العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 29-07-2013, 04:35 AM
casper35 casper35 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد

casper35 will become famous soon enough
للاهمية شويه مشاكل مجننانى معلش

السلام عليكم
نظرا لسفرى الكتير اوى اوى اوى وانى بمشى على سرعات عاليه علشان بكون مستعجل فبتظهر شويه مشاكل بتخلى الواحد يتخنف بصراحه يا جماعه من اللانوس كل شويه اقول ابيعها من كتر ما بتخنق بس برجع واقول احسن من غيرها واوفر فى ظروف البلد دى
1- فيه تسريب هوا من الباب مش عارف دا سببه الكاوتش اللى داير ما يدور حوالين الباب ولا الكاوتش اللى بارا من الباب اللى بيمنع الميه ولو واحد فيهم اغيره منين وازاى وبكام ودى اكبر مشكله فيهم علشان بجد الصداع وبتظهر بعد ال 100
2- العربيه فيها ونه على الغيار والمور ومش ونه عجل علشان رحت لكذا ميكانيكى هل دى ونه طقم دبرياج مثلا ولا كارونه فتيس ولا ايه مع العلم انى لسه مغير طقم دبرياج المانى من 6 شهور والعربيه مش بترعش معايا فى الطالعات
3- لمجرد انى اغسل العربيه او ميه تيجى ناحيه باب السواق كده السنتر بيلعب مع نفسه كده يقفل ويفتح ونهايه الحوار ماكينه باب تتحرق واروح اغيرها
قديم 29-07-2013, 04:36 AM

افتراضي رد: شويه مشاكل مجننانى معلش

ممكن حد يدلنى على حل اى حاجه فيهم يا جماعه
قديم 29-07-2013, 06:36 AM
amir elgamal amir elgamal غير متواجد حالياً
من انا؟: الله ربى ومحمد صلى الله عليه وسلم رسولى
هواياتي: Mechanical Engineering

amir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة casper35 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
نظرا لسفرى الكتير اوى اوى اوى وانى بمشى على سرعات عاليه علشان بكون مستعجل فبتظهر شويه مشاكل بتخلى الواحد يتخنف بصراحه يا جماعه من اللانوس كل شويه اقول ابيعها من كتر ما بتخنق بس برجع واقول احسن من غيرها واوفر فى ظروف البلد دى
1- فيه تسريب هوا من الباب مش عارف دا سببه الكاوتش اللى داير ما يدور حوالين الباب ولا الكاوتش اللى بارا من الباب اللى بيمنع الميه ولو واحد فيهم اغيره منين وازاى وبكام ودى اكبر مشكله فيهم علشان بجد الصداع وبتظهر بعد ال 100
2- العربيه فيها ونه على الغيار والمور ومش ونه عجل علشان رحت لكذا ميكانيكى هل دى ونه طقم دبرياج مثلا ولا كارونه فتيس ولا ايه مع العلم انى لسه مغير طقم دبرياج المانى من 6 شهور والعربيه مش بترعش معايا فى الطالعات
3- لمجرد انى اغسل العربيه او ميه تيجى ناحيه باب السواق كده السنتر بيلعب مع نفسه كده يقفل ويفتح ونهايه الحوار ماكينه باب تتحرق واروح اغيرها
السلام عليكم
1- سبب الهواء اكيد جلدة الكاوتش لكن للاسف لا اعرف مكان للتغيير وعلفكره انا كمان عاوز اغيرها بس بصراحة مادورتش على مكان واخرتها هروح التوكيل واغيره بس مابتطلعش هواء جامد يعنى حاجه بسيطه جدا
2- الونة ده لييها اسباب كثيرة ولا استطيع الفتى
3- حكاية السنتر بيلعب مع نفسه ده يبقى جلده الزجاج بتنزل مياه على سلك قربة السنتر وبيلمس شكله مع بعض وعلشان تتاكد بعد ما تغسل السيارة هتشيل وش الباب من الداخل وهو فى الغالب بيبقى كلبسات وهتشوف فى مياة جت على القربة ولا لا بس علفكرة هى هتكون من الباب الى جنبك اقصد باب القيادة.
.
والله اعلى واعلم

صفحة car's engine على موقع التواصل الاجتامعى facebook لميكانيكا السيارات
على هذا الرابط
https://www.facebook.com/pcarsengine
قديم 30-07-2013, 08:17 PM

شكرا يا استاذ امير
طب هو التوكيل دة فين اللى ممكن يغيرلى الكاوتش دة وبكام؟
انا بصراحه مروحتش توكيل قبل كده يعنى لو روحت لازم الاول يدفعنى تغيير زويت وحاجات من دى ولا اللى انت رايح علشانه وبس
قديم 02-08-2013, 03:00 PM
amir elgamal amir elgamal غير متواجد حالياً
من انا؟: الله ربى ومحمد صلى الله عليه وسلم رسولى
هواياتي: Mechanical Engineering

amir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة casper35 مشاهدة المشاركة

شكرا يا استاذ امير
طب هو التوكيل دة فين اللى ممكن يغيرلى الكاوتش دة وبكام؟
انا بصراحه مروحتش توكيل قبل كده يعنى لو روحت لازم الاول يدفعنى تغيير زويت وحاجات من دى ولا اللى انت رايح علشانه وبس
السلام عليكم
اولا اسف على تاخر الرد بسبب مشكلة فى الكيبورد عندى وان حالا بكتب بالماوس
انا بروح توكيل السيارة الخاص بى وبشترى منه قطع الغيار فقط واى شئ فى الموتور لانى مابحبش حد يحط يده فيه وانا لسة راجع من عنده امس
لا انصح حضرتك بتغيير شئ فى الوكيل الا للاشياء المهمة جدا التى تتعلق بالمحرك
وهو بيغير الى حضرتك عاوزة عادى بدون الزام بتغيير زيت او فلاتر ....الخ
وحضرتك ممكن تسال على توكيل شيفورلية الاقرب لحضرتك ده فى حالة لولم تجد قطع الغيار برة

صفحة car's engine على موقع التواصل الاجتامعى facebook لميكانيكا السيارات
على هذا الرابط
https://www.facebook.com/pcarsengine