العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 07-11-2011, 03:24 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: Re: رد: العربية صوتها عالي اووووي!!!!!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aboosama66 مشاهدة المشاركة

في حاجة كمان في الموتور
1-بيرشح زيت من فوق
2- بياكل زيت يعني انا بغير علي الف كيلو وبلاقي بس 1,5 لتر بينزلوا في الغيار واسود اوي
ياتري ده لو علاقة بالصوت العالي
طبعا معدل نقصان الزيت غير طبيعى و كون انه يتبقى 1.5 لتر بعد الف كيلو معناها ان الماتور قعد شغال 500 كم بزيت ناقص تقريبا 1 لتر و دى مشكلة و ممكن تكون اثرت على اجزاء و و الله اعلم سببت الصوت
فلازم الترشيح يتعالج و معالجة اى اماكن تسريب تانية
هل فى زيت بيتحرق ؟ يعنى الشاكمان بيطلع منه دخان ازرق او ابيض مزرق مع الكبس ؟
موضوع ان الزيت اسود غالبا طبيعى بس هل فى ضوء الشمس برضه اسود تماما و لا مائل للبنى ؟

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 08-11-2011, 12:36 AM
الصورة الرمزية aboosama66
aboosama66 aboosama66 غير متواجد حالياً
من انا؟: د ابراهيم سعيد
التخصص العملى: نساءوتوليد
هواياتي: القراءة

aboosama66 will become famous soon enoughaboosama66 will become famous soon enough
افتراضي Re: رد: Re: رد: العربية صوتها عالي اووووي!!!!!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SIKO_AU2008 مشاهدة المشاركة

اظبط تاكيهات ..... وغير سير الكاتينه .... بس يا هل السحب عامل ايه معاك ؟ والعربيه بتسخن منك ولا لأ؟
السحب ساعات يبقي كويسص وساعات تبقي مخنوقة والعربية مبتسخنش خالص
اما بالنسبة لسير الكاتينة فهو جنزير مبيتغيرش
وبالنسبة للتاكيهات انا مش عارف معناها ايه اصلا
والف شكر علي ردك الجميل بس ياريت تحاول توضحلي المشكلة اكتر اصل انا ماليش في الميكانيكا والصنايعية بيشتغلوني وبيخدوامني والعربية هيه هيه
قديم 08-11-2011, 12:55 AM

aboosama66 will become famous soon enoughaboosama66 will become famous soon enough
افتراضي Re: رد: Re: رد: العربية صوتها عالي اووووي!!!!!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

طبعا معدل نقصان الزيت غير طبيعى و كون انه يتبقى 1.5 لتر بعد الف كيلو معناها ان الماتور قعد شغال 500 كم بزيت ناقص تقريبا 1 لتر و دى مشكلة و ممكن تكون اثرت على اجزاء و و الله اعلم سببت الصوت
فلازم الترشيح يتعالج و معالجة اى اماكن تسريب تانية
هل فى زيت بيتحرق ؟ يعنى الشاكمان بيطلع منه دخان ازرق او ابيض مزرق مع الكبس ؟
موضوع ان الزيت اسود غالبا طبيعى بس هل فى ضوء الشمس برضه اسود تماما و لا مائل للبنى ؟
الف شكر لحضرتك علي الرد المفيد احب اوضحلك ان المشكلة دي مظهرتش الا لمل غيرت بزيت التعاون بناءا علي نصيحة واحد من المنتدي وعينك ماتشوف الا النور العربية صوتها اكن الومتور بيطلع في الروح ومخنوقة وناشفة اوي
انا كنت بغير زيت ايسسو ابو 70 جنيه وكان حلو اوي وعمر الراجل بتاع الزيت ماقلي ان العربية بتاكل زيت كانت بترشح بس والصوت كان عادي خالص لحد ما سمعت النصيحة الزفت دي والمشاكل ابتدت
انا لسة مغيرلها زيت شل الاحمر ابو 70 من اسبوع وكشفت علي الزيت لقيته ناقص بسيط بعد ممشيت بيها 300 كيلوا
اما الصوت فهو هوه والرشح برضه
تفتكر حضرتك العيب كان منالزيت ولا الموتور فوت وعاوز يتغير ولااريح دماغي وااطنش واستحمل الصوت وخلاص
قديم 08-11-2011, 02:09 AM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: العربية صوتها عالي اووووي!!!!!!!!

الصوت ده من التاكيهات (البلوف بتاعت الصبابات) .. اظبطها او غير البايظ منها وباذن الله هتظبط معاك ..

وعلى فكره عمر الزيت ما يعمل المشاكل دى كلها .. وانا عن نفسى مجرب زيت التعاون الازرق ده واكتر من ممتاز ومشيت عليه حوالى 4000 كيلو ومقالش لأ خالص ولسه من يومين حاطط شل الاحمر وبرضو زيت ممتاز ...

اهم شئ دلوقتى انك تعالج تسريب الزيت و ابقى خلى حد يزود بنزين جامد وروح انت للشكمان وشوف فى دخنه لونها سماوى ظاهره ولا لأ ...

ابقى ظبط التاكيهات عند حد بيفهم وخليك على شل الاحمر لانه اتقل شويه من التعاون وباذن الله هتظبط معاك ..

بالنسبة للرعشه غالبا من قواعد الموتور .. اكشف عليها وغير المقطوع منها .. او ان السلانسية عندك واطى زياده عن اللزوم ....

رحـــمـــــــــــة الله عـــلــــــيـــــــك يا حــبـيـبـنــــــــا

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــ

قديم 11-11-2011, 03:22 AM

افتراضي Re: رد: العربية صوتها عالي اووووي!!!!!!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسام البورسعيدى مشاهدة المشاركة

الصوت ده من التاكيهات (البلوف بتاعت الصبابات) .. اظبطها او غير البايظ منها وباذن الله هتظبط معاك ..

وعلى فكره عمر الزيت ما يعمل المشاكل دى كلها .. وانا عن نفسى مجرب زيت التعاون الازرق ده واكتر من ممتاز ومشيت عليه حوالى 4000 كيلو ومقالش لأ خالص ولسه من يومين حاطط شل الاحمر وبرضو زيت ممتاز ...

اهم شئ دلوقتى انك تعالج تسريب الزيت و ابقى خلى حد يزود بنزين جامد وروح انت للشكمان وشوف فى دخنه لونها سماوى ظاهره ولا لأ ...

ابقى ظبط التاكيهات عند حد بيفهم وخليك على شل الاحمر لانه اتقل شويه من التعاون وباذن الله هتظبط معاك ..

بالنسبة للرعشه غالبا من قواعد الموتور .. اكشف عليها وغير المقطوع منها .. او ان السلانسية عندك واطى زياده عن اللزوم ....
الف شكريا باشا علي خبرتك ونصيحتك العظيمة دي انا روحت للميكانيكي وقولتلة الكلام اللي انت قولت علية قاللي فعلا الصوت من التكيهات وكمان البلية بتاعة الدينامو وشافل الزيت اللي انا مغيرة من 500 كيلو بس قالي ده ناقص واسود ولازم يتغير وقالي التسريب من الجوان وفالي هنفك الوش ونمنع التسريب
ومعادنا يوم الجمعة اللي هو اجازتي عشان يعمل دة كلة ياحسام باشا
اية رأي حضرتك في الكلام ده؟