العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > الصينى العام

الصينى العام الصين هى احدث صانعى السيارات فى العالم حيث بدأت فعلياً فى عام 1998 الا ان تعداد الصين والنمو الاقتصادى السريع جعل من الصين واحدة من اكبر الاسواق العالمية مما جعل الشركات العالمية تتهافت على تصنيع سياراتها فى الصين بينما تسعى الصين لغزو العالم بمنتجاتها المحلية اهم الشركات : هايما - ليفان - فاو - جاك - شانا بينى - شيرى و اسبيرانزا - جيلى - ايديا Zotye - FOTON - CHERY - Brilliance - Great Wall - Geely - FAW - Lifan - BYD - SPERANZA

قديم 14-11-2010, 07:10 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الكتكوتة (Shanguan Noble)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة toto11 مشاهدة المشاركة

صحيح ممكن تفيدنا وتقولنا اخبارها ايه من حيث الثبات عند السرعات العالية واعلى سرعة مشيت بيها قد ايه واخبار الصيانة وقطع الغيار والتوكيل عامل معاه ايه كويس يعنى فى صيانته الدورية واشترتها بكام وموديل ايه وحاجات كتييييير ممكن تحكى لنا عليها يعنى نيتفيد من خبرتك معاها
وانا بضم صوتى لصوتك وياريت مانبخلش على بعض حتى تعم الافادة
قديم 23-11-2010, 03:01 AM
rabea34 rabea34 غير متواجد حالياً

rabea34 is on a distinguished road

والله لو اقتصادية فى البنزين تكون مش بطالة
قديم 23-11-2010, 08:10 PM
toto11 toto11 غير متواجد حالياً

toto11 will become famous soon enough

هو صاحب العربية اختفى ولا ايه
احنا عايزين نعرف عاملة معاه ايه دلوقتى اصل التوكيل الصينى ده منزل عربية جديدة اسمها فيتا شكلها تحفة زى الجيتز بالظبط فى حجمها وكمان سعرها حكاية فكنا عايزين حد يقولنا اخبار العربية الصينى "الكتكوتة" عاملة ايه علشان نقدر نقيم الجديدة الى نازلة دى
ممكن حد من اعضاء المنتدى يفيدنا لو يعرف اى معلومات من حد فعلا مجربها وشكرا
قديم 25-11-2010, 02:16 PM
الصورة الرمزية myoousry
myoousry myoousry غير متواجد حالياً

myoousry will become famous soon enough

انا معايا واحدة اصفر×اسود وعامل الكبوت مربعات اسود ×اصفر لو حد شافها قبل كده وبصراحة العربية لذيذة جدا واقتصادية جدااااااااااااااااااا في البنزين وحلوة في البلد الزحمة ديه وكل مشكلتي معاها المساعدين الامامية ناشفة وعايزة تتغير وفي التوكيل قالولي جاية في البحر ولسة موصليتش وفي كام واحد قالولي ان العفشة الامامية كاملة ياباني ب 650 جنيه 2مساعدين والسوست والمقصات وتركيب 150 جنيه بس انا مستني اغيرهم علي الضمان احسن ببلاش انما غير كده الحمد لله العربية كويسة وسافرت بيها كذا مرة واخرها كانت اسكندرية من شهر كدة طبعا الطريق بقي جامد جدا بعد الاسفلت الجديد وكنت ماشي 140 - 150 والتكييف شغال كمان والحمد لله مكسفتنيش بس مشكلتها معايا في اسكندرية ان الناس كانوا فاكرينها تاكسي (اصفر×اسود ومربعات علي الكبوت هههههه) والتوكيل زي اي توكيل في مصر
قديم 27-11-2010, 12:22 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة myoousry مشاهدة المشاركة

انا معايا واحدة اصفر×اسود وعامل الكبوت مربعات اسود ×اصفر لو حد شافها قبل كده وبصراحة العربية لذيذة جدا واقتصادية جدااااااااااااااااااا في البنزين وحلوة في البلد الزحمة ديه وكل مشكلتي معاها المساعدين الامامية ناشفة وعايزة تتغير وفي التوكيل قالولي جاية في البحر ولسة موصليتش وفي كام واحد قالولي ان العفشة الامامية كاملة ياباني ب 650 جنيه 2مساعدين والسوست والمقصات وتركيب 150 جنيه بس انا مستني اغيرهم علي الضمان احسن ببلاش انما غير كده الحمد لله العربية كويسة وسافرت بيها كذا مرة واخرها كانت اسكندرية من شهر كدة طبعا الطريق بقي جامد جدا بعد الاسفلت الجديد وكنت ماشي 140 - 150 والتكييف شغال كمان والحمد لله مكسفتنيش بس مشكلتها معايا في اسكندرية ان الناس كانوا فاكرينها تاكسي (اصفر×اسود ومربعات علي الكبوت هههههه) والتوكيل زي اي توكيل في مصر
ياباشا ربنا يباركلك فيها يارب وشكرا لتقريرك الموجز وانا عرفتها ومش حشاور لها تاكسى وتشرفنا فى الاسكندرية