العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 07-05-2010, 08:06 PM
sayed m ali sayed m ali غير متواجد حالياً

sayed m ali is on a distinguished road
افتراضي رد: كل اللي نفسه في حاجة عن اللوجان يدخل هنا

شكرا جداا على كجهودك الجبار
وياريت كل الناس تعمل موضوعات كاملة زى مواضيعك
قديم 01-07-2010, 01:23 PM
الصورة الرمزية akerima
akerima akerima غير متواجد حالياً
من انا؟: VW OLD Beetle Big FAN
التخصص العملى: Sales
هواياتي: IT

akerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond reputeakerima has a reputation beyond repute

السلام عليكم يا اهل الوجان الجامدين لي الفخر ان انضم اليكم مؤخرا يعني من 10 ايام كدة انا والحمد لله متهيالي معنديش عيوب كتيرة من الي اتقالت هنا بس عندي الحاجات الشايعة زي مثلا السخونة الي عند دواسة البنزين وما شابة بس انا عندي مشكلة تانية في التكيف لما بمشي علي الاولاني والتاني بحس ان العربية بتكن شوية وترجع طبعية تاني وفي السلانسية تلاقي الار بي ام طالع نازل كدة انا اتصلت بمهندس في التوكيل قالي دي محتاجة ظبت انا انجيتو للحق معملتش اكتر من 800 كيلو لحد دلوقت فا انا مش قلقان من الكلام ده وبقول اديني لسة بلين بس غير كدة العربية ماشاء الله ممتازة جدا وانا مع الراي الي بيقول حتبقي انشاء الله 405 2010
قديم 05-07-2010, 04:30 PM
m__hassan m__hassan غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري

m__hassan is on a distinguished road

الاخ رنجو اشكرك على سعة صدرك في الرد المقنع لكافة الاسئلة
اود ان اسئلك هل اللوجان ستحافظ على سعر اعادة بيعها وارجو ان تخبرني باحسن البنوك الذي يتعامل بنظام الاقساط بسعر فائدة اقل ولا يكون فيه ذبح وما هي فروع بيعها بالصعيد
قديم 05-07-2010, 06:54 PM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akerima مشاهدة المشاركة

السلام عليكم يا اهل الوجان الجامدين لي الفخر ان انضم اليكم مؤخرا يعني من 10 ايام كدة انا والحمد لله متهيالي معنديش عيوب كتيرة من الي اتقالت هنا بس عندي الحاجات الشايعة زي مثلا السخونة الي عند دواسة البنزين وما شابة بس انا عندي مشكلة تانية في التكيف لما بمشي علي الاولاني والتاني بحس ان العربية بتكن شوية وترجع طبعية تاني وفي السلانسية تلاقي الار بي ام طالع نازل كدة انا اتصلت بمهندس في التوكيل قالي دي محتاجة ظبت انا انجيتو للحق معملتش اكتر من 800 كيلو لحد دلوقت فا انا مش قلقان من الكلام ده وبقول اديني لسة بلين بس غير كدة العربية ماشاء الله ممتازة جدا وانا مع الراي الي بيقول حتبقي انشاء الله 405 2010
الف مبروك وربنا يباركلك فيها ويكفيك شرها ويعطيك خيرها
لسة العربية حتحسن معاك اكتر واكتر وبالذات بعد 3000 كيلو حتشعر بفرق فى كل حاجة

بالنسبة للتكيف قلل درجة البرودة درجة واحد (درجة البرودة مش درجة المروحة ) علشان عندك حتلاقيها على اعلى درجة ودة بيعمل حمل على الكمبرسور على الاقل حتى 3000 كيلو وكدة كدة اعلى درجة برودة الواحد مش بيقدر يتحملها وبتلاقى ايدك اتجمدت
وان شاء الله الموضوع حيختفى مؤقتا لحد ما تروح الصيانة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m__hassan مشاهدة المشاركة

الاخ رنجو اشكرك على سعة صدرك في الرد المقنع لكافة الاسئلة
اود ان اسئلك هل اللوجان ستحافظ على سعر اعادة بيعها وارجو ان تخبرني باحسن البنوك الذي يتعامل بنظام الاقساط بسعر فائدة اقل ولا يكون فيه ذبح وما هي فروع بيعها بالصعيد
يا باشا العفو على ايه بس
سعر اعادة اللوجان لسة ما ظهرش اوى ودة بسبب واحد ان فى عربيات لوجان رومانى ودة حصل لاصحابها خسارة فى اعادة البيع بسبب نزول اللوجان المغربى ودة لان المشترى بيحسب على سعر العربية جديدة ( مغربى ) من غير جمارج واصحاب اللوجان الرومانى اشتروها غالية وبالتالى جابت اسعار مش حلوة
......................... ...........
كل الكلام اللى فوق دة صب فى مصلحة اللوجان المغربى لانها بدأت تمسك سعر اللوجان الرومانى فى المستعمل وبالتالى الخسارة غير فادحة للمغربى ... وفى عربية مغربى فول اوبشن اتباعت ب 63 الف ودة سعر ممتاز
.....................
زى ما قولتلك لسة سعر اللوجان مالهاش سعر اعادة بيع معروف عمليا .... لكن الشعب المصرى مش عبيط بالذات فى فلوس هو بيدفعها .. فا اغلبنا محتاج ايه من عربية مستعملة
1- عفشة .. عفشة اللوجان ممتازة
2- ماتور .. ماتور زى الفل ومعمر وسهل الصيانة .. والماتور قطع غياره موجودة قبل ما المغربى ينزل
3- قطع الغيار فى التوكيل باسعار معقولة جدا والصيانة رخيصة بالنسبة لصيانة توكيل وراحة بال مع توكيل محترم
4- واسعة واوبشن محترم ومش بتحك فى المطبات مع تكييف جميل
يبقى نظريا مافيش سبب علشان يكون سعر اعادة بيعها قليل او فيه خسائر فادحة
......................... ............

بالنسبة للشراء فى ماعنديش معلومات عن اماكن البيع فى الصعيد لكن ممكن تتصل على 16202 ودة رقم التوكيل
وللاسف بردو ماعنديش معلومات كافية عن انظمة التقسيط ... بس حاول تجيب معلومات عن بنك ناصر .. اسمع ان ناس كتير اتعاملت معاه
وربنا يوفقك لما فيه الخير
قديم 06-07-2010, 11:18 AM
m__hassan m__hassan غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس معماري

m__hassan is on a distinguished road

شكرا يا اخ رينجو على ردك السريع وانا فعلا بستفاد من مشاركاتك واحسدك على كم المعلومات اللي عندك وانا بتابع اي مشاركة ليك في اي منتدى وياريت مسئولي المنتدي ده يقدروا مشاركاتك ولك وافر التحية والتقدير

الكلمات الدليلية
2010, 323, 504, للرينو, لانوس, مسلم, مصر, أوتوماتيك, موتور, مقارنة, مقاس, اللوجان, التو, البنزين, البطاقة, الي, الجي, الجيل الجديد, السرعة, رينو لوجان, مراكز خدمة وصيانة سيارات