العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > اﻷنشطة و المقابلات و التعارف

اﻷنشطة و المقابلات و التعارف خاص بمواضيع انشطة ومقابلات و التعارف بين اعضاء المنتدى يجب الحصول على موافقة من الإدارة قبل نشر أى موضوعات بهذا القسم

قديم 30-03-2010, 10:40 PM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute
و لا يعلي علي الالماني

السلام عليكم جميعا
بعد ان طرئ الي علمنا وصول الفئة الخامسة الجديدة من بي ام دبليو و مع علمنا بوجود الفئة الخامسة GT منذ مدة في صالة العرض قمت و انا و اخي و صديقي محمد كمال BMKBMK بعمل جولة في معارض السيارات في الكويت كما اعتدنا و منها معرض بي ام دبليو بالتاكيد. و لسبب غير معروف و بالصدفة تم اقتصار الجولة علي السيارات الالمانية اللهم الا من نظرة خاطفة علي توكيل نيسان و هيونداي و ده تقرير بالجولة مع شوية صور.

اتقابلت مع محمد باشا امام توكيل فولكس و بدائنا بيه الجولة.
نجمة المعرض هي الطوراق لانهم عاملين عليها عروض طبعا عشان يتخلصوا من الستوك اللي عندهم قبل نزول الشكل الجديد. طبعا بصينا عليها و كالعادة انبهار تام بالتقفيل و الجودة. و بعد الطوراق لاحظنا وجود الباسات العادية و ال CC و للعلم التوكيل كان بقالهم فترة موقفين الباسات العادية الا من النسخة الفاضية تماما عشان متغطيش علي ال CC خصوصا انهم منزلينها بمتور ال 1.8 و ال 2.0 و الاتنين تيربو TSI بقوة 160 و 200 حصان علي التوالي. طبعا علي طول ابتدت المقارنة بين العربيتين و النتيجة كالاتي الCC اشيك بكتير من العادية و الاتنين بتشاركو في الانريور مع ملاحظة ان العادية اوسع من الخلف و ده يرجع الي الانحناء الشديد في سقف ال CC من الخلف بسبب شكل الكوبية و برضة يعيب ال CC انها 4 راكب فقط لان الكنبة الخلفية فيها جيب تخزين في منتصفها. بشكل عام تفضيلنا كان لل CC رغم العيوب البسيطة اللي فيها و كمان شفنا انها احسن من ال C Class و ال 3 Series لان كماليتها اكتر و مساحتها اكبر و كمان ارخص. بعد كده القينا نظرة خاطفة علي الجولف GTI و الشوروكو و خرجنا.

المحطة التانية كانت للوحش الالماني برضة بورش. و بصينا علي البانيميرا و الكاريرا و الكايين التيربو و ملينا عنينا بطبلون البانيميرا المثير و نظرات الالم تملي اعينا من شياكتة و جمالة و عشان ميجلناش ازمة قلبية قررنا الخروج بسرعة

بعد كده اتجهنا الي توكيل نيسان لاني كنت سمعت عن وصول الباترول الجديد لكن ملقنيهاش و مكملناش دقيقة داخل التوكيل و طبعا نظرات القرف لا تفارق اعيننا نتيجة للنقلة الحضارية المعاكسة اللي تعرضنا ليها. و طبعا خلال المسافة بين التوكيلين لم يخطر في بالنا دخول اي توكيل تاني.

بعد الصدمة الحضارية قلنا كفاية كده و خلينا نخلص و نروح لبي ام علي طول و قد كان. و احب انتهز الفرصة و اعتذؤ عن تصوير اي عربية من التوكيرت السابقة لعدم سنوح الفرص لاننا كنا محاصرين من احد مندوبين المبيعات لكن الوضع هيختلف دلوقتي. اول ما دخلنا التوكيل لفت نظري فئة خامسة GT سوداء واقفة اما كيمو فلاحظ كوردون غريب من باين كنه الا فانوس و لقيته بيقولي مش هي دي و فعلا كانت الفئة الخامسة الجديدة و بسبب ضيق المكان معرفتش اخد اي صورة للعربية من برة هي الصورة دي للطبلون

اما انطباعنا عن العربية هو كالاتي
العربية بكل صراحة مخيبة للامال و مفيهاش الكاريزما و التميز بتاعت الجيل الحالي و العربية من الاخر هجين بين الفئة التاتة و السابعة مع نفس الانتريور للفئة السابعة لكن طبعا كبي ام دبليو مستوي التقفيل و الفخامة لا غبار عليه لكن العربية غير مبهرة علي الاطلاق و كلاسيكية بدرجة كبيرة و شخصيا اعتقد ان المرسيدس E Class بتتميز بشخصية اقوي و ان كانت البي ام اكبر حجما و اعتقد ان تجهيزها بالتيربو كتجهيز اساسي يعني انها كاداء هتكون اقوي و بالمناسبة الموديل المعروض كان 535 و المحرك 3000 سي سي تيربو طبعا بقوة 300 حصان.

