العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > بيكانتو Picanto

بيكانتو Picanto سيارة كيا الصغيرة الاقتصادية الانجح فى اوروبا ومصر

قديم 20-05-2009, 05:53 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بفضل الله استلمت البيكانتو امبارح

شكراً يا رميو مجهود بجد رائع ويستحق التقدير والشكر

بس بيتهئلى ان فرش وخامات الفرش الداخلى كانت مختلفة فى الموديل اللى كان نازل فى 2006 - 2007 ptmnlo123per1127

ربنا يباركلك فيها ياااااااااااااااااااااااا ااااارب ptmnlo123per122

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 20-05-2009, 11:57 AM
s-sara s-sara غير متواجد حالياً

s-sara is on a distinguished road

الف مبروك ربنا يباركلك فيها
بس انا جالي احباااااااط من كل مفيش اللي كتبتها عن الاوبشن لأني كنت ناويه اشتريها وكده رجعت احتار تاااااني بينها وبين الi10
انا مستغربه جدا على موضوع السنتر لوك من غير ريموت طيب ايه لازمته؟
وبعدين الشنطه بتتقفل تاني بالمفتاح لوحدها ولا ايه؟
وزجاج كهرباء امامي فقط وكمان مفيش كاسيت؟
طيب انا مش فاهمه موضوع لمبة البيان للحراره دي تغني عن العداد ولا ايه؟
وماهو قاريء النقلات في التابلوه؟
اعذرني انا لسه بتعلم السواقه وخايفه اجيب حاجه فيها نواقص مهمه مش فاهمه اهميتها[/quote]

اهلا بيكي في مصر موتورز وشكرا لمتابعتك

- بلاش يجيلك احباط ولا حاجة مش للدرجة دي وحطى في اعتبارك ان اهم حاجة في العربية موتورها وتقفيلها وقاعدة العربية من جوه وانتى سايقة وده كله ممتاز ( كفاية التابلوه تحفة ) وكبير جدا جدا وكله تقريبا عارف كده ptmnlo123per154
بالنسبة للشنطة فانتى مش محتاجة تقفليها لوحدها هيا بتقفل مع السنتر لوك
وبالنسبة للمبة الحرارة فالكثير من السيارات الجديدة حتى السيدان منها بتنزل من غير عداد حرارة
اما قارئ النقلات فده اوبشن أصلا زيادة لكن بقى ضرورى جدا عشان تعرفى انتى ماشية على نقلة رقم كام في الاوتوماتيك وكمان مفيد عشان لو انتى في مطلع ولا حاجة وواخدة الغيار التانى عشان سحب العربية يزيد بيعرفك انك على التانى عشان متنسيش وتمشي على الغيار التانى كتير وترجعى للوضع D - Drive
ومتخفيش من النواقص الاوبش الناقص في عربية مضمونة أحسن من الاوبشن المتير في عربية لسه منعرفش عنها حاجة وماقصدش I10
ال I10 من هيونداي عربية حلوة لكن على ماعتقد انها تقفيل هندي وفعلا هيا فول اوبشن ونفس الموتور 1100 سي سي وزيادة تقريبا بحصان او اتنين لكن البيكانتو اوسع من جوه وتابلوها احسن وتقفيل كورى 100 % وكمان من بره تحسي انها اكبر رغم تقارب الارقام مابينهم في المقاسات بفارق بسيط لصالح البيكانتو

اي استفسار كل المنتدى هنا مش بيتأخر ( مش تترددي ) ptmnlo123per122[/quote]
الله يخليك متشكره جدا على ردك
وفعلا الi 10 تقفيل هندي بس هي فيها اوبشن زياده دلوقتي عن البيكانتو بنفس السعر
انا الحقيقه لسه بتفرج وما اخدتش قرار ربنا يسهل واقدر اختار حاجه مناسبه
قديم 21-05-2009, 03:03 AM
الصورة الرمزية rammoo
rammoo rammoo غير متواجد حالياً

rammoo will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ehabnet1966 مشاهدة المشاركة

