العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 09-06-2013, 01:58 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الحالات التى تستحق والتى لا تستحق سيارات المعاقين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المخضرم مشاهدة المشاركة

لو سمحت علي اي اساس بيحددو نسبة الاعاقة في حالات التقوس وحضرتك شايف اية ارواح واكشف ام لا

تحديد نسبة الاعاقة من اختصاص الدكتور. وبيكون بالخبرة كدة. يعنى مثلا حالة البتر لاحد الاطراف بيكون نسبة الاعاقة اكثر من 35 %. امال حالة حضرتك فالطبيب هو اللى بيقدرها على حسب درجة التقوس والقدرة على الحركة....

اشجع حضرتك على التقدم لان ممكن جدا يتوافق على حضرتك. اما لو لو تتقدم هتفضل حضرتك تقول ياترى كنت هتقبل ام لا. وعلشان المصاريف ممكن تقدم كشف عادى ابو 100 جنية علشان لا قدر الله لو مش حصل نصيب الخسارة مش تكون كبيرة
قديم 09-06-2013, 09:09 PM
المخضرم المخضرم غير متواجد حالياً

المخضرم is on a distinguished road

شكرا لحضرتك جدا انا هاحاول
بس ممكن ازعج حضرتك شوية ما هي الاوراق اللي هاخذهها معايا واانا رايح المجالس الطبية وشكر وهل الشخص الامي ممكن يحصل عليها
قديم 10-06-2013, 06:29 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة المخضرم مشاهدة المشاركة

شكرا لحضرتك جدا انا هاحاول
بس ممكن ازعج حضرتك شوية ما هي الاوراق اللي هاخذهها معايا واانا رايح المجالس الطبية وشكر وهل الشخص الامي ممكن يحصل عليها
1- البطاقة الشخصية وصور منها
2- صور شخصية فوتوغرافيا( 3 صور)
3- قلم جف لانك هتكتب
4- مبلغ 120 جنية لو كشف عادى 520 جنية لو مستعجل
5- دوسية اوراق بلاستك
6- لو مش موظف ومكتوب فى البطاقة طالب يبقى تأخد صورة المؤهل الدراسى.

الشخص الامى ممكن يحصل على سيارة بشرط ان يكون معه شهادة محو أميه من مركز تعليم الكبار. لان إستخراج الرخصة ايضا يستلزم شهادة محو اميه
قديم 08-07-2013, 04:08 PM
salah seleem salah seleem غير متواجد حالياً

salah seleem is on a distinguished road

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا عملت حادثة وعملت كذا عملية وغيرت مفصل الفخذ الايسر ورحت أجدد الرخصة واتعملي قومسوين طبي تبع المرور واتكتب فية اني احتاج سيارة مجهزة تجهيز طبي ناقل حركة يدوي اتوماتيك ومعايا كل التقارير الطبية من المستشفيات اللي دخلتها ومعايا صورة جواب القومسيون الطبي بتاع المرور فهل استحق سيارة مجهزة طبيا من وزارة الصحة مع العلم ان نسبة العجز في عملية تغيير المفاصل دي بتوصل لـ 33 % بس انا بمشي عادي وطبيعي وبسوق كل العربيات بس بتعب جداً في المواصلات فحضرتك اية رئيك ... ارجو الأفادة وخالص شكري وتقديري لمجهودكم الرائع
قديم 29-04-2014, 05:10 PM
amrosi3 amrosi3 غير متواجد حالياً

amrosi3 is on a distinguished road

انا بشكركم ع الجهد اولا
هلا حالات الرمتيد تستحق السياره ؟