العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > كروز

كروز chevy gold logo

قديم 24-11-2010, 07:26 PM
eskenderiya eskenderiya غير متواجد حالياً

eskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رسالة الى فورد فوكاس.... من سيارة منافسة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MFM مشاهدة المشاركة

باشا كروز اية اللى هتقارنها بالفورد ،، وتصميم اية اللى بتتكلم علية ،، المهم المتانة وجودة الاداء والامان وعوامل اخرى وفرق بلد الصنع
انت عارف ان الكروز دى بيضحكوا على الناس فى مصر وتنزل تحت شعار شفرولية ،، وبرة مصر بتنزل تحت شعار دايو ،، عربية لا تحترم
للى يعرفش

الكروز تصميمها كشكل و كموتور من شكة جنرال موتورز و بالذات مهندسى اوبل الالمانية كان ليهم الدور الاكبر فتصميم الموتور

بالنسبة للمتانة والامان

الكروز واخدة 5 نجوم فاختباات الامان واسلامة الاوروبية و متفوقة على عربيات كتير من فئات عالية كمان

و بعدين هيا فاميكا بتنزل باسم شيفروليه

يبقى الامريكان برده اضحك عليهم؟؟؟؟
قديم 24-11-2010, 07:28 PM

eskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond reputeeskenderiya has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SuccessCre8or مشاهدة المشاركة

هو الإعلان اللي فوق ده انا اللي عامله ؟
و لا انا اللي حطيت علامة شيفرولية فيه على العربية ؟
حط انت بس علامة تويوتا او فورد والناس كلها هتشكرك فيها

حتى من غير مايركبوها ولا يسوقوها

لنا الله
قديم 24-11-2010, 07:30 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MFM مشاهدة المشاركة

لا ياحبيبى انا مش خلاف معاك ،، بس بقول راى فى العربية المسماة بالكروز ،،والكروز فئة والفوكس فئة و لايمكن المقارنة بينهم
هما فئة واحدة

انت عارف يعنى ايه نفس الفئة اصلا

يعنى نفس الفئة اللترية ونفس الحجم والابعاد

هو حد قالك ان الكروز مثلا هاتش باك و موتور 1300 سى سى

وحتى لو جينا للاسعار

الكروز 154 الف

الفوكاس 160 الف
قديم 24-11-2010, 09:57 PM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رسالة الى الكورولا.... من سيارة منافسة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eskenderiya مشاهدة المشاركة

فعلا الاتنين حلوين

وانا مستعد لو يدونى اى واحدة هدية انى اخدها

هههههههه

مش معنى انى مقتنهع بعربية معينة انى اقلل من شأن التانية

انا عن نفسى معايا اوكتافيا a5

ويوم لما هاغير هاجحيب كروز توب لاين عن كامل ثقة واقتناع
هو فعلا الأتنين حلوين أنت عارف أنا كنت عايز أجيب ال A5 قبل ما أجيب الكورولا بس أخذت الكورولا و دلوقتى عايز أبيعها و أجيب الفانتازية فئة ال167 لو ربنا قدرنى ان شاء الله و لو مقدرتش هاستنا ل مارس لما الشكل الجديد ينزل من كورولا
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg 2010-2011-toyota-corolla-minorchange-europe-3.jpg‏ (41.8 كيلوبايت, المشاهدات 6)
نوع الملف: jpg 2010-2011-toyota-corolla-minorchange-europe-7.jpg‏ (33.4 كيلوبايت, المشاهدات 4)

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 25-11-2010 الساعة 03:51 AM سبب آخر: تم تعديل كلمه انشاء الي ان شاء الله لاختلاف المعني برجاء من العضو مراعاه الدقه
قديم 25-11-2010, 12:35 AM
SuccessCre8or SuccessCre8or غير متواجد حالياً

SuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to allSuccessCre8or is a name known to all
افتراضي رد: رسالة الى الكورولا.... من سيارة منافسة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mido magdy مشاهدة المشاركة

