العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

قديم 09-12-2010, 03:48 AM
ahmed mustafa ahmed mustafa غير متواجد حالياً

ahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to behold
افتراضي رد: هل يوجد بمصر تقسيط سيارات حلال شرعا وليس ربا ؟؟!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة emoron مشاهدة المشاركة

ثالثا موضوع الضرورة ..ودى الكلمة المطاطة اللى حدودها و الله اعلم بين العبد و ربه و مشورة الشيخ اللى يعرف الشخص او يعيش نفس المكان و الزمان ( قصدى مش فى الفضائيات, مع احترامى للجميع).
لو فرضنا ان التقسيط فيه شبهة حرام او حرام .. اعمل ايه لو مراتى بتشتغل و ببتبهدل و بتتعاكس فى المواصلات العامة؟ تقعد فى البيت ؟ طيب و بنتى اللى فى الجامعة و بترجع فى تاكسى لوحدها بالليل متأخر ؟ هل ده مش ضروره؟
انا مبأقلش اجيب عربيه للواد علشان يروح بيها شرم زى كل اصحابه؟
لكن انا عارف ان الموضوع مطاط,سيدنا النبى قال ص استفت قلبك ..لانك هتقف بين ايدين ربك و يسألك انت استحليت الشبهة او الحرام ليه؟ ساعتها مفيش مكر على علام الغيوب.
بأكد دى مش فتوى دى وجهة نظر و استفسار فقط
اسأل الله ان يرينا الحق حقا و يرزقنا اتباعه
و ان يرينا الباطل باطلا و يرزقنا اجتنابه

منتظر اجاباتكم
أخي الكريم انا متفق معاك في دي لكن أحب أضيف حاجة لأن كتر فيها اللغط :- ما هو حد الضرورة؟ الإجابة بسيطة الضرورة هي الحد الذي بعضه يصبح الإنسان غير قادر على الحفاظ على نفسه او أهله أو ماله أو عرضه و هكذا و بمثال :- نهى الله عن أكل الميتة بالنص القرآني في سورة المائدة فنجد مثلا رجلا تائها في الصحراء و لا يجد ما يأكله ووجد ميتة هل يأكلها مع أنها حرام أم يموت؟ الجواب أن عليه حفظ نفسه و عليه يمكن أن يأكل منها ما يبقيه حيا بشرط عدم الإسراف و أظن المثال واضح و زي ما حضرتك قلت اللي يحكم بالضرورة شيخ معتبر. وأخيرا استفت قلبك ده مش حديث و برضه إذا ذكرت النبي صلى الله عليه و سلم مينفعش تكتب وبس و الله اعلى و أعلم
قديم 09-12-2010, 03:49 AM
ahmed mustafa ahmed mustafa غير متواجد حالياً

ahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to beholdahmed mustafa is a splendid one to behold

مينفعش تكتب ص بس
قديم 09-12-2010, 03:57 AM
الصورة الرمزية أحمد فاروق سيد
أحمد فاروق سيد أحمد فاروق سيد غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: محاسب قانونى
هواياتي: القراءة والأنترنت

أحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed mustafa مشاهدة المشاركة

آمين ... آمين ... آمين

والله يفتح عليك

قديم 09-12-2010, 10:59 AM
sfathyking sfathyking غير متواجد حالياً

sfathyking is on a distinguished road

بص يا باشا طبعا مش من حقى انى أفتى بالحلال و الحرام كده
بس انا شغال فى حاجه تبع البنوك الاسلاميه
المفروض نظريا البنوك الاسلاميه حلال علشان البنوك دى مش بتيديك قرض دى بتبعلك العربيه (بعد ما تشتريه من المعرض لصالح البنك) فكده شبهه القرض مش موجوده
باقى الاجراءات بتختلف من بنك للتانى و دى مش هنقدر نقول انها حرام بالمطلق كده
انا أعرف رقم تليفون د. على سالوس (الراجل ده دكتور فى الاقتصاد الاسلامى) أحسبه على خير ممكن تسأله 22717370
التليفون ده معايا من زمان مش عارف اتغير ولا لأ جرب وشوف
بس لما تتصل اتصل بين المغرب و العشاء
قديم 09-12-2010, 04:31 PM
الصورة الرمزية أحمد فاروق سيد
أحمد فاروق سيد أحمد فاروق سيد غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد الله
التخصص العملى: محاسب قانونى
هواياتي: القراءة والأنترنت

أحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond reputeأحمد فاروق سيد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sfathyking مشاهدة المشاركة

انا أعرف رقم تليفون د. على سالوس (الراجل ده دكتور فى الاقتصاد الاسلامى) أحسبه على خير ممكن تسأله 22717370
التليفون ده معايا من زمان مش عارف اتغير ولا لأ جرب وشوف
بس لما تتصل اتصل بين المغرب و العشاء

الشيخ الدكتور الفقيه فى المعاملات المالية المعاصرة
على السالوس
له مؤلفات ماتعه أنصح الجميع بقراءتها

اليكم أحبائى فى الله كتاب فضيلة الشيخ على أحمد السالوس
موسوعة القضايا الفقهية المعاصرة والاقتصاد الإسلامي
و أستحلفكم بالله بأن تحملوا هذا الكتاب لما فيه من الخير و الافادة الكثير
من الرابط
http://www.alsalafway.com/cms/books....n=books&id=679