العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > بيكانتو Picanto

بيكانتو Picanto سيارة كيا الصغيرة الاقتصادية الانجح فى اوروبا ومصر

قديم 08-06-2009, 08:22 AM
الصورة الرمزية dr_zarry2010
dr_zarry2010 dr_zarry2010 غير متواجد حالياً

dr_zarry2010 will become famous soon enough
افتراضي رد: بفضل الله استلمت البيكانتو امبارح

[/quote]

للأسف انا لسه محتاااااره جدا برده
وان كنت اصبحت بميل للi10 الفول اوبشن بعد ماشفت الإتنين وامكانياتهم خصوصا انهم بنفس السعر والكماليات لصالح الi10
بس الوكيل بأه ايه واضح انه مش حاجه سهله ابدااا هو بيقول ان العربيات اللي عنده دلوقتي 2010 وانا عندي شعور ان دي نصبايه علشان يخلص مخزون 2009 على انه 2010 لأن كلام البائعين في الفروع مش واحد ...مره يقولك دي 2009 ومره يقول دي 2010 وخايفه اشتريها معرفش ارخصها قبل شهر 9[/quote]

عندك حق والله فعلا
بس انا ميال اكتر للبيكانتو
عجبانى من زمان وكل الناس بتنصح بيها عن ال i10
فاضل بس اعرف اجابة السؤال اللى محدش رد عليا فيه لحد دلوقتى
العفشه بتاعتها كويسه ولا وحشه
ال i10 برضه كويسه جدا بس زى ما قلتى المشكله فى الوكيل .كل الناس بتقول ابعد عن غبور وغنيله
والاتنين فول اوبشن جامدين جدا واللى جربهم معجب بيهم جدا جدا
ياريت حد يرد علينا عشان البرج اللى فى دماغى قرب يطيرptmnlo123per172
قديم 08-06-2009, 08:26 AM
الصورة الرمزية MosTafaFox
MosTafaFox MosTafaFox غير متواجد حالياً

MosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond reputeMosTafaFox has a reputation beyond repute

كيا وهيونداى وجهيين لعملة واحدة والفروق لا ستستحق ان تذكر انا انصحك تشوفى العربية اللى سعرها احسن وكمالياتها اكتر وتوكيلها افضل وفى الحالة ديه اعتقد البيكانتو افضل

قديم 12-06-2009, 04:09 AM
الصورة الرمزية rammoo
rammoo rammoo غير متواجد حالياً

rammoo will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة s-sara مشاهدة المشاركة

ده نفس الحال بالنسبه ليا

محتار جدا والحيره دلوقتى زادت اكتر لان بقى ادامى اختيارات اكتر
كنت محدد اختياراتى فى موديلات معينه
دلوقتى بقى فيه اختيارات تانيه وبرضه مناسبه من حيث السعر والامكانيات

اللى عاوز حد يرد عليا فيه البيكانتو العفشه بتاعتها ناس بتقول عليها وحشه وناس تانيه تقول كويسه
ولو قارنت بينها وبين الi 10 ايه الاحسن

الغالبيه بيرشحو بيكانتو رغم الاراء اللى شفتها فى الموضوع هنا عن الاوبشنز اللى فيها مش كامله
ارجو ان حد يرد عليا لانى بجد دماغى هتنفجر من الحيرهptmnlo123per1106
وان كنت اصبحت بميل للi10 الفول اوبشن بعد ماشفت الإتنين وامكانياتهم خصوصا انهم بنفس السعر والكماليات لصالح الi10
بس الوكيل بأه ايه واضح انه مش حاجه سهله ابدااا هو بيقول ان العربيات اللي عنده دلوقتي 2010 وانا عندي شعور ان دي نصبايه علشان يخلص مخزون 2009 على انه 2010 لأن كلام البائعين في الفروع مش واحد ...مره يقولك دي 2009 ومره يقول دي 2010 وخايفه اشتريها معرفش ارخصها قبل شهر 9[/quote]

عندك حق والله فعلا
بس انا ميال اكتر للبيكانتو
عجبانى من زمان وكل الناس بتنصح بيها عن ال i10
فاضل بس اعرف اجابة السؤال اللى محدش رد عليا فيه لحد دلوقتى
العفشه بتاعتها كويسه ولا وحشه
ال i10 برضه كويسه جدا بس زى ما قلتى المشكله فى الوكيل .كل الناس بتقول ابعد عن غبور وغنيله
والاتنين فول اوبشن جامدين جدا واللى جربهم معجب بيهم جدا جدا
ياريت حد يرد علينا عشان البرج اللى فى دماغى قرب يطيرptmnlo123per172[/quote]

