العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 29-11-2012, 05:31 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
للاهمية رد: الفرق بين الغاز والبنزين ؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو ريناد مشاهدة المشاركة

وماله البنزين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو ريناد مشاهدة المشاركة

ذى الفل مش مشكلة
الواحد يقف 4 او 5 ساعات فى البنزينة

اهو احسن منموت خالص

وشكرا لكل من اخذ من وقته للرد

ياريت تقولنا حضرتك مكانك فين بالظبط وانا اقول لحضرتك على بنزينه كويسة تمون منها
عمرى ماوقفت فى طابور بنزين اكتر من ساعة ونص وكان ايام الساورة بتاعة 25 فبراير

بنزينة المطار24 ساعة - بنزينة التجمع الأول من 9 :7 بالليل ـ الحى السابع من 8 :8 بالليل - مصر للبترول الحى السادس انت وحظك
امام قسم الحدايق من 8:8 بالليل
ومعظم البنزينات على كده
وحاول تخلى معاك جركن 10 لتر وياريت تمشى بالعربية لحد ما اللمبة تنور وبعدين تملاها
انا بشوف ناس بتقف فى طابور قد كده عشان ف الآخر يمون 10 لتر ، يخرب بيت التخلف اللى وصلناله

ومع إحترامى لكل اللى يقولك ماتفضيش التنك ، انا بقى بعمل كده ، واللى له عندى حاجة يقولها انا مش هتأخر ، انا بعمل كده وببدأ بنفسى عشان ماأتسببش فى ازمة

انما الغاز الطبيعى ضحك على الدقون بيهرى الموتور من جوا ومفيش اى عزم بتاخده منه يعنى زى قلته مشيها 80 على مانشوف حل تانى وطبعا هتكونوا اول ناس عاملينه فى عربياتكم والموضوع مش هيتكلف 1000 جنيه ، مش 6000 جنيه وامشى بأنبوبة بوتجاز فى شنطة العربية يانهار ****

انا كنت مقضيها 15 لتر وافضى التنك واملاه تانى وببقى قلقان مابالك بقى بغاز البوتجاززززززز
قديم 29-11-2012, 05:52 PM
الصورة الرمزية ابو ريناد
ابو ريناد ابو ريناد غير متواجد حالياً

ابو ريناد has a spectacular aura aboutابو ريناد has a spectacular aura about
افتراضي رد: الفرق بين الغاز والبنزين ؟؟؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

ياريت تقولنا حضرتك مكانك فين بالظبط وانا اقول لحضرتك على بنزينه كويسة تمون منها
عمرى ماوقفت فى طابور بنزين اكتر من ساعة ونص وكان ايام الساورة بتاعة 25 فبراير

بنزينة المطار24 ساعة - بنزينة التجمع الأول من 9 :7 بالليل ـ الحى السابع من 8 :8 بالليل - مصر للبترول الحى السادس انت وحظك
امام قسم الحدايق من 8:8 بالليل
ومعظم البنزينات على كده
وحاول تخلى معاك جركن 10 لتر وياريت تمشى بالعربية لحد ما اللمبة تنور وبعدين تملاها
انا بشوف ناس بتقف فى طابور قد كده عشان ف الآخر يمون 10 لتر ، يخرب بيت التخلف اللى وصلناله

ومع إحترامى لكل اللى يقولك ماتفضيش التنك ، انا بقى بعمل كده ، واللى له عندى حاجة يقولها انا مش هتأخر ، انا بعمل كده وببدأ بنفسى عشان ماأتسببش فى ازمة

انما الغاز الطبيعى ضحك على الدقون بيهرى الموتور من جوا ومفيش اى عزم بتاخده منه يعنى زى قلته مشيها 80 على مانشوف حل تانى وطبعا هتكونوا اول ناس عاملينه فى عربياتكم والموضوع مش هيتكلف 1000 جنيه ، مش 6000 جنيه وامشى بأنبوبة بوتجاز فى شنطة العربية يانهار ****

انا كنت مقضيها 15 لتر وافضى التنك واملاه تانى وببقى قلقان مابالك بقى بغاز البوتجاززززززز

انا من دمنهور وعندنا مشكلة جامدة جدااااااااااا فى البنزين ساعات بنسافر ابو حمص او دسوق عشان مفيش بنزين
قديم 29-11-2012, 06:12 PM
الصورة الرمزية ابو ريناد
ابو ريناد ابو ريناد غير متواجد حالياً

ابو ريناد has a spectacular aura aboutابو ريناد has a spectacular aura about

بس انا سالت سواق تاكسى وقالى ان التوفير فى الغاز كتير جدا بحيث انه بدل ميعمل عمرة غير الماتور وجاب واحد استيراد بفتيس عامل 2500 جنيه بص بقى للتوفير لما حسبتها لقيتها حوالى 8000 جنيه بعد مسقط موتور جديد حاجة تحير بس بعد حكاية الانفجارات دى بقت تحير اكتر

اللهم صل على سيدنا محمد
قديم 20-02-2013, 05:12 PM
ابو هدير ابو هدير غير متواجد حالياً

ابو هدير will become famous soon enough

170 جنية على 3 سنين و 243 جنية على سنتين ولو عايزة على سنة يبقى بدون فوائد يعنى 5000 جنية (ودا سعرة كاش) يبقى تقسم ال5000 على 12 شهر ودة تقريبا هيكون القسط على سنة
وعلى فكرة انا لسة مركبة وممتاز جدا وهيقوللك طريقة الأستخدام علشان تحافظ على الموتور
R OSE4U

اللهم اعنا على طاعتك وحسن عبادتك

قديم 01-03-2013, 11:58 AM
redangv redangv غير متواجد حالياً

redangv is on a distinguished road

السلام عليكم
انا شغال فى شركة الغاز كل الكلام عن الاسطوانه هتنفجر وكده كلام غير صحصح بالمرة الاسطوانه صلب مسلوب اسطنبة واحدة فيها سفتى كامل ضد الصدمات وضد طلق الرصاد وبها سفتى رليف فلف عند الاصتدام يقفل اتوماتك
يوجد نواع كثيرة من الاجهزه الخاصة بالغاز
جهاز حقن اكترونى للغاز مثل البنزيين يعنى لكل رشاش بنزين رشاش غاز وهذه الاجهزة حديثة جدا
اما عن تلفف المحرك كلام خاطئ
اما عن الاداء نفس اداء اللبنزيين 92
ويوجد رابط لعملية اختبار الالاسطوانة