء الله تحصل فى ميعاد محدد
محاكمة المسئولين عن اى ضرر حصل للناس ... قول بقى بلطجة .... و قتل المتظاهرين و عمليات سرقة و تثبيت ..... بناء المبانى من غير ترخيص ..... بمعنى اخر اعادة تطبيق القانون
وضع دستور .... قبل انتخابات الرئيس او بعده ... نبقىنتكلم فى الموضوع ده بعدين .. المهم اننا نحط دستور
و تقبل مرورى