العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 24-03-2011, 01:14 AM
mesho70 mesho70 غير متواجد حالياً
من انا؟: ابو احمد وشهد
التخصص العملى: مهندس مساحة

mesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond reputemesho70 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اسئله المبتدئين ..عفوا ممنوع الفتى :)))

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salmonkalou مشاهدة المشاركة

حوار مثمر من الاعضاء ممكن استفسر عن حاجة
انا مقاسات العربية يعني العربية من قدام مبعرفش مقاساتها يعني ( اكون بعيد من الرصيف في اعتقادي واللي جامبي يقولي ان ح تخبط في الرصيف مش عارف ليه مع ان النظر 6علي 6)
- الجزء دة مهم جدا ً وفية اكثر من شق :-
- الاول لما تيجى تركن جنب رصيف يفضل ان تأتى من الامام للخلف اذا كانت المسافة اللى هتركن فيها قصيرة
بمعنى انا عايز اركن على اليمين فأطلع قدام شوية وارجع للخلف واحاول اضع العجل الخلفى فى منتصف المسافة اللى هأركن فيها بالنظر فالمرأة ( لان العجل الخلفى ثابت التوجية ) واقترب من الرصيف مع ترك مسافة آمان ( ودى هتبقى بالتعود )
وفى الحالة دى هتكون العربية بتعمل زاوية حوالى 45 درجة على الرصيف او اقل وليس اكثروواقصد الزاوية التى على يمينك ( زاوية اتجاة السيارة مع اتجاة الرصيف للامام )
- ثم اكسر العجل عكس اتجاة عقارب الساعة وادخل بهدوء وهتلاقى العربية اقرب ما يكون للرصيف
- نفس الموضوع عندما اريد ان اركن فى مسافة بين سيارتين والمسافة بينهما قصيرة جدا ً
- هو الموضوع يبدو فية زوايا واتجاهات لكن لو حضرتك اردت الاستفسار انا فالخدمة
- ويفضل طبعا ً التجربة العملى والتدريب الكثر من مرة ويفضل بجوار رصيف ليس عالى
قديم 24-03-2011, 02:12 PM
الصورة الرمزية CARDIO
CARDIO CARDIO غير متواجد حالياً
من انا؟: i am my self
التخصص العملى: using my brain
هواياتي: learning till death

CARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to beholdCARDIO is a splendid one to behold

يا ريت يا جماعه نتكلم عن الركنات مع توضيح
1 الجهه: على اليمين او اليسار
2 وضع العربه بالنسبه للرصيف :موازى او عمودى
قديم 24-03-2011, 05:32 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CARDIO مشاهدة المشاركة

تفسير اكتر..
بالنسبه للموضوع الاول انا كان حد قال لى لو مفيش فرامل قويه و عوزه توقفى العربيه اعملى غيار عكس العربيه حتتكلبش ..طيب اللى حضرتك كاتبه معناه انى حدوس دبرياج للاخر و فرامل برضه للاخرو اللا ايه؟ و لو فرامل للاخر مره واحده من السرعه ديه ما تقلبش العربيه؟

اما الموضوع التانى ده انا مش حسابق حد على الطريق ..انا مش مستغنيه عن نفسى
الاستفادة او الميزة فى حالة عكس الغيار هى الـ engain break اللى قلت لحضرتك عليه قبل كده ...

بيحصل زى فرملة خفيفة كده (تهدية) والفرملة (او الكلبشة او التكتيفة) دى بتزيد حدتها كل ما يكون الغيار اقل .. يعنى جربى حضرتك تطلعى على الاول وتتحركى شوية وبعدين تسيبى البنزين من غير الدبرياج وهتلاحظى ساعتها الـ engain break ...

وعكس الغيار مش مفيد اوى فى العربيات الصغيرة (ويفضل اللى يعمله يكون محترف) ...

ولكن معلومة لحضرتك فى العربيات النقل وخصوصا تريلات النقل التقيل فرملة الموتور او الـ engain break ده شئ اساسى عندهم علشان يساعد الفرامل فى توقف العربية .. ولعلم حضرتك فى بعض التريلات الحديثة بيكون فتيسها فيه غيارات كتير ممكن توصل لـ 14 غيار

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 24-03-2011, 05:44 PM

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salmonkalou مشاهدة المشاركة

حوار مثمر من الاعضاء ممكن استفسر عن حاجة
انا مقاسات العربية يعني العربية من قدام مبعرفش مقاساتها يعني ( اكون بعيد من الرصيف في اعتقادي واللي جامبي يقولي ان ح تخبط في الرصيف مش عارف ليه مع ان النظر 6علي 6)
هى مسألة تعود مش اكتر .. يعنى مره فى مره هتحفظ ابعاد عربيك تمام ....

وانا هقولك على فكره حلوة برضو ..

وانت راكن جنب الرصيف بص على الكبوت وشوف حافة الرصيف ظاهرة عند اى مكان فى الكبوت .. واحفظ المكان ده .. وبعد كده حاول تخلى اى عربية هتعدى من جنبها متقربش عليك اكتر من العلامة دى .... ايه رأيك ؟؟

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 24-03-2011, 05:59 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CARDIO مشاهدة المشاركة

يا ريت يا جماعه نتكلم عن الركنات مع توضيح
1 الجهه: على اليمين او اليسار
2 وضع العربه بالنسبه للرصيف :موازى او عمودى

مبدئيا الركنة موازى للرصيف بين عربيتين تعتبر اصعب ركنة وخصوصا لو هنركن على الجنب اليمين ..

وطريقتها كالتالى (على الجنب اليمين) :

هنطلع قدام بالعربية لغاية ما نقف جنب العربية الامامية .. بحيث يكون العجلة الخلفية بتاعتنا جنب الاكصدام الخلفى للعربية الامامية ..

وبعدين نكسر العجل لليمين ونبدأ نرجع لورا .. لغاية لما العجلة الامامية بتاعتنا تبقى جنب اكصدام العربية الامامية ..

وبعدين نكسر العجل للشمال ونبدأ نرجع بحرص علشان منخبطش فى العربية الخلفية ...

ونفس الكلام فى حالة الركن على الجنب الشمال .. مع العلم ان الركن على الشمال هيكون اسهل شوية لسهولة النظر للرصيف من الشباك ....

اما الركن عمودى ده سهل جدا .. مجرد اننا نكسر يمين وندخل فى الحارة اللى هنركن فيها .. بس كده ...