العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Matrix - ماتريكس

قديم 10-11-2010, 01:52 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute
افتراضي رد: تجربتي مع الماتريكس(حازم خضر)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كاكا مشاهدة المشاركة

مع احترامى لكاتب الموضوع مش معنى ان حضرتك اخدت لفة بالسيارة الماتريكس تيجى تقول ( تجربتي مع الماتريكس )و كأنها معاك من 10 سنين و تفضل تمدح فيها احنا عايزين ناس جربوها فعلا على المدى الطويل لبيان حسناتها و سيئتها الواقعيه علشان الناس متنخدعش فيها على الفاضى لان العربية دى كانت معايا سنين و بعتها بعد ما قرفت منها بسبب ضعف صاجها و ثقل وزنها على الموتور و قيادتها شبيهة بقيادة الميكروباص و لا شايف ابعادها و لا نهايتها و انت بتركن و تصدق بالله كنت برجع لورا فى مطلع و شميت ريحة شياط اسطوانة الدبرياج و العربية لم تخطى 20000 كيلو دة غير انها بتدبدب فى المطباط و التبلوه بلاستيك تعبان و الكرسى عالى و لو مش رابط الحزام هتلاقى نفسك وقعت من عليه مع اى فرامل و السيارة بصراحة سيئة جدا و توكيل اسوأ منها و لا انصح احد بشرائها .
مع احترامي لحضرتك يا استاذ ... كا كا
كل واحد حر يقول رأيه في العربيه ... وانا العربيه معايا بقالها 4 سنين وعامله فوق ال 100 الف ... و شايف بعد الفتره دي من الاستخدام ان حازم نقل تجربته للعربيه بمنتهى الموضوعيه و الحياديه
وقدر فعلا يحس بالعربيه و يقيمها من خلال تجربه اداء سريعه ... ودي مش اي حد يقدر يعملها الا اذا كان ساق عربيات كتيره مختلفه علشان يقدر يقول رأيه في عربيه من خلال تست درايف
ويمكن ناس بتقعد العربيه معاهم سنين وميعرفوش يقيموها لانهم في حياتهم مساقوش غيرها !!
فكون انك مش عاجباك العربيه دي حاجه ترجع لك .. ومشكور على النصيحه و التوعيه
لكن ناس كتير معاهم ومبسطوين بيها ...

بس صحيح ... هيا ايه العربيات الجديده اللي ممكن تشوف ابعادها ونهايتها انت بتركن ؟؟!!

تقبل تحياتي .. كا كا باشا
وابقى دايما اربط الحزام علشان متقوعش من على الكرسي تاني

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 10-11-2010, 04:05 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

مع احترامى لكاتب الموضوع مش معنى ان حضرتك اخدت لفة بالسيارة الماتريكس تيجى تقول ( تجربتي مع الماتريكس )و كأنها معاك من 10 سنين و تفضل تمدح فيها احنا عايزين ناس جربوها فعلا على المدى الطويل لبيان حسناتها و سيئتها الواقعيه علشان الناس متنخدعش فيها على الفاضى لان العربية دى كانت معايا سنين و بعتها بعد ما قرفت منها بسبب ضعف صاجها و ثقل وزنها على الموتور و قيادتها شبيهة بقيادة الميكروباص و لا شايف ابعادها و لا نهايتها و انت بتركن و تصدق بالله كنت برجع لورا فى مطلع و شميت ريحة شياط اسطوانة الدبرياج و العربية لم تخطى 20000 كيلو دة غير انها بتدبدب فى المطباط و التبلوه بلاستيك تعبان و الكرسى عالى و لو مش رابط الحزام هتلاقى نفسك وقعت من عليه مع اى فرامل و السيارة بصراحة سيئة جدا و توكيل اسوأ منها و لا انصح احد بشرائها .
اهلا بيك استاذ كاكا
اولا انا ما ركنتش العربيه و طلعتبيها لاخر الشارع و رجعت علشان تقول اخدت لفه و الا لو كنت بتسمي قيادتي للعربيه فوق ال 100 كم يعتبر لفه فدي حاجه ترجع ليك
جايز تكون متعود انك تسوق عبر القارات و محتاج شهور لتقييم العربيهانما زي ما الباشمهندس سامح قال كده الواحد اللي جرب عربيات كتير من السهل يحكم علي العربيه بسرعه و يتعود عليها كمان
و بعدين اسطوانه الدبرياج انا ممكن من الاستعمال السئ للدبرياج اتلفها في اول 1000 كيلو و كمان عندي استعداد ادمر موتور اي عربيه في مسافه لا تتعدي ال 5000 كيلو ايا كانت نوع العربيه
ايه رأيك بقي؟؟؟
عموما رأيك دا انت حر فيه ولا يعكس باي حال منن الاحوال مدي اقتناعي بالسياره او مدي اقتناع السوق المصري بها و الطلب المتزايد عليها حتي بعد وصول سعرها الي حاجز ال 100 الف جنيه

و تقبل تحياتي يا كاكا من غير استاذ علشان ما ينفعش يتحط جنب كاكا استاذ

حـازم خـضـر

قديم 11-11-2010, 01:30 AM
الصورة الرمزية كاكا
كاكا كاكا غير متواجد حالياً

كاكا will become famous soon enoughكاكا will become famous soon enough

يا جماعة انا مش داخل اهرج انا اساسا مهندس ميكانيكا و ركبت عربيات فى حياتى مافيش حد منكم ركب ربعها و بتكلم نتيجة خبرة و تجارب كتير مش زى واحد خد لفة بالعربية و جاى يقول فيها شعر و هو مش مهندس و لا يعرف خبايها و العربية فعلا وحشة جدا و بنصح اى حد يفكر كويس قبل ان يشتريها اللهم بلغت اللهم فشهد
قديم 11-11-2010, 03:48 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

يا جماعة انا مش داخل اهرج انا اساسا مهندس ميكانيكا و ركبت عربيات فى حياتى مافيش حد منكم ركب ربعها و بتكلم نتيجة خبرة و تجارب كتير مش زى واحد خد لفة بالعربية و جاى يقول فيها شعر و هو مش مهندس و لا يعرف خبايها و العربية فعلا وحشة جدا و بنصح اى حد يفكر كويس قبل ان يشتريها اللهم بلغت اللهم فشهد
يا ريت تدينا خلفيه عن العربيات اللي ركبتها و احنا ما ركبناش ربعها
ويا تري حضرتك بتتكلم علي اساس انك عارفني كويس و عارف انا ركبت ايه؟!!!
حاجه غريبه و الله اللي بيتكلم عمياني
و يا تري ايه خبايا العربيه اللي انت تعرفها بصفتك مهندس ميكانيكا و محدش يعرفها غير سيادتك
واضح كده ان كلامك مرسل بدون اي خبره حقيقيه في مجال السيارات سواء كميكانيكا او حتي القياده.
يا ريت قبل ما تهاجم و تتكلم بالاسلوب دا تعرف تاريخ اللي قدامك كويس
حتي لو طلع اقل منك خبره دا فرضا يعني ان انت عندك خبره اساسا
يبقي برضه الكلام مش بالاسلوب دا
ماشي يا كاكا؟؟؟؟؟

حـازم خـضـر

قديم 11-11-2010, 06:52 AM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

ماشي يا عم كاكاك
يعني علشان ركبت عربيات كتير و مهندس ميكانيكا افترضت انك ركبت عربيات محدش ركب ربعها ...وانك خبره .. ما علينا
بس طالما مش داخل تهرج وعندك خبره و تجارب كتير زي ما بتقول ... من باب اولى تعمل موضوعات تفيد الناس بدل ما تدخل تهاجم الناس في موضوعاتها ...

و لحد دلوقتي مشفناش منك اي حاجه تدل على الخبره اللي بتقول عليها

فالاحسن انك تعمل موضوع خاص بيك تقول فيه خبايا العربيه وكلام مهندس ميكانيكا فاهم ... مش بطريقه العربيه فعلا وحشه
لكن تشرح بقى ..مش مجرد كلام مسترسل ... يعني تقول مثلا العربيه تقيله ... مش ثابته او ماسكه نفسها ...عفشتها سايبه ... شكلها مكلكع .. التكييف بيعمل ريحه مش كويسه ...

بس نصيحتي ليك ... ابعت للاداره تغير اسمك الاول لانك غير موفق فيه بالمره
وابقى قولنا على اسمك الجديد .. علشان التفاعل

وتقبل تحياتي .... العطره

الا هل بلغت ... اللهم فأشهد
SAMeh RAMzy

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &

الكلمات الدليلية
هيونداى ماتريكس