بعد كده اتجهت الي ال GT عشان اشوف الفرق و كان محمد باشا مخدش بالو منها و فوجئ بيها و اول حاجة عملها انه فتح الشنطة عشان يشوف الفرق لكن و يال المفاجئة لقيناها اصغر من الموديل السيدان و لما محمد باشا ابدي استغرابة قلتلة يبقي اكيد اوسع من الداخل و بالفعل كانت اوسع و في اعتقادي نفس وسع الفئة السابعة ذات قاعدة العجلات الصغيرة و ادي صورها

انطباعي عن العربية هو انها عربية ملهاش لازمة و من الاخر افتكاسة من بي ام غير معروف الهدف منها و شايف انها مش هتنجح بل ممكن تاثر علي مبيعات الفءة الخامسة العادية و الفئة السابعة كمان و اعتقد ان اللي هيجيبها هيكون عشان التميز لا اكتر و لا اقل. و هسيب محمد باشا يكتب انطباعة بنفسة.

بعد كده فوجئنا بوجود ال X5 M و ال X6 M و مش عايز اقولكم وحوووووووش بقوة 555 حصان لكن منهم يعني 1110 حصان مجتمعين واقفة و الاتنين عليهم جنط 20 انش خرااااااااافة و ال X6 نازلة بانتريون جلد احمر عير طبيعي للاسف معرفناش نصورهم بسبب الزحمة عليهم.

و احنا داخلين لمحنا عربية غريبة و لما خلصنا روحنالها و طلعت ال X1 الجديدة و ادي صورها

انطباعنا عن السيارة كان انها صغيرة جدا و سعرها مبااااااااااالغ فيه بشدة و بصراحة العربية من وجهة نظرب الفئة الاولي كروس و طبعا العربية ضيقة من الخلف و شايف ان جمهورها هيكون اغلبة من الجنس اللطيف و الشباب الصغير

بعد خيبة الامل دي اتجهنا الي خيبة امل اكبر و هي الرانج روفر و الرانج روفر سبوت. شخصيا انا كنت بحب العربيتين دول جدا لكن لما ركبتهم وقعوا من نظري بصراحة و السبب في كده هي وضعية الجلوس الغريبة في العربيتين زي عربيات النقل بالظبط الكرسي عالي جدا و بتبقي راكب فوق الدريكسيون و الامر دي كان في اكتر من عربية لاننا شكينا ان تكون الكراسي مش مظبوطة او ملعوب فيها في احد العربيات لكن اكتشفنا ان كلهم كده. و طبعا ميستهلوش الصور.

بعد كده قررنا التوجه الي توكيل مرسيدس و في الطريق عدينا علي توكيل هيونداي فقلنا نخش نبص علي السوناتا و التوسان الجديدة اللي هي ix35 . العربيات بصراحة تعتبر طفرة لهيونداي و اسعارهم مدروسة و منافسة لكن بعد الالماني صعب و غير عادل حتي الجينيسيس و الايكوس ملفتوش نظرنا قوي و بصراحة شايفهم تقليد للكزس بصراحة. و للاسف مقدرناش نصور

بعد كده توجهنا الي توكيل مرسيدس ماسة السيارات و هناك لقينا الوحش الاسود المرعب E55 AMG
ايه ده
مفيش كلام يوصف الجمال و الشياكة و الرياضية اللي بتتمتع بيهم وههههههههم من الاخر و ايدي مطاوعتنيش اطلع الموبايل و اصور و بعدها بصينا علي ال S350 AMG kit Designo و يال الشياكة و الفخامة و تناسق الالوان طبلون جلد اسود مع ديكور خشب اسود برضة و كراسي جلد بيضاء قمة في الراحة.

استكفينا بكده لاننا ابتدت تظهر علينا بوادر انهيار عصبي و كل واحد اخد عربيتة و روح و انا متاكد ان كيمو خد الطريق شد و حرق زي ما انا عملت كده

اتمني يكون التقرير عجبكم و في انتظار مداخلة محمد باشا

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven
قديم 31-03-2010, 12:34 PM
الصورة الرمزية horas3000

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: و لا يعلي علي الالماني

دي شوية صور للفئة الخامسة الجديدة و المرسيدس E63 (مش E55 دي كانت غلطة مطبعية) عشان الناس متزعلش

Sharief Mansy

قديم 31-03-2010, 03:03 PM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

السلام عليكم

اولا يا شريف باشا تسلم ايدك على التقرير المفصل الأكثر من رائع و انا اسف على التأخير فى الرد لأنى لما روحت البيت نمت فورا و صحيت تانى يوم على ميعاد الشغل .. هههههههه

