العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 03-06-2015, 02:24 PM
hos-sam hos-sam غير متواجد حالياً

hos-sam is on a distinguished road
افتراضي رد: اي مشكلة في الفتيس الاتوماتيك - ضع الاستفسار هنا وسوف نساعدك في حل المشكلة

السلام عليكم شكرا جزيلا لاجابتك بس هل الجير مش هيحتاج توضيب واية الاحتمالات التانية اللى ممكن سببت المشكلة دى وشكرا
قديم 03-06-2015, 03:58 PM
mohanad88 mohanad88 غير متواجد حالياً

mohanad88 is on a distinguished road
افتراضي رد: اي مشكلة في الفتيس الاتوماتيك - ضع الاستفسار هنا وسوف نساعدك في حل المشكلة

السلام عليكم
هل جيربوكس ميجان 2005 اوتوماتك بيتزودله زيت . منين ؟
شكرا
قديم 04-06-2015, 01:02 AM
ppiitt ppiitt غير متواجد حالياً

ppiitt is on a distinguished road

الاخ العزيز المهندس المحترم
كثر خيرك جدا على مساعدهدتك لينا لك الف الف شكرا
انا عربيتى اتوماتيك صنى ٢٠١١. عندى مشكله فى العربيه لما بكون ماشي على السرعه ثلاثين الى اربعين بحس زى مايكون فى اهتزاز خفيف فى العربي وعلى الدركسيون وزى مايكون الموتور او الفتيس مخنوق فى السرعه دى تحديدا فلتر هواء وبنزين جديد غيرت زيت الفتيس وزيت العربيه والبوجيهات الميكانيكى بيقول احتمال كوبلن داخلى وانا بقول احتمال حساس ال tps لان العربيه بتجيب سرعه مائه واربعين بالعافيه او ممكن يكون فى بيجو مثلا قاطع بس مفيش تتليت بالعربيه السرعه فى السلانسيه مضبوطه تماما وبحس العربيه مش موزونه بعد ال مائه وعشرين ورصصت العجل كذا مره ومفيش فايده الكاوتش والجنوط كويسين مفهمش حاجه
ارجو تفيدنى بخبرتك وهل ممكن يكون كوبلن داخلى على الرغم من ان الكبالن الخارجيه ممتازه مفهاش اى حاجه
اسف جدا للاطاله على حضرتك
قديم 05-06-2015, 11:50 PM
tea_water tea_water غير متواجد حالياً

tea_water is on a distinguished road
جديد رد: اي مشكلة في الفتيس الاتوماتيك - ضع الاستفسار هنا وسوف نساعدك في حل المشكلة

السلام عليكم
من فضلك انا معايا شيروكي ٩٤ --- ٦ سلندر مشكلتي اما بتحرك من السكون علي d بدوس بنزين كتير عشان العربيه تبتدي تتحرك بصعوبه وباقي الغيارات بتكمل كويس بدون اي مشاكل ولو حاولت التحرك من السكون علي غيار ١-٢ بتحرك كويس جدااا بدون مشاكل ...
قديم 06-06-2015, 01:52 AM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ppiitt مشاهدة المشاركة

الاخ العزيز المهندس المحترم
كثر خيرك جدا على مساعدهدتك لينا لك الف الف شكرا
انا عربيتى اتوماتيك صنى ٢٠١١. عندى مشكله فى العربيه لما بكون ماشي على السرعه ثلاثين الى اربعين بحس زى مايكون فى اهتزاز خفيف فى العربي وعلى الدركسيون وزى مايكون الموتور او الفتيس مخنوق فى السرعه دى تحديدا فلتر هواء وبنزين جديد غيرت زيت الفتيس وزيت العربيه والبوجيهات الميكانيكى بيقول احتمال كوبلن داخلى وانا بقول احتمال حساس ال tps لان العربيه بتجيب سرعه مائه واربعين بالعافيه او ممكن يكون فى بيجو مثلا قاطع بس مفيش تتليت بالعربيه السرعه فى السلانسيه مضبوطه تماما وبحس العربيه مش موزونه بعد ال مائه وعشرين ورصصت العجل كذا مره ومفيش فايده الكاوتش والجنوط كويسين مفهمش حاجه
ارجو تفيدنى بخبرتك وهل ممكن يكون كوبلن داخلى على الرغم من ان الكبالن الخارجيه ممتازه مفهاش اى حاجه
اسف جدا للاطاله على حضرتك

الاهتزاز ليه أسباب كتيرة وكمان الخنق ليه أسباب كتيرة
لكن اغلب الظن ان المشكلة خارج الفتيس بنسبه كبيرة - - - مثلا في الموتور ولذلك دائما انصح بالفحص أولا علي الكومبيوتر

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.

الكلمات الدليلية
الاوتوماتيك, ويربول, ونة