العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 08-07-2010, 09:16 PM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: - رحلة العودة - مغامرات أبو كمال فى الصحارى و الجبال بس المرة دى من مصر للكويت

يا رجاله محمد باشا حاليا عندكم في مصر
و اخذ نفس المشوار من الكويت لمصر تاني و معاه عيلته كمان
بس في الاجازة الواحد بيبقي مقل من الدخول علي النت خصوصا اللي زي حالتنا لان ملناش اشتراكات ثابتة
ان شاء الله يقدر يدخل قريت و يحكيلنا عن المغامرة السنه دي

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven
قديم 17-08-2010, 03:39 AM
elensaan elensaan غير متواجد حالياً

elensaan is on a distinguished road
افتراضي رد: - رحلة العودة - مغامرات أبو كمال فى الصحارى و الجبال بس المرة دى من مصر للكويت

بسم الله ما شاء الله
فعلا فعلا حاجة جميلة جدا
مغامرات السفر الطويل خلتني عايز اسافر في اي حتة
بس مخبيش عليك
انا حاسس ان ضيق الوقت في الكتابة خلاك تكروتنا في رحلة العودة
كانت مختصرة شوية ولا انت مش معايا
بس اجمل حاجة الصور
ياريت توزع الصور مع ردودك
كل صفحة يكون فيها صورتين تلاتة
نحمد الله علي سلامتكم
ونرجو المزيد
منتظرين
قديم 18-08-2010, 10:38 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة horas3000 مشاهدة المشاركة

الحمد لله علي سلامتك يا زعيم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saadelden مشاهدة المشاركة

حمدلله علي سلامتك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoudnada80 مشاهدة المشاركة

حمد لله علي سلامتك يا باشا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Brave Heart مشاهدة المشاركة

حمد الله على السلامه يا باشا
الله يسلمكم جميعا يا شباب

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 18-08-2010, 10:45 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كومندا مشاهدة المشاركة

حمدلله على السلامه يابو كمال ومتنساش بعد كده تاخد معاك سندوتشات من عند البغل وانته مسافر هههههههههههههههه
الله يسلمك يا باشا .. بس سندوتشات من عند البغل ؟؟ هههههه انا كدة مش هوصل يا عم و هنام فى السكة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedraafat00 مشاهدة المشاركة

الله ينور ياباشا وعقبال رحله العوده ان شاء الله
بجد بحييك على اسلوب عرضك للموضوع
بس بعد اذن حضرتك سؤال فنى صغير كده
هيا المنحنيات الضيقه اللى فى الصور المفروض تتاخد على سرعه كام ؟؟؟؟
ربنا يخليك يا باشا كلك ذوق
بالنسبة للمنحنيات يا باشا على حسب درجة الانحناء .. يعنى فيه منحنيات بتاخدها على 30 او 40 او 50 بالكتير و ربنا يسترها معانا جميعا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mokhtar872000 مشاهدة المشاركة

الف حمدالله على السلامه يابو كمال ونورت الكويت
بجد طريقتك جميله اوى فى سرد الرحله وفعلا الرحله دى على قد ماهى متعبه بس بتكون ممتعه انا فى دبى ونفسى مستقبلا انزل مصر برى مع انه مشوار اطول من مشوارك بكتير بس ممتع جدا والواحد بيشوف اماكن جديده
الكابريس ماشاء الله وحش فعلا ربنا يعطيك خيرها هى اللى تستحمل الطريق والسفر الطويل ده والسرعات العاليه الموتور V8 5700 بيخدم اوى فى الرحلات اللى زيى دىمع انه خراب بيوت فى البنزين
ربنا يخليك يا باشا كلك ذوق و الحمد لله العربية فعلا مريحة فى السفر و المسافات الطويلة دى و فى استهلاك البنزين على الطرق كمان بيبقى احسن بكتير من جوة البلد بس بينى و بينك المشوار بيهلك العربية برده و لازم تتظبط فى شوية صيانة بعد ما ترجع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة horas3000 مشاهدة المشاركة

يا رجاله محمد باشا حاليا عندكم في مصر
و اخذ نفس المشوار من الكويت لمصر تاني و معاه عيلته كمان
بس في الاجازة الواحد بيبقي مقل من الدخول علي النت خصوصا اللي زي حالتنا لان ملناش اشتراكات ثابتة
ان شاء الله يقدر يدخل قريت و يحكيلنا عن المغامرة السنه دي
تمام يا باشا .. الف شكر على التوضيح

