العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > تكييف السيارة

تكييف السيارة ساحة مختصة فى تناول المواضيع الفنية الخاصة بأنظمة التكييف بالسيارة

قديم 25-09-2012, 06:19 PM
mohamadsaad5 mohamadsaad5 غير متواجد حالياً

mohamadsaad5 is on a distinguished road
عاجل مشكلة في تكييف ساندن لسة متركب امبارح

السلام عليكم
بعد التحية....
انا لسة مركب تكييف ساندن ياباني امبارح في دوجان 1600 عند واحد اسمة الاسطي احمد في المعادي مع العلم ان انا في الاسكندرية و رايح علي السمعة بس بعد التركيب الموتور بقي بيهرتل كتير و الكهرباء بتاعت العربية ضعفت عن الاول يعني عشان تدور الكهرباء كلها تفصل و ترجع تشتغل تاني و المروحة المروحة بتاعت التكييف صوتها عالي اوي و صوتها زي ما تكون صفارة كدة و المكنة صوتها علي عن الاول مع ان صوتها عالي اساسا فا ياريت اللي عندة حل يقولي

قديم 25-09-2012, 08:11 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة في تكييف ساندن لسة متركب امبارح

اهلا بيك يا استاذ محمد

مع حضرتك سيد اللى قابلته عند الاسطى احمد امبارح بليل
وانا حتى كنت روحت صدفه ولما الاسطى احمد قالى ان حضرتك جاى من مصر موتورز مرضيتش امشى ساعتها غير لما كل حاجه تخلص
والتكيف يركب ويشتغل وكنت واقف على ايد الاسطى احمد ويعتبر كنت شغال كمان معاه فيها علشان العربيه تتعمل على اكمل وجه لغاية لما التكيف اشتغل وحضرتك كنت مبسوط جدا بالتكيف قلت عليه ده (تلاجه)

اما بالنسبه لموضوع ان العربيه بتهرتل
فحضرتك لما روحت مع الاسطى احمد علشان تعملوا قاعدة التكيف وقبل تركيب اى شىء فى السيارة نهائيا وقبل عمل اى شىء نهائيا بالسيارة
فالسيارة كانت بتبطل كل شوية و كانت غير مظبوطه نهائيا فحضرتك احضرتك اثنين ميكانيكية كل ما فعلوه هو تعلية السلانسية من الكربراتير فقط
و تربيط الفايظ بتاع السيرفو مما ادى ان السيارة يبقى السلانسيه عالى جداااا طوال ما السيارة شغالة وهذا ما قام بعلاجه الاسطى احمد بعد ذلك وجعل السلانسيه على 1000 لفة/دقيقة و اثناء عمل التكيف يكون السلانسية 1500 لفة / دقيقة

كما انى كان ليا ملاحظه لحضرتك ان فيه بوجيه حريقة غير مظبوط بمعنى انه ممكن يطلع مثالا مره شرارة ومره لا وبالتالى ستجد دردرة من الموتور اللى كانت موجوده

اما بالنسبه لضعف الكهرباء فاعتقد ده شىء طبيعى جدا لان الدينموا بيحتاج امبير عالى جدااا فى بداية التشغيل وقبل تركيب التكيف كان طبعا مفيش حمل كهربائى لان التكيف طبعا بيسحب كهربا وده اكيد حاجه طبيعية ان السيارة تفصل اثناء التدوير وبعد كدا كل شىء يرجع لطبيعتة تانى بعد الدوران

اما بالنسبه ان مروحه التكيف صوتها عالى فده ناتج ان المروحه ديه بتدور بسرعة دوران عالية جدااااا وهى السبب ان التكيف يطلع البروده القوية اللى حضرتك شوفتها امبارح وفيه مقولة شهيرة انا بقوله عموما كل شىء يهون علشان خاطر التكيف وانا حتى كنت قلتها لحضرتك امبارح

اما فى النهاية
فانا من خلال مشاهدتى لسيارة حضرتك فالى حضرتك بعض النصائح لتحصل على اقصى استفاده من السيارة اثناء تشغيل التكيف

حضرتك هتروح عند ميكانيكى تبع حضرتك يعمل الاتى بدون المساس نهائيا بتكيف السيارة
1:يجب تغير الاربع بوجيهات و الابلاتين والكوندنسر
2:تنضيف وضبط الكربراتير مسمار الهوا والبنزين بحيث انه يقلل السلانسيه قليلا بحيث يكون فى حدود 800 بدون تكيف و 1200 بالتكيف
3:الذهاب الى كهربائى للكشف على خرج الدينموا الخاص بسيارة حضرتك وذلك للاطمئنان عليه لان زى ما حضرتك عارف ان التكيف طبعا بيسحب كهربا فلازم الدينموا يعمل على اكمل وجه

وحضرتك متقلقش كل ديه حاجات بسيطه ومش هتكلف حضرتك كتير يعنى كل ده مش هيكلف حضرتك اكثر من 100 جنية بالنسبه
1:طقم بوجيهات NGK ب 40 جنية
2:ضبط كربراتير وتنضيفه وتركيب بوجيهات فى حدود 30 جنية
3:قياس شحن الدينموا 10 جنية

وان شاء الله كل الحاجات البسيطه اللى حضرتك بتقولها ديه هتختفى نهائيا
والف مبروك على التكيف وربنا يبارك لحضرتك فيه
وانا هبقى انزل ان شاء الله صور التركيب قريب باذن الله زى ما اتفقت مع حضرتك امبارح

وعلى العموم حضرتك اى حاجه حضرتك تطلبها تقدر تتصل بيا
وانا زى ابن حضرتك اكيد بلا شك
رقمى
01007490168

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 25-09-2012, 08:19 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

ده فيديوا اثناء شرحى لحضرتك كيفية تشغيل التكيف

: THUMBS~220:

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 25-09-2012, 11:09 PM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute

زي ما قالك الاستاذ سيد يا محمد انا لما قريت الموضوع وقبل ما اقرء الرد طراء علي بالي كل ما قاله لك الاخ سيد بس احب ازود علي الاستاز سيد خلي الكهربائي يراجعلك علي دائرة الكهرباء للسياره ممكن يكون فيه سلك أو فيوز ضعيف عاوز يتغير
والف مبروك علي التكييف الجديد ومتقلقش الموضوع كله مش هيكلفك من 100 ل 150 والموضوع ده لازم يتعمل بالتكييف او بدون التكييف علشان تحافظ علي سلامه العربيه
ونصيحه بلاش ميكانيكياو كهربائي اي كلام شوف حد كويس علشان ميفتيش كتير

قديم 26-09-2012, 12:16 AM
mohamadsaad5 mohamadsaad5 غير متواجد حالياً

mohamadsaad5 is on a distinguished road

و الله يا استاذ سيد انا مش عارف اشكرك ازاي بس مش انا اللي كنت مع حضرتك امبارح
والدي هو اللي كان معاك انا بس دورت علي الاسطي احمد بعد ما سئلت حضرتك عليه
و اتاكدت انو تمام و الحاج اتولي باقي المهمة و هو والله عايز يتصل بيك عشان يشكرك علي المجهود الجبار اللي حضرتك عملته امبارح و انا كمان و االله بشكرك جدا و مبسوط اني اتعرفت علي حد زيك و الله
و السلام ختام و شكرا