العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 12-11-2013, 08:07 PM
الصورة الرمزية حسن شرف
حسن شرف حسن شرف غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجارة وتسعير السيارات
هواياتي: تجارة وتسعير السيارات

حسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to all
افتراضي رد: نصيحة للشراء سيارة سبيرانزا a516

أولا انت متعرفنيش ولا انا اعرفك صح
ثانيا مينفعش انك تتهمنى وتقول ان بدور على مصلحتى وبدور على السبوبة وكلام فارغ ذى دا
ثالثا ربنا فى كتابه الكريم بيقول (لايسخر قوم من قوم عسى ان يكونوا خيرا منهم )
رابعا أنا مش تاجر ولا عندى معرض عربيات أنا سمسار عربيات يعنى واحد عاوز عربية بجيبهاله أو واحد عاوز يشترى عربية بشتريهاله وبقولو بكل أمانة على الى فيها وبقولو بردوا صلى صلاة استخارة قبل ما تشترى العربية
يعنى انا معنديش عربية بقالها 14 سنة مركونة ولا حاجة ولا فية عربية الحمد لله بتعطل عندى لأنى مبشتريهاش
يعنى انا على درايا بحال السوق كل يوم وبنصحه بحاجة تكون سهلة البيع قبل الشراء يعنى ميشتريش عربية ويبقى مبسوط بيها ويجى يبعها ميعرفش أنا بدله على عربية سهلة البيع والشراء وتمنها فيها وقطع غيارها عند البقال ذى ما بيقولو

ياريت تكون فهمت قصدى
ولو عندك معلومة كويسة تقدر تفيد بيها الراجل الى كان بيسأل على حاجة يشتريها قوله ولو مش عارف ياريت تسكت ومتجرحش فى غيرك
قديم 12-11-2013, 09:08 PM
abo-gamal abo-gamal غير متواجد حالياً
هواياتي: من هواة السيارات

abo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to allabo-gamal is a name known to all

انا اتفق مع أ/ حسن فى ان الافضل شراء لانوس او فيرنا خاصة فى السيارات المستعملة وهو يتدث بالاخص فى سعر اعادة البيع للسيارة واللى عنده كلام غير كده يقول بس من غير تجريح او اساءة
الهدف من هذا الحوار فى النهاية هو استفادة الجميع وتبادل المعلومات
قديم 17-11-2013, 03:52 PM
الصورة الرمزية ahmed2005badawy
ahmed2005badawy ahmed2005badawy غير متواجد حالياً

ahmed2005badawy will become famous soon enoughahmed2005badawy will become famous soon enough

عربيه سبيرانزا a516 عربيه محترمه أعتماديه جداً فى السفرالطويل
عفشه حديد مرتفعه عن الأرض و بالتالى أنت مش ها تحك فى المطبات زى اللانوس خاصة لو مركب معاك حد فى الكنبة
العربية ثابتة جداً على الطريق
التكيف ممتاز خاصة فى الصيف
العربيه على التالت ممكن تجيب 100 أو 110 لو عايز تعدى حد و أنت مطمئن
الشنطه الواسعة المميزة طبعاً
و على فكرة ممكن تحط فيها من وقت للتانى بنزين 80 بس مش تكتر دة لو أتزنقت
و على العموم أشترى اللى تكون مرتاحلة نفسياً طبعاً
من ناحية قطع الغيار تقريباً مقاربه لسعر الانوس ما عدا سير الكاتينة دة اللى غاللى شوية

قديم 17-03-2014, 12:02 PM
khaled_almasri khaled_almasri غير متواجد حالياً

khaled_almasri will become famous soon enoughkhaled_almasri will become famous soon enough

هذا رابط موضوع الاستاذ حسن قال فيه ما معناه انه هناك فرق كبير بين الاسبرانزا الهيونداي اكسل لصالح الاسبرانزا ، و لكن هنا غير كلامه تماما مش عارف ليه
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=120197

و تحيا الوزة
و تسقط الهيونداي و الدايو و الشفروليه
قديم 17-03-2014, 12:25 PM
osa92003 osa92003 غير متواجد حالياً

osa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khaled_almasri مشاهدة المشاركة

هذا رابط موضوع الاستاذ حسن قال فيه ما معناه انه هناك فرق كبير بين الاسبرانزا الهيونداي اكسل لصالح الاسبرانزا ، و لكن هنا غير كلامه تماما مش عارف ليه
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=120197

و تحيا الوزة
و تسقط الهيونداي و الدايو و الشفروليه
ايه ياباشا الشغل الجامد ده ...الله ينور :w6w2 00504111340266d:w6w200504 111340266d