العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 25-08-2012, 03:44 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل السيارات الحديثة ينفع فيها اضافة الماء الي الردياتير والمحرك لايعمل

ياريت برضو ماننساش ان العربيات الجديدة فيها ترموستات بيفتح بعد التسعين
وقبل كده هيبقى قافل ولو زودنا الميه كده كده مش هتعدى لأن الترموستات قافل

دنتا لو زودت ميه من الحنفية والعربية دايرة وسوخنة بتغلى هتجيب وشين مش وش واحد

فكر كده فى كلامى ولو غلط إعترض وفهمنى وجهة نظرك
قديم 26-08-2012, 03:49 PM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل السيارات الحديثة ينفع فيها اضافة الماء الي الردياتير والمحرك لايعمل

دعونا لانتهم من قال لة هذا الكلام
اي عربية فيها قربة ممكن تزود والعربية واقفة
بس بشرط ان القربة تكون فيها مياة
بس خلي بالك لو العربية سخنة جامد ماتفتحش القربة
وموضوع القربة من زمان مش من 2007 فقط

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 26-08-2012, 09:16 PM
sensitivets sensitivets غير متواجد حالياً

sensitivets has a spectacular aura aboutsensitivets has a spectacular aura about

شكر لكل الاخوان اللي ردوا عليا وجزاكم الله خيرا انا والله استغربت من المعلومة وكنت حاشك في الموضوع انه تدبيسة لولا ان اللي قالي عليها بيشتغل مدرب سواقة في مدرسة تدريب سيارات !!!!!!!
قديم 30-08-2012, 07:25 PM
Ahmed AlGamal Ahmed AlGamal غير متواجد حالياً

Ahmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of lightAhmed AlGamal is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M.TONSY مشاهدة المشاركة

لا طبعا اى عربية فى الدنيا يتزودلها ميه وهى باردة تماما او لو سخنة وهى دايرة علشان جوان وش السلندر ما يضربش
انا شايف ان كلام حضرتك اكتر حاجة منطقية

اولا انا بشكر صاحب الموضوع لطرح السؤال ده لانه كان محيرني ... مرة جت فترة مطنش حكاية المية ده خالص و كنت مع قريبي و و بيقولي صوت المتور عالي حرام عليك اديها الغيارات بدري عشان الحر و روحت انا افتكرت المية و لما فتحت القربة مالقيتش فيها مية خالص

و لسه هحط المية قاللي لأ لازم تدورها و انا لحد الوقتي مش مقتنع يعني لما انا ادور المتور كده المية بقت هتسخن ده بالعكس درجة حرارة المتور هتعلى و المية زي ما هي

انا شايف ان الواحد كل يوم قبل ما يدور الصبح يحط المية و هي باردة و لو اضطر يحط المية بعد ما دارت يبقى يحاول يجيبلها مية دافية خصوصا لو في الشتا انما في الصيف كده كده المية بتبقى مولعة
قديم 07-09-2012, 05:33 AM
aldebbas aldebbas غير متواجد حالياً

aldebbas is a name known to allaldebbas is a name known to allaldebbas is a name known to allaldebbas is a name known to allaldebbas is a name known to allaldebbas is a name known to all

وهية باردة عادى ولو سخنة لازم تدور العربية ونصيحة افتح الريداتير الصبح وشوف المية وزودها من الريداتير وهية باردة لان اكتر الناس بتشوف القربة ومش بتشوف الريداتير وفى العربيات الجديدة بنتج عن هذا التصرف عدم وجود مياة بلريداتير