طبعا امبارح كانت جولة ممتعة جدا كالعادة مع شريف باشا ملك الالمانى
و الغرض الرئيسى من الجولة كان معاينة الفئة الخامسة الجديدة موديل 2011 و اللى عرفنا انها نزلت فى المعرض و طبعا بالمرة نعمل جولة سريعة على باقى المعارض فا اتفقنا على المقابلة و تقابلنا كما اسلف شريف باشا امام توكيل الوحش الالمانى المتميز فولكس فاجن و دخلنا شوفنا الطوارق المعروضة بعروض اقل من سعرها علشان طبعا يخلصوها قبل الشكل الجديد ما ينزل 2011 و يغطى على الشكل الحالى و نظرا لأن المعرض كان لسة فاتح حالا نط لنا رجل مبيعات و لزق لنا و كالعادة الجودة و الشياكة الالمانية التى لا يعلى عليها و التى تجعلك تتمنى من كل قلبك ان تنضم لنادى مالكى السيارات الالمانية و بعد ما عايننا الطوارق بفئاتها المختلفة خدنا بصة على الباسات العادية و السى سى و هما غيروا انتريور الباسات العادية و خلوها نفسى الباسات سى سى ... و بعد الاطلاع على الفئات و المواتير المختلفة و المزودة بشواحن التيربو تركنا رجل المبيعات اخيرا لنتفقد السيارات براحتنا و اتفقنا فعلا ان الباسات العادية عملية وواسعة اكتر و لكن السى سى شكلها ملوش حل و هجومى جدا و شيك جدا جدا و هى سيارة تعطيك اداء غير عادى و كماليات غير عادية و باسعار معقولة جدا بالنسبة للجودة و الاداء و الكماليات و بالمقارنة مع مثيلاتها من الوحوش الالمانية الاخرى و طبعا يكفى انها المانى .. يعنى عربية تركبها و تنسى الدنيا

ثم انطلقنا من معرض الوحش الالمانى لنلقى نظرة سريعة على النيسان باترول الجديدة فى توكيل نيسان و فى الطريق كان توكيل بورش وحش الوحوش و طبعا ماينفعش نعدى من غير ما نسلم ... ههههههههه
و بالفعل تم الدخول و متعنا نواظرنا بالفخامة و الجمال و القوة ....

داخلية البناميرا بالفعل لا يظاهيها شىء ايه ده عملوها ازاى العربية دى ... و بعدين دخلت و جلست فى كاريرا 4 اس و حسيت انى مش عاوز اتحرك منها ... انا راكب عربية و لا صاروخ ... قاعد فى عربية ولا طيارة خمسة و عشرين نجمة شياكة و قوة و خامات من اجود ما يكون فى العالم و احساس لا يضاهى
و اكتر حاجة ماعجبتنيش خالص هناك الاسعار طبعا اللى فى الخيال و الاحلام

ثم انطلقنا و فى الطريق كان توكيل جيب و دودج و كرايسلر فدخلنا القينا نظرة سريعة على (تشالنجر) الوحش الجديد و لكننا لم نكمل عدة دقائق و انطلقنا مرة اخرى لأن مفيش وجه للمقارنة بينهم و بين سيارات الصفوة من بورش .. مع الاعتراف بان شكل التشالنجر بجد جذاب و متوحش جدا ...

ثم وصلنا الى توكيل نيسان و نحن نتعجب بان فيه ناس بتتفرج على الماكسيما الجديدة و بتفكر تشتريها مع وجود الباسات و الباسات سى سى فى نفس الفئة السعرية ... صحيح الناس اذواق ....
و طبعا ماكملناش نص دقيقة فى توكيل نيسان لأن الباترول الجديدة مانزلتش فانطلقنا الى وجهتنا الرئيسية و هى بى ام دبليو

اول ما وصلنا التوكيل لقيناهم حاطين الفئة الخامسة الجديدة فى اوضة صغيرة .. خايفين عليها من الحسد
و بصراحة مع كامل احترامى و تقديرى هى عربية قص و لزق بين الفئة الثالثة و السابعة و ليس لها هوية متفردة ولا طفرة قوية كسابقتها
و بعد الجلوس فيها فى كل المقاعد تأكد لنا ذلك و اتجهنا الى الجى تى و اللى برده ماعرفناش هى نازلة علشان تنافس ايه و زى ما شريف باشا قال هى اوسع من الفئة الخامسة العادية و دى اكتر حاجة عجبتنى فيها و لكن ما دون ذلك هو غير ملفت للنظر ايضا لا التصميم و لا المساحة الخلفية و لا الداش بورد و الذى هو اقل فى التصميم من كل من الفئة الخامسة الجديدة و الفئة السابعة الحالية ....

