العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 12-03-2010, 05:18 PM
mesho70 mesho70 غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو احمد وشهد
التخصص العملى: مهندس مساحة

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يعني ايه حساس الانجكشن وايه فايدته

استاذ / خالد

انا لو كنت مكانك كنت دخلت لمدير الصيانة ( محاولة ليس اكثر )

بما ان العربية كويتى يعنى بدون ضمان ولكن انت لسة خارج من

التوكيل والعربية قبل ما تدخل كانت سليمة يعنى انت رايح تعمل الصيانة

الدورية وبمجرد خروجك حدث ما حدث !!! اى لبيب يقول انة لابد وان حدث

شىء بمركز الصيانة تسبب فيما حدث - طالما انت لم تسجل هذا العيب بأمر الشغل -

وان كان الانجكشين هذا كهرباء ( يعمل بدوائر كهرباء ) يبقى على ما اعتقد ان حدث

خطأ ما منهم اما ان كان جزء ميكانيكى عادى يبقى قدرك وليست اكثر من مصادفة

والله اعلم فالنهاية لكن المحاولة ان لم تفيد فلن تضر وكان الله فى عونك

لانة حدث شىء مشابهة بغبور معى انا شخصيا ً وكانت النتيجة ان دفعت 3200

وياريت تقلنا فى اى فرع هذا ؟ مع الشكر
قديم 12-03-2010, 06:39 PM
خالد مكاوى خالد مكاوى غير متواجد حالياً

خالد مكاوى is on a distinguished road

المشكلة انه حصل في فرع قليوب الرئيسي وبجد انا بقيت نادم اني اروح التوكيل لان المهندس فالاول قال ان العامل اللي كان شغال فالصيانة وقع رواسب في الحساس ده فخلاه يعلق وقالي انه اتصلح وبعد شوية كان بيجربه علي جهاز كده فالمهندس رجع في كلامه وقالي الحساس علق تاني ولازم يتغير طب ازاي قضاء وقدر وهو كان لسه معترف انه بسبب الرواسب اللي وقعت فيه من العامل اللي كان شغال فيه المهم الحمد لله علي كل شئ لكن اللي مدايقني ان عربيتي كويتي واعرف كويس ان الكويتي بيفرق عن المصري في حاجة في الانجكشن فخايف لتكون هي القطعة ديه اللي اسمها الحساس وبما ان انا غيرتها في توكيل مصرية فهتكون مصري فافقد ميزة الكويتي فكنت عايز حد يطمني ويعرفني ايه فايدة الحساس ده وازاي ممكن يبوظ؟؟
قديم 12-03-2010, 08:54 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

انا محتار
اولا مافيش حاجة اسمها انجيكشن سنسور لكن فيه حاجة اسمها انجيكتور ( الرشاش نفسه )
ثانيا ان تفاصيل الصيانة تدل ان مستحيل تدخل رواسب فى الرشاشات لانهم قالولك انهم مغيروش فلتر البنزين الا لو كانوا فكوه و رجعوا ركبوه
فهل ده الى حصل ؟
قديم 13-03-2010, 06:04 PM
خالد مكاوى خالد مكاوى غير متواجد حالياً

خالد مكاوى is on a distinguished road

هما اكيد فكوا فلتر البنزين عشان قالو انه ممكن يقعد 10 الاف كيلو كمان كشفوا عليه يعني فهل ده ممكن يكون السبب؟؟
قديم 13-03-2010, 06:52 PM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute

الأستاذ خالد من الواضح من وصفك المشكلة انها من الانجيكتورز ولكن الـ idle sensor ولكن لايمكن دخول أى شوائب له من الخارج الا لو اتفك بره وعلى فكرة حتى لو دخلت شوائب به فيمكن تنظيفه، أما تغييره فهو فى حالة وجود مشكلة ميكانيكية أو كهربائية فيه وده برضه مستبعد حسب وصفك للمشكلة.