العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى > الشهر العقارى

قديم 14-04-2012, 02:16 AM
ايمن عبدالحميد ايمن عبدالحميد غير متواجد حالياً
من انا؟: المصرى كريم العنصرين
التخصص العملى: محامى ومستشار قانونى
هواياتي: ميكانيكا السيارات

ايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud of
افتراضي رد: يعني ايه توكيل مفتوح او مقفول وما الفارق؟؟؟!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lifedream83 مشاهدة المشاركة

طب دلوقتي انا لو حبيت اشتري عربية و لسه فاضل علي رخصتها شوية كتير اني احسن ف موضوع التوكيلات ده انا اللي فهمته من الكلام ان التوكيل المقفول بيحمي البائع لكن بالنسبة للمشتري اي واحد فيهم احسن
[لا هذا ولا ذاك فى ظل هذة الظروف يجب الإنتقال مع البائع إلى المرور الذى تتبعة السيارة قبل الشراء مباشرة للتأكد من بيانتها ثم تحصل منة على شهادة مخالفات جديدة وتتفضل على الشهر العقارى تسجل السيارة لنفسك مباشرة وبناقص ياسيدى المدة اللى فاضلة فى الرخصة نظير ضمان كل فلوسك و هل البائع بعد كده ممكن يلغي التوكيل ده من نفسه و لا ماينفعش ؟طبعاً ماينفعش يتلغى إلا بحضور الطرفين حتى ولو لم ينص التوكيل على هذا صراحة و بعدين هو ممكن اعرف يعني رسوم تسجيل السيارة بتتكلف كام؟
حسب النوع والموديل والسيسى

تحياتى
قديم 20-04-2012, 05:14 PM
الصورة الرمزية lifedream83
lifedream83 lifedream83 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيبة

lifedream83 will become famous soon enough
افتراضي رد: يعني ايه توكيل مفتوح او مقفول وما الفارق؟؟؟!!!

طب جميل كده انا فهمت و لو اني مش فاهمة رسوم التسجيل حسب النوع و الموديل و السيسي (ايه السيسي ده بالظبط )
طيب يعني انا باروح الاول المرور اتأكد من بيانات العربية و اجيب شهادة مخالفات جديدة ( المفروض ان لو فيه مخالفات البائع يخلصها صح ) و بعدين اروح الشهر العقاري اسجل العربية بأسمي انا و بيكون معايا البائع طب بعد كده بقه فيه حاجة تانية باعملها و لا خلاص يعني مثلا مفيش مشوار للمرور اللي انا تبعه علشان اطلع رخصة جديدة للعربية و لا ايه ؟ معلش اصل انا تايهة شوية ف المواضيع دي