انا حاسس ان واحد بيغنى والتانى صدى صوت
واحد جاب فيديو ملهوش دعوة باى مقارنات اصلا وبيستفز الناس بالكلام والتانى مقنع
ورجع يقولك (فوكاس وكورولا وسيفيك) اتنين يابانى والتالته أمريكانى يعنى الاب الاكبر للصناعة اليابانية و التانى برده موافقه فى الراى و بيقولك (ناس حافظه مش فاهمة)
صبااااااااااح الفلللللللللللللللللللللل لللللللللللللل
الكروز امريكاني برضه
مش معنى ان محركها من دايوو تبقى خلاص كوري
التصميم العربية بالكامل كان من تصميم GM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة egcai701 مشاهدة المشاركة

ازاي تقارن عربية مبيعاتها بقي اعلى مبيعات في العالم من شركة هي الاولى في العاللم بعربية لسه لقيطة
كرولا صاحبة ال 30 مليون سيارة
تقارنوها بعربية مابعتش 100 الف سيارة
هاهاهاها
كرولا خليفة البيتلز في المبيعات تقارنوها بكروز اللي دركسوينا بيقفش لوحد ويلبس الناس في عواميد
كرولا الاعتمادية رقم واحد في امريكا والخليج
تقارنوها بعربية بنت النهاردة مش بنت امبارح
هاهاهاهاه
فعلا صوت وصداه
روح اقرأ عن مبيعات الكروز الأول برة صدقني هتتقنع ان هنا الناس مضحوك عليها بعلامة تويوتا دي زيادة عن اللزوم اوي اوي

خد كدا الخبر ده:
http://www.autoblog.com/2010/11/23/h...aker-in-europ/

الكورولا باعت الرق ده على مدار 30 او 40 سنة

ثانيا شركة شيفروليه كاسم اكبر و اقدم من تويوتا

وحكاية الدركسيون الى بيقفش ده كلام تهجيس من الاخر

وانا مش هنحدر بمستوايا عشان ارد عى كلام بتاع بنت انهارده وبنت بكره و الكلام العبيط ده

ملحوظة صغيرة الكروز اعلى فئة ب154 الف

الكورولا 160 الف

يعنى مفيش واحدة متفوقة على التانية بمراحل ولا حاجة

ا فى السعر ولا فالجودة ولا فالخامات ولا اى حاجة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Toyota Corolla مشاهدة المشاركة

طب لو عللى الكلام اللى انت بتقولوا و الأتنين زى بعض ما عدا حاجة حضرتك ماذكرتهاش (الأداء) و الكل عارف الفرق فا مش محتاج أقولوا السؤال اللى عايز أسئلوا ليه الكورولا منتشرة أكتر من الكروز مع انها أغلى منها ب 6 ألاف يعنى الناس كانوا مفروض يوفروا ال 6 ألاف و يجيبوا الكروز طالما هما نفس الخامات و الجودة ؟
رجاء الاجابة
فرق السعر عشان العلامة

حضرتك بتسال سؤال انت نفسك لو فكرت دقيقة واحدة هتعرف اجابته

الكورولا نازلة من اول 2008 يعنى 2008و2009و 2010 تلات سنين

وبرده مانتشرتش كتير والاقبال مش جامد عليها ولا حاجة

تعرف ان كانو عاملين تخفيضات على موديل 2009

كانت الكورولا بتبتدى من 112 الف بعد التخفيضات

الكروز نازلة بقالها 10 شهور

على فكرة الكروز باعت 270 الف سيارة فال 10 شهور دول والخبر موجود عالنت

وكمان لسة هتنزل تتباع فامريكا كموديل 2011

شوف

اذا تساوى السعر تساوت الجودة
و الكلام ده بيأكد ان السعر كان عشان العلامة او brand لأن اكيد لما باعوها ب112 مكنوش خسرانين فيها برضه

ولا أية ؟

اللي ميعرفش يقول هجص !