العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 03-09-2012, 04:52 PM
abokoko abokoko غير متواجد حالياً

abokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رداتير

مفروض يوم الاحد القادم اتفقت على تركيب ردياتير البستانى 3 ماسوره طراز 5 ب 400 جنيه

بس الراجل بيحذرنى انه هيسخن العربيه وان الالومنيوم احسن للعربيه
؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 03-09-2012, 05:12 PM
الصورة الرمزية محمد حسن عبد الرحمن
محمد حسن عبد الرحمن محمد حسن عبد الرحمن غير متواجد حالياً
هواياتي: معرفة وتجميع المعلومات عن السيارات واحب اصلح اى حاجة بايدى

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute

واللهى يا باشا أنا من فترة كنت عند بتاع الردراتير علشان يلحم كام خرم فية الردراتير بتاعى نحاس السيارة لادا 2106 موديل 83 كل ما نلحم خرم ونظبطة نيجى نركب الردراتير وحط مياة الأقيها بيخر ومخروم لغاية ما بتاع الردراتير أخر ما زهق لحم الردراتير وهو راكب بالعربية علشان الردراتير مستوى والصنيعى قال لى لو حصل فية خرم تانى مش هعملهولك علشان جايب آخره سالته الردراتير يعمل كام قال 550 جنية بقول لراجل كبير من عندنا بالشارع قال لى هاته مستعمل هيعمل من 150 الى 250 وحسب الحالة التى هى علية وهيشتغل ويعيش بس تكون حالته كويسة وفى المعقول أنا قولت انقل تجربتى لحضرتك لعلك تستفيد منها.
وأرجو أنى أكون قدرت أفيد حضرتك.
أخوك محمد

قديم 03-09-2012, 08:15 PM

abokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond reputeabokoko has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد حسن عبد الرحمن مشاهدة المشاركة

واللهى يا باشا أنا من فترة كنت عند بتاع الردراتير علشان يلحم كام خرم فية الردراتير بتاعى نحاس السيارة لادا 2106 موديل 83 كل ما نلحم خرم ونظبطة نيجى نركب الردراتير وحط مياة الأقيها بيخر ومخروم لغاية ما بتاع الردراتير أخر ما زهق لحم الردراتير وهو راكب بالعربية علشان الردراتير مستوى والصنيعى قال لى لو حصل فية خرم تانى مش هعملهولك علشان جايب آخره سالته الردراتير يعمل كام قال 550 جنية بقول لراجل كبير من عندنا بالشارع قال لى هاته مستعمل هيعمل من 150 الى 250 وحسب الحالة التى هى علية وهيشتغل ويعيش بس تكون حالته كويسة وفى المعقول أنا قولت انقل تجربتى لحضرتك لعلك تستفيد منها.
وأرجو أنى أكون قدرت أفيد حضرتك.
أخوك محمد

شكرا استاذ / محمد لنقل التجربة
بس اكون شاكر لو قلت لى الردياتير عندك كام ماسورة
واخباره فى تبريد العربيه ايه ؟

علشان بيقولوا ان الردياتير النحاس مش هيبرد كويس زى الالومنيوم

ومعلومة لحضرتك الردياتير الالومنيوم كان معايا كويس وبدون شكوى
العيب الوحيد انه مش بيتلحم الا بالانبوتين وبعدها مش بيعيش
علشان كده قلت اركب النحاس علشان مستقبلا لو حصلت مشكلة يتصلح
قديم 05-09-2012, 12:08 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

الريدياتير الالومنيوم افضل للعربية وبيحافظ على الموتور مع الزمن اكتر من النحاس ..

انصح بتركيب ريدياتير الومنيوم وبلاش نحاس ....

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 05-09-2012, 01:53 AM

انا مقتنع بان الريداتير الالومنيوم احسن وافضل للتبريد
لكن انا اخترت النحاس على اساس انه قابل للاصلاح
عكس الالومنيوم غالبا لو حصل فيه حاجة بتغيره بجديد

انا بس متخوف من تحدذير بتاع الرداتير من السخونيه