أهلا بيكوا كلكم وطبعا مش مساهلة البرج اللى فى دماغكم يطير ولا حاجة بالنسبة للبيكانتو هيا عربية جميلة واحساس انها مش صغيرة احسن بكتير من ال I10 وكمان تقفيل كورى مش هندي زي ال اي تن
بالنسبة للعفشة هيا مش ناعمة قوى زي الهيونداى عامة لكن ده بيروح بعد زيارة التوكيل لو طلع عندك اصلا صوت العفشة قوى حبتين في المطبات الممتعة بتاعت مصر وخاصة البلاعات والحفر وخطوط الغاز والتليفون والطريق الدائرى واللى مش دائري وأي طريق في مصر ماعدا عشان حرام الحق يقال جراج كارفور المعادى او داندى مول الأسفلت حلو قوى غير كده كل الطرق بدون مجاملة المسئولين ( أفخر أنواع المطبات ) وده شعارنا ياجماعة والخدمة المميزة اللى بنقدمها لكل مواطن كل بلاعة عليها حفرتين هدية ونوعدكم اللى هايفلت بالامورة بتاعته ( أيا كانت هيا مين ) من أي مطب او أي بلاعة مايزعلش خالص هيلاقى بلاعة تانية مستنياه وطبعا فيه هدايا كتير جدا على الطرق السريعة واللى مش سريعة وكمان وفرنا سواقين نقل تقيل وخفيف على كل الطرق منهم المحشش ومنهم اللى معاه جوزه في قلب العربية ومنهم اللى نايم وبيشخر ومنهم اللى مش موجود في العربية أصلا والعربية ماشية طبعا عشان نحافظ على معدل الحوادث والنسبة ماتقلش ويبقى شكلنا وحش وسط الدول التانية المنافسة لينا ptmnlo123per1127

المهم عافشة البيكانتو تقيمها بالنسبالى 7 / 10 وال هيونداى عامة 8/10

ويجعلوا ااااا عامر
والسلام عليكم جميعا ptmnlo123per154
قديم 12-06-2009, 04:29 AM
الصورة الرمزية rammoo
rammoo rammoo غير متواجد حالياً

rammoo will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MosTafaFox مشاهدة المشاركة

كيا وهيونداى وجهيين لعملة واحدة والفروق لا ستستحق ان تذكر انا انصحك تشوفى العربية اللى سعرها احسن وكمالياتها اكتر وتوكيلها افضل وفى الحالة ديه اعتقد البيكانتو افضل

اذيك ياباشا انت صح في نص كلامك بس عشان معلش الناس هتتلخبط وممكن يفهومك غلط
فعلا وصدقت كيا وهيونداى أصلا مجموعة واحده مع اختلاف ادارة كل شركة والمصصمين طبعا اقصد ال Designer لكن كماليات ال I10 أكتر بكتير شبه كاملة وتوكيل كيا وهيونداى مش فارقة كتير قوى كل في مصر يعنى انسى اللى أي حد بيحلم بيه على فكره فيه حاجة اكتشفتها حالا أي حد فينا بيلاقى أي حاجة وحشة بيقولك مصر ( طيب مصر مالها ده جماد احنا اللى بنوظفة ) بالعكس الجماد ده احنا كلنا من خيره كتير وقاعدين على النت المصرى وبنكتب حروف مصرية بالعامية واللى مش عامية المشكلة فينا احنا
يعنى عندك مثلا لو انت في الهندهتلاقى طبقة من الشعب بتاكل طينه وطبقة تانية بتاكل كل اللى نفسها فيه هنا في مصر كله بياكل عيش في البلد ده ( أيا كان نوع العيش ده ايه ) فبلاش نظلم البلد ده مجرد جماد
احنا اللى بنوظفة طبقا للى احنا عايزينه واللى ربنا مقدره لينا وبعدين احنا هاننهب ماكفاية الحكومة موفرة لينا جميع سبل الراحة والأمان على الطرق
- مطبات صناعية ( ده عشان تقف بالعافية وغصبن عنك )
- مطبات طبيعية ( ده ياجماعة غلطة الناس اللى بتسفلت الشوارع مهم بشر طبعا وعمرهم مايعملوا حاجة صح )
- بلاعات صناعية ( ده طبعا ضرورية جدا عشان كلنا نروح الحمام في أي وقت على الطريق )
- بلاعات طبيعية ( قولى بقى مفيش حاجة اسمها بلاعات طبيعية ) أقولك أنا ياسيدي ده البلاعات أم البلاعات الصناعية ولا في بلاعة من غير مامتها ptmnlo123per1147
- حفر ( مش هاقولك ده لازمتها اي ) لكن في عشان الموسوعة تبقى كاملة ده عشان تلين بيها عفشة العربيات الجديدة
- عين الكلب اللى كلنا بنحبها ( ده بقى عشان تعمل فايبرشن للعربيات عشان لوحد نام وهوا سايقى يصحى بسرعة وممكن تكون معمولة بالارتفاع ده عشان الحصى اللي بيتجمع في فواصل الكاوتش يقع عندها والله أعلم
- الرمال والحصى ( يالهوى عليكم انتوا عالم طماعة عايز تمشي في حته من غير حصى ولا رمل أمال هتروح تغسل رفارف وعجل كل خمس سنين ( ده عشان مصلحة ونظافة سيارتك يافندم )

ويجعلوااااااا عامر أو منى عامر أو محمد عامر ( ايه ده مين محمد عامر ده ) معرفوش والله ptmnlo123per111

يالا سلاموااا عليكم
-
قديم 12-06-2009, 09:38 AM
الصورة الرمزية dr_zarry2010
dr_zarry2010 dr_zarry2010 غير متواجد حالياً

dr_zarry2010 will become famous soon enough

• المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rammoo مشاهدة المشاركة

اذيك ياباشا انت صح في نص كلامك بس عشان معلش الناس هتتلخبط وممكن يفهومك غلط

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rammoo مشاهدة المشاركة

فعلا وصدقت كيا وهيونداى أصلا مجموعة واحده مع اختلاف ادارة كل شركة والمصصمين طبعا اقصد ال Designer لكن كماليات ال I10 أكتر بكتير شبه كاملة وتوكيل كيا وهيونداى مش فارقة كتير قوى كل في مصر يعنى انسى اللى أي حد بيحلم بيه على فكره فيه حاجة اكتشفتها حالا أي حد فينا بيلاقى أي حاجة وحشة بيقولك مصر ( طيب مصر مالها ده جماد احنا اللى بنوظفة ) بالعكس الجماد ده احنا كلنا من خيره كتير وقاعدين على النت المصرى وبنكتب حروف مصرية بالعامية واللى مش عامية المشكلة فينا احنا
يعنى عندك مثلا لو انت في الهندهتلاقى طبقة من الشعب بتاكل طينه وطبقة تانية بتاكل كل اللى نفسها فيه هنا في مصر كله بياكل عيش في البلد ده ( أيا كان نوع العيش ده ايه ) فبلاش نظلم البلد ده مجرد جماد
احنا اللى بنوظفة طبقا للى احنا عايزينه واللى ربنا مقدره لينا وبعدين احنا هاننهب ماكفاية الحكومة موفرة لينا جميع سبل الراحة والأمان على الطرق
- مطبات صناعية ( ده عشان تقف بالعافية وغصبن عنك )
- مطبات طبيعية ( ده ياجماعة غلطة الناس اللى بتسفلت الشوارع مهم بشر طبعا وعمرهم مايعملوا حاجة صح )
- بلاعات صناعية ( ده طبعا ضرورية جدا عشان كلنا نروح الحمام في أي وقت على الطريق )
- بلاعات طبيعية ( قولى بقى مفيش حاجة اسمها بلاعات طبيعية ) أقولك أنا ياسيدي ده البلاعات أم البلاعات الصناعية ولا في بلاعة من غير مامتها ptmnlo123per1147
- حفر ( مش هاقولك ده لازمتها اي ) لكن في عشان الموسوعة تبقى كاملة ده عشان تلين بيها عفشة العربيات الجديدة
- عين الكلب اللى كلنا بنحبها ( ده بقى عشان تعمل فايبرشن للعربيات عشان لوحد نام وهوا سايقى يصحى بسرعة وممكن تكون معمولة بالارتفاع ده عشان الحصى اللي بيتجمع في فواصل الكاوتش يقع عندها والله أعلم
- الرمال والحصى ( يالهوى عليكم انتوا عالم طماعة عايز تمشي في حته من غير حصى ولا رمل أمال هتروح تغسل رفارف وعجل كل خمس سنين ( ده عشان مصلحة ونظافة سيارتك يافندم )

ويجعلوااااااا عامر أو منى عامر أو محمد عامر ( ايه ده مين محمد عامر ده ) معرفوش والله ptmnlo123per111

يالا سلاموااا عليكم
-
ياااااااااااااااااااااه
تصور انا افتكرت انى كنت بسال عن المطبات والحفر مش عن البيكانتو
انت توهتنى ونسيتنى كنت بعمل ايه هنا
متشكر جدا على اهتمامك وردك
بس كلامك عن المطبات والحفر اكتر بكتير من كلامك عن العربيه نفسها
بس اللى فهمته من كلامك ان العفشه فى الاتنين واحده تقريبا مع افضليه بسيطه للi10
والوكيل كل الناس بتقول نصير احسن فى المعامله كتييييييييييير من غبور
والفول اوبشن فى الاتنين الفرق بينهم حوالى 2000 او 3000 جنيه ده على حسب الاعلانات اللى بشوفها فى الجرايد