شكرا rammoo للرد السريع والاهتمام
- أنا اتصلت بمركز خدمة العبور ردو عليا انهم متخصصين لغاية موديل 2008 فقط ويجب الاتصال بأبو رواش
- اتصلت بأبو رواش والتليفون = 0235391481 = وحولونى للصيانة وكان ردهم ديبلوماسى جدا
أنا سالتهم عن تركيب الكاسيت وريموت وانذار وكان الرد == اذا تسبب التركيب فى مشكلة بالكهرباء هنخرجلك الكهربا من الضمان ومن الافضل الانتظار لحين حضورك لصيانة ال1000 ك وتركبهم عندنا ==
وعلى فكرة التجريح ما نفعش معاة التلميع أصل ال....... اللى جرحهالى من جوانبها الاربعة جاب الصاج وموش عارف أعمل اية.
والسلام عليكم.
ياسلام ياهوبا على الدلع والجومدية ( شكلك أهلاوى )
كويس انك رفعت للمنتدى اللى حصل لما اتصلت بالتوكيل وتقريبا زي ماقولتلك لو هتلعب في السللك بلاش أحسن اشترى انت الكاسيت اللى يعجبك ( طبعا هتشغل عليه قرآن وبس ) ptmnlo123per154 عشان ربنا يكرمك ويبعد عنك العيال ولاد التيت اللى بيأذوا عربيات الناس وتروحلهم بيه التوكيل وقت صيانة ال 1000 وتخليهم يركبوهولك
وبالنسبة لموضوع التجريح فيارايت تروح لسمكرى شاطر أو تنزل الحرفيين وتشوفلك حد يملالك الفراغات اللى اتعملت من التجريح بلون عربيتك لونفع يعنى ده ممكن وبيحصل ( وطبعا مش هاوصيك ) ترجعلنا تانى ياباشا وتقولنا ايه الأخبار ptmnlo123per131 عشان العيال دول انا متغاظ منهم قوى أقولك كهرب العربية وريح نفسك عشان محدش يهوب نحيتها ptmnlo123per1127
قديم 21-05-2009, 03:08 AM
الصورة الرمزية rammoo
rammoo rammoo غير متواجد حالياً

rammoo will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

شكراً يا رميو مجهود بجد رائع ويستحق التقدير والشكر

بس بيتهئلى ان فرش وخامات الفرش الداخلى كانت مختلفة فى الموديل اللى كان نازل فى 2006 - 2007 ptmnlo123per1127

ربنا يباركلك فيها ياااااااااااااااااااااااا ااااارب ptmnlo123per122

ابو نورا شكرا جدا ليك وطبعا الفضل لله ثم ليك وكفاية التعاون اللى حاصل هنا في المنتدى الجميل ده

وياريت لو ينفع تفتحلى تعديل الموضوع عشان عندى صور تانية غير الصور اللى من جوه عايز اضفها في رأس الموضوع نفسة وكمان عايز أشرح بالتفصيل وظيفة الخاصية OD بتاعت الاوتوماتيك عشان اللى يدخل على الموضوع من باباة كده يلاقى كل اللى بيسأل عنه ( يعنى مطلوب فتح خاصية التعديل في أي وقت على الموضوع الأصلى من غير مأضطر لأضافة الجديد كرد على الأعضاء وشكرا جدا على المجهود المبذول ptmnlo123per154
وأهلا بيك في مصر موتورز ptmnlo123per1127 ياكبير مصر موتورز
قديم 23-05-2009, 11:11 PM
ehabnet1966 ehabnet1966 غير متواجد حالياً
من انا؟: مسلم يخاف اللة
التخصص العملى: محاسب mup للأدوية
هواياتي: القراءة والكمبيوتر

ehabnet1966 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rammoo مشاهدة المشاركة

ياسلام ياهوبا على الدلع والجومدية ( شكلك أهلاوى )
كويس انك رفعت للمنتدى اللى حصل لما اتصلت بالتوكيل وتقريبا زي ماقولتلك لو هتلعب في السللك بلاش أحسن اشترى انت الكاسيت اللى يعجبك ( طبعا هتشغل عليه قرآن وبس ) ptmnlo123per154 عشان ربنا يكرمك ويبعد عنك العيال ولاد التيت اللى بيأذوا عربيات الناس وتروحلهم بيه التوكيل وقت صيانة ال 1000 وتخليهم يركبوهولك
وبالنسبة لموضوع التجريح فيارايت تروح لسمكرى شاطر أو تنزل الحرفيين وتشوفلك حد يملالك الفراغات اللى اتعملت من التجريح بلون عربيتك لونفع يعنى ده ممكن وبيحصل ( وطبعا مش هاوصيك ) ترجعلنا تانى ياباشا وتقولنا ايه الأخبار ptmnlo123per131 عشان العيال دول انا متغاظ منهم قوى أقولك كهرب العربية وريح نفسك عشان محدش يهوب نحيتها ptmnlo123per1127
شكرا رامو على الرد الجميل بس على فكرة أناموش أهلاوى ( ما بحبش كرة القدم نهائيا )
- أنا فعلا رحت لواحد ملا لى الفراغات واداها تلميعة بسرعة عشان تاخد اللون لغاية ال 1000كم ونشوف هنعمل اية فى التوكيل - ربنا يستر ويظل التوكيل على حالة وكفائتة أنا قرأت اليوم خبر وفاة رجل الاعمال محمد نصير صاحب التوكيل رحمة الله عليه.
- على فكرة أنا بأدرس فكرة كهربة الشارع كلة قبل ماأنام كل يوم عشان محدش يهوب ناحية الخوخة بتاعتى.