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elensaan مشاهدة المشاركة

بسم الله ما شاء الله
فعلا فعلا حاجة جميلة جدا
مغامرات السفر الطويل خلتني عايز اسافر في اي حتة
بس مخبيش عليك
انا حاسس ان ضيق الوقت في الكتابة خلاك تكروتنا في رحلة العودة
كانت مختصرة شوية ولا انت مش معايا
بس اجمل حاجة الصور
ياريت توزع الصور مع ردودك
كل صفحة يكون فيها صورتين تلاتة
نحمد الله علي سلامتكم
ونرجو المزيد
منتظرين
ربنا يخليك يا باشا و انا تحت امركم .. هى بصراحة كانت مختصرة فعلا بس مش كروتة والله .. انا بس ماببقاش عاوز اطول علشان الناس ماتزهقش و ان شاء الله هناك المزيد من الصور و المغامرات فى رحلة 2010

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 21-01-2011, 01:03 AM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

محمد باشا كمال
والله انا زعلان جدا اني مقريتش الموضوعين من الأول انا مسكتهم من الجدلة للجلدة زي ما بيقولو
اولا يا باشا حمد الله على السلامة
وبعدين تروح وترجع بالسلامة
وبعدين حمد الله على السلامة تاني
وبعدين تروح وترجع بالسلامة تاني
( دي اخرة اللي يتأخر في الرد ههههههههههههه)
ياباشا مش هقول اكتر من كل الكلام الي اتقال في الموضوعين
الرحلة بري أو بحري = متعة مناظر ، متعة مواقف، تعب ، ارهاق ، لذة في الاحساس بالوصول للشيء اللي محتاجه ( أرض الوطن اللي اصبحنا فيه غرباء) ، وقت اطول وبالتالي تشويق اكتر للأهل
الرحلة جوي = راحة كبيرة ، سرعة في الوصول ، تعب اقل ، وقت اقل ، متعة اقل ، وصول اسرع للأهل ( اقطع عرق وسيح دمه هههههههه)
مميزات الرحلة البري او البحري لما بيكون معاك حد بتكونوا فعلا زي الاخوات او اكتر فبتستفيد بالصديق قبل الطريق غير الجوي وحده هتقابله ويمكن ساعتين تلاته وخلص الموضوع على رنات بقى

اما بقى عن الطريق الشمالي للسعودية فياريت تفكر تعيد نظر فيه انا مسافرتش قبل كده ( ربنا يطلعنا منها على خير ) لكن كل اللي اعرفهم وبيسافروا بري بيجو ميناء سفاجا من جدة او من ضبي واول مرة اعرف ان فيه من هناك السويس انا اعرف انها بتيجي على سفاجا
بالاضافة انك ممكن تستهبل فيها وتعدي على مكة تكسبلك عمرة ويبقى المشوار جاي بفايدة روحية وثواب اكبر

بس في اي حال من الاحوال السويس او سفاجا الطريق افضل بكتير( لما تعدي في مصر ) من طريق نويبع اللي كله جبال وممرات والخدمات عليه افضل بالاضافة ان الطريق مجاور للبحر الاحمر ( في حالة انك جاي سفاجا ) وبالتالي الجو بيكون ألطف شوية اما في حالة انك جاي السويس فالطريق بياخد من السويس للقاهرة وقت اقل بكتيييييييييييييييييييييي ر طبعا في القيادة لكن تبقى فعلا مشكلة او زي ما دكتور بولبولان قال لو المغرب دخل عليك هتبيت الليلة في البحر وانوار الميناء تتلألأ أمامك كمدا وغيظا فيك لكن اعتقد لو تم الترتيب والتنظيم ( لكن قبلها التوفيق من عند الله ) اعتقد ان سهل تجنب الموضوع ده

اما بقى عن موضوع الناس ومعاملاتها للي راجع من الخليج فحدث ولا حرج والله شوفت مناظر وسمعت حكاوي عن اخوات تعاملوا مع بعض بجفاء بسبب حاجة زي كده ويكفي ان اقولك واحد راح ورجع السعودية مرة كان يدوب سدد ديونة مجابش هدايا غير لامه وابوه وبنت اخته علشان هتتجوز تاني سنة راح ورجع مكنش حد بيعبره غير بعد ما وصل بيومين تلاته وكان التعامل بجفاء شديد لدرجة انه قالي انا مش هنزل مصر تاني

في النهاية ( هقصر في الكلام لو اني عاوز اتكلم معاك كتير )
حمد الله على السلامة وربنا يباركلك في البنوتين ويرزقك برزقهم ويعينك على تربيتهم

اخخخخخخخخخخخخخخ
نسيت اقولك حاجة مهمة يا باشا
حمد الله على السلامة يا بية
كل سنة وانت طيب يا باشا
قهوتنا عندك يا باشا
ههههههههههههههههههههههههه ه
بهزر طبعا
ربنا يستر طريقك

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون