العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 19-09-2011, 11:17 AM
abu_ruqayyah abu_ruqayyah غير متواجد حالياً

abu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond repute
عاجل شوية مشاكل فى العربية 128

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
طبعا انتم عارفين ان انا معايا 128 زى ما قلت قبل كدا ومييييييييييييييييييييييي ييييح وفى الباى باى خالص بخصوص الميكانيكا والكهرباء وكل حاجة المهم عندى شوية مشاكل كدا
1- عصاية الفتيس اكتشفت انهردا بالصدفة وانا رايح الشغل ان العصاية بتطلع فى إيدي ومش متثبته

2- بخصوص الزيت ، فانا كنت بقيس الزيت كدا امبارح لاقيته كان فى نص العلامة يعنى بتاعة سنتيميتر كدا فقلت اروح احط بنزين وازود الزيت ، لكن الراجل بتاع البنزينة الله يسامحه بقي دلق شوية كتير على الموتور من بره وكدا ، المهم بعد ما رحت مشوارى امبارح نزلت عشان اركب لاقيت فى بقعة زيت من قدام العربية من تحت ، وقست الزيت لاقيته زى ماهو مش نقص وانهردا الصبح وانا ببص عليه لاقيته بقي نص سنتى وقل عن امبارح بس البقعة اللى تحت العربية كانت ناشفة يعنى نقدر نقول نقط امبارح ونشفت بس انا برضو خايف وقلقان جدا - مع العلم انى بتابع الهيتر بتاع الحرارة والعربية الحمد لله مش بتسخن

ثالثا الأوكر اللى بنرفع ونزل منها الزجاج ياترى بكام وهل اقدر اركبهم انا ولا لأ

ملحوظة : ياريت اللى يناقش يا شباب جزاكم الله خير يكتب اسعار او حتى مصنعية الميكانيكية بتتراوح من كام لكام عشان ما يضحكش عليا
قديم 19-09-2011, 11:51 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شوية مشاكل فى العربية 128

الاكرة بخمسة جنية والتيلة بجنية وانت ممكن تركبهم بمنتهى السهولة
الشق الاول من السؤال المتعلق بالزيت مش فهمة بصراحة

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 19-09-2011, 01:36 PM

abu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond reputeabu_ruqayyah has a reputation beyond repute

مشكور حبيب قلبي وانا الحمد لله خليت واحد صاحبي يشوف العربية ولاقينا عصاية الفتيس ما اتخلعتش ولا حاجة وكل ما هنالك ان فى عصاية تانية مجوفة بتركب فوق عصاية الفتيس الاصلية وهى دى اللى اتخلعت
اما بقي موضوع الزيت فطلع كمان مافيش حاجة الا ان فى شوية زيت كتير اتصبوا بره الماتور ودول اللى كانوا بيرشحوا وينقطوا
والحمد لله جت سليمة 
والعربية محتاجة غسيل فى البنزينة بس
قديم 19-09-2011, 01:41 PM

ممكن نخلى الموضوع دا للمشاكل البسيطة فى العربية 128 ؟؟
قديم 19-09-2011, 01:47 PM
khaled_bibo khaled_bibo غير متواجد حالياً

khaled_bibo will become famous soon enough

1- بالنسبه لعصايه الفتيس هتلاقي المسمار اللي مثبت العصايه مهوي شوية و ده امره سهل تروح ﻷي ميكانيكي و تقوله يربطه و تديله 5 جنيه و شكرا
2- بالنسبه للزيت بتهيألي بدام مستواه بين العلامتين يبقى خلاص متشغلش بالك بس خلي بالك و انت بتقيس لازم تكون العربيه بارده اكتر من 3 ساعات و تكون على ارض مستوي