العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 04-11-2011, 05:32 AM
hamdy ali hamdy ali غير متواجد حالياً
من انا؟: كشف اعطال وصيانه الاسيوى
التخصص العملى: كشف وصيانه الاعطال (بلكمبيوتر)
هواياتي: السيارات الاسيويه

hamdy ali has a spectacular aura abouthamdy ali has a spectacular aura abouthamdy ali has a spectacular aura about
افتراضي رد: اصلاح اسطوانه الدبرياج والرعشه فى الطلعه بدون فك المحرك

السلام عليكم
الا خ الكريم اولا انا اعمل بصيانه السيارات مند 25 سنه
ثاثيا السوست الخاصه بسطوانه الدبرياج تتحمل جر السياره فهى مع الاستعمال تضعف لا يمكن استرجاع السوست
الى وضع الشد الا يدوى وهى خارج السياره (ملاحظه شغل توضيب )

ثانيا ادا لاحظت الصوره التى فى مشاركتك تجد على الاسطوانه صدء وليس اوساخ والصدء من الصعب تنظيفه كما دكرت بطريقه الاسطى المعالج للمشكله(لابد من مزيل صدء او فرشاة سلك) وفى النهايه لاتعود الىما كانت عليه
اخيرا اخى لكل مهنه خبايا ولكن ليس على اهلها وهدا بنسبه لاستهلاك قلليل من الاسطوانه
hamdy ali
قديم 04-11-2011, 07:30 AM
midoadam1977 midoadam1977 غير متواجد حالياً

midoadam1977 will become famous soon enough

مشكور يا معلم علي المواضيع لجامده دي انا لسا جاي من مشوار فتح الشاسيه و تركيب مبسطه عشان ما يفتحش تاني بس ساعات العربية بترعش في الطلعة مش علي طول ساعات و ساعات بس هجرب الموضوع دا و تقبل تحياتي و كل سنه و انتو طيبيين ماااااااااااااااااااااااا ء
قديم 04-11-2011, 05:57 PM
essamenen essamenen غير متواجد حالياً

essamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond reputeessamenen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hamdy ali مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
الا خ الكريم اولا انا اعمل بصيانه السيارات مند 25 سنه
ثاثيا السوست الخاصه بسطوانه الدبرياج تتحمل جر السياره فهى مع الاستعمال تضعف لا يمكن استرجاع السوست
الى وضع الشد الا يدوى وهى خارج السياره (ملاحظه شغل توضيب )

ثانيا ادا لاحظت الصوره التى فى مشاركتك تجد على الاسطوانه صدء وليس اوساخ والصدء من الصعب تنظيفه كما دكرت بطريقه الاسطى المعالج للمشكله(لابد من مزيل صدء او فرشاة سلك) وفى النهايه لاتعود الىما كانت عليه
اخيرا اخى لكل مهنه خبايا ولكن ليس على اهلها وهدا بنسبه لاستهلاك قلليل من الاسطوانه
hamdy ali
اخى العزيز
انا ذكرت فى المشاركات السابقه ان ضعف السست ليس له علاج بل يجب تغير الاسطوانه
بالنسبه للصدا انا مش عاوز اشيله نهائيا بل ابعده من عن حركه التيل لكى تستطيع السست تعمل بحريه وذلك بالتجربه ديه
ما المانع اكون مع الصنايعى وعينى على الى بيعمله واعرف هو بيعمل ايه علشان النصب و الاحتيال اكيد فى خبايا بس انا مش عاوز اعرف كل الخبايا انا عاوز اعرف الى يهمنى والى هينفعنى لانى مش هشتغل ميكانيكى
مهندس / عصام محمد
تقبل تحياتى

التعديل الأخير تم بواسطة essamenen ; 04-11-2011 الساعة 06:14 PM
قديم 05-11-2011, 12:42 AM
hamdy ali hamdy ali غير متواجد حالياً
من انا؟: كشف اعطال وصيانه الاسيوى
التخصص العملى: كشف وصيانه الاعطال (بلكمبيوتر)
هواياتي: السيارات الاسيويه

hamdy ali has a spectacular aura abouthamdy ali has a spectacular aura abouthamdy ali has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة essamenen مشاهدة المشاركة

اخى العزيز
انا ذكرت فى المشاركات السابقه ان ضعف السست ليس له علاج بل يجب تغير الاسطوانه
بالنسبه للصدا انا مش عاوز اشيله نهائيا بل ابعده من عن حركه التيل لكى تستطيع السست تعمل بحريه وذلك بالتجربه ديه
ما المانع اكون مع الصنايعى وعينى على الى بيعمله واعرف هو بيعمل ايه علشان النصب و الاحتيال اكيد فى خبايا بس انا مش عاوز اعرف كل الخبايا انا عاوز اعرف الى يهمنى والى هينفعنى لانى مش هشتغل ميكانيكى
مهندس / عصام محمد
تقبل تحياتى
السلام عليكم
الاخ الكريم سوست الا سطوانه تنقبض وتنبسط فى كل مره تحاول فيها تحريك السياره خاصه على الغيار الاول او الغيار الخلفى فهل من المنطق ان يعوق الصداحركه السوست فجاه الاجابه فى حاله
ادا لم تستعمل السياره لمده طويله يمكن ان يحدث هدا وايدن تلتصق الاسطوانه مع الدسك او الفولام
فلا يعمل الدبرياج الا بنفس الطريقه التى كتبتها انت وفعلها الفنى
ثانيا اخى لم اقل ان الفنى احتال عليك ولكن هناك اشياء لايباح بها من البعض حتى يتميز عن غيره وهدا فى اغلب المهن وليس الفنى فقط
تحياتى وكل عام وانت بخير
hamdy ali
قديم 07-03-2012, 03:58 AM
mekawy2000 mekawy2000 غير متواجد حالياً

mekawy2000 will become famous soon enough

نجرب ونقول الى حصل