ثم اكملنا الجولة و ظهر لنا وحشان كنت هاعيط لما شفتهم و هما X6M X5M و بينهم m3 غلبانة كدة واقفة ماحدش معبرها بجد عربيات مش طبيعية بالمرة .. و اللى لفتت نظرى اكتر ال X6M نظرا لأن لونها كان احمر و كان فرشها جلد احمر ... سيارة متوهجة و جاهزة للإنطلاق

و كان فيه عربية 630 واقفة و لم اكن ركبتها قبلا فقررت الجلوس فيها لأخذ احساسها و حدثت المفاجأة غير المتوقعة ...... اشيك و احسن عربية ركبتها فى حياتى و اتمنيت يكون معايا المفتاح ساعتها علشان اخدها و انطلق

و كملنا الجولة على الفئة الاولى و الثالة و z4 الجديدة و الضيقة جدا و طبعا X1 الجديدة و التى لم تلقى استحساننا .. صغيرة جدا جدا و غير ملفتة و طبعا احنا كنا لسة مع الوحوش حالا ... و هذه ليس لها مكان بينهم و خدنا جولة سرعة على رينج روفر السبورت و العادية و انطلقنا فى السريع ...........

الى توكيل الوحش المتفرد مرسيدس و فى الطريق كان توكيل هيونداى فدخلنا بصينا فى السريع على السوناتا الجديدة ذات الشكل المميز و التوسون الجديدة المتميزة ايضا فى الشكل و انا راكب السوناتا .... بقول لشريف بس انا مش شايف اى زراير او اوبشنز خاصة بالثبات ولا الاداء ....... قالى فوووووووووووووووووووووووو وق يا استاذ .. احنا فى توكيل هيونداى

بس بصراحة اسعارها مناسبة و منافسة جدا و انطلقنا الى مرسيدس النجمة الثلاثية
و وقعت اعيننا عى E63 AMG الجديدة اسرع سيدان فى العالم بعد ما بهدلت الكاديلاك CTSv اللى كانو طايرين بيها ....
طبعا لا تحتاج الى وصف صاروخ ارض جو جو ارض و دبابة و سفينة حربية و كل حاجة
و طبعا بما انى كنت لسة مذهول من البى ام 630 قلت لازم اركب مرسيدس cl500 علشان اقارن ... البى ام تكسبببببب
المرسيدس فخمة اكتر و كلاسيكية اكتر و البى امر رياضية اكتر و شياكة فظيعة بما انهم سيارتين رياضيتين فى البى ام تكسب خصوصا بان تمنها اقل من نص تمن المرسيدس

و شفنا طبعا الديزاينو اللى قال عليها شريف باشا و كطبيعة الحال .... مش عربية ... صالون ملكى ...

و طبعا روحت البيت زى ما شريف باشا قال بالظبط ... شد و حرق يمكن اقتنع انى راكب عربية ... مش تكتك

الانطباع العام :-------
شكرا من كل قلبى ايها الألمان

و شكرا لكم جميعا

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 31-03-2010, 03:39 PM
الصورة الرمزية horas3000

تسلم ايدك يا كيمو
و تصور انا نسيت خااااالص اننا دخلنا توكيل الدودج ههههههه

و بصراحة الجولة دي محتاجه تتعاد تاني بس نضم اودي

Sharief Mansy

قديم 31-03-2010, 04:57 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

يا جدعان مش كده ... لما تحبو تتفرجو على مرسيدس و بي ام وبورش .. يبقى حاجه من اتنين
يا اما الاول تتفرجوا على نيسان و هيونداي علشان تنسوهم بعد كده
يا اما تفصلو بينهم باسبوع علشان النقاهه
لكن انتو كده بتظلمو الاسيوي

يعني مثلا بالنسبه للسوناتا مفيهاش زراير كتير زي المرسيدس لأنها بتزل بيهم تجهيز قياسي ... علشان ميلخبطوش الناس بالزراير الكتيره .. ويبقى التابلوه عملي و بسيط و انيق و شيك مش زي المرسيدس كده كله زراير
لكن مرسيدس بتبقى اوبشن .. فممكن تلاقي فيها الزرار او تلاقي مكانه ... سداده ptmnlo123per140
شوفت بقى هو ده فرق انك تفصل الزياره ... بتتوهم .. بتتوهم بمرسيدس في زياره .. و الزياره التانيه تتوهم بحاجات غريبه و تصدقها
معلش .. معذور يا محمد باشا ... اذا كان شريف باشا نسي التشالنجر ... طبيعي تنسى الزراير ptmnlo123per149

جوله جميله جدا .. يا ريتني كنت معاكم ptmnlo123per1128

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &