العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 21-08-2012, 12:54 AM
sensitivets sensitivets غير متواجد حالياً

sensitivets has a spectacular aura aboutsensitivets has a spectacular aura about
افتراضي ضغط الهواء في اطار R 18

لو سمحتم انا في الامارات واشتريت سيارة نيسان التيما 2008 اوتوماتيك من بائع هندي واكتشفت ان لمبة ضغط اطار السيارة دائما مضيئة في التابلوه وهو كان قايلي انه مغير اطار السيارة من الاطار العادي الي اطار سميك
R 18
انا لما شفت تيتكت ضغط الاطارات الاصلية للسيارة كانت 33
ولما ضبطت الضغط علي الرقم ده لاقيت لسه اللمبة بتاعة انخفاض ضغط الاطارات لسه مولعة في التابلوه والي ميعرفش النظام في الامارات هو انك بتروح البنزينة وبتلاقي جهاز زيادة الضغط للاطارات موجود وفيه بتتعامل انت مع سيارتك بنظام اخدم نفسك بنفسك يعني محدش واقف من العمال يساعدك او يدلك ولما سالت حتي بتوع النظافة او البنزين كلهم قالولي اقرأ التيكيت اللي موجود بجانب السائق وانت تعرف وده طبعا مش مضبوط في حالتي لان البائع كان مغير الاطارات الاصلية للسيارة واستبدلها باخري سميكة وسؤالي هنا
هل حد يعرف كام هو الضغط المناسب للاطار الجديد اللي هو مركبه لانه للاسف سافر ومش عارف اوصله خالص ولكم جزيل الشكر
قديم 21-08-2012, 03:04 AM
f3lix f3lix غير متواجد حالياً

f3lix is a splendid one to beholdf3lix is a splendid one to beholdf3lix is a splendid one to beholdf3lix is a splendid one to beholdf3lix is a splendid one to beholdf3lix is a splendid one to beholdf3lix is a splendid one to behold
افتراضي رد: ضغط الهواء في اطار R 18

هو مفيش خطورة من موضوع اللمبة دي لو انت حابب تتعايش
طيب جرب كدة زود الضغط على 35 او 36 شوف ايه الوضع
قديم 21-08-2012, 03:20 AM
الصورة الرمزية azooz
azooz azooz غير متواجد حالياً

azooz is a splendid one to beholdazooz is a splendid one to beholdazooz is a splendid one to beholdazooz is a splendid one to beholdazooz is a splendid one to beholdazooz is a splendid one to beholdazooz is a splendid one to behold

اتوقع المشكلة ان حساس الضغط مفقوود صارت معي وركبة حساس ضغط جديد وراحت المشكلة
قديم 22-08-2012, 12:31 AM
sensitivets sensitivets غير متواجد حالياً

sensitivets has a spectacular aura aboutsensitivets has a spectacular aura about

ياجماعة انا بفضل الله بحثت علي طريقة قراءة الكتابة الموجودة علي الاطار واكتشفت ان الضغط الاقصي للاطار اللي عندي 51 psi
تخيلوا يعني الصوت الجامد اللي بيطلع من الاطار والعربية ماشية ده بسبب ان الاطار ناقص له ضغط لان المرة الوحيدة اللي زودت فيها الاطارات خليتها علي 33 زي مامكتوب في العربية بس اللي انا شاريها منه كان مغير نوع الاطارات ومخليها اكبر من اللي الاصلي فهل بكده ازود الضغط الي 50 مثلا ولا ايه يارب حد بيفهم في الموضوع ده يرد عليا