العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 05-11-2012, 11:47 AM
maggoda1611 maggoda1611 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس اتصالات

maggoda1611 will become famous soon enoughmaggoda1611 will become famous soon enough
افتراضي رد: استفسار فى الريدياتير لخبراء الفيرنا فى المنتدى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M.TONSY مشاهدة المشاركة

لا طبعا مش المفروض تزود من الريدياتير
انا بزود من القربة علطول وفى اى وقت الاقى الريدياتير مليان على اخره وكل فين وفين لما المية تنقص من القربة
راجع على وصلة القربة للريدياتير ممكن يكون فيها سدد او مشكلة ما
انا جربت ونفخت فى خرطوم الفايظ اللى فى القربة وهى مقفولة وانا فاتح الريدياتير وراحت نزلت مياه من القربة للريدياتير يعنى مفيش اى سد فيه بس وانا بنفخ كنت حاسس فى تسريب هواء بسيط جدا جدا من غطاء القربة
قديم 05-11-2012, 03:05 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maggoda1611 مشاهدة المشاركة

انا جربت ونفخت فى خرطوم الفايظ اللى فى القربة وهى مقفولة وانا فاتح الريدياتير وراحت نزلت مياه من القربة للريدياتير يعنى مفيش اى سد فيه بس وانا بنفخ كنت حاسس فى تسريب هواء بسيط جدا جدا من غطاء القربة
بص حضرتك انا عندى غطا القربة مش سليم تماما وبيسرب هوا فعلا ودا بيخلى المية تنقص عندى بس حاجات بسيطة ومش لاقى الغطا والله ودايما الاقى مية حوالينة كانى المية تخرج عن طريقة
قديم 05-11-2012, 07:06 PM

maggoda1611 will become famous soon enoughmaggoda1611 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

بص حضرتك انا عندى غطا القربة مش سليم تماما وبيسرب هوا فعلا ودا بيخلى المية تنقص عندى بس حاجات بسيطة ومش لاقى الغطا والله ودايما الاقى مية حوالينة كانى المية تخرج عن طريقة
طيب سؤال التسريب اللى عندك فى غطاء القربة بيأثر على مياه الريدياتير ولا لأ لان عندى كانت المياه فوق علامة الmax بشوية بس لما فتحت الريدياتير كان فاضى واخد حوالى 1/2 كوباية عشان يتملى للاخر
قديم 05-11-2012, 07:53 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maggoda1611 مشاهدة المشاركة

طيب سؤال التسريب اللى عندك فى غطاء القربة بيأثر على مياه الريدياتير ولا لأ لان عندى كانت المياه فوق علامة الmax بشوية بس لما فتحت الريدياتير كان فاضى واخد حوالى 1/2 كوباية عشان يتملى للاخر
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اولا انا عايز افهمك حاجة بسيطة معايا واحدة واحدة واقراء الكلام براحة
بسم الله
من المعروف ان الريداتير يعمل لتبريد المياة لكن تبرد بدورها الماتور ليصل لدرجة الحرارة العادية وهى 90 درجة مئوية
طيب دورة التبريد دى دورة مغلقة واى دورة مغلقة تعمل تحت ضعط كبير طب يعنى اية الكلام دا
اقولك :_ خلى العربية باردة تماما تماما الصبح بدرى مثلا ونحط مية فى القربة لحد الماكس نمشى بالعربية وتسخن ونعمل مشاوير
هنا بقى افتح الكبوت هتلاقى المية فى القربة ارتفعت عن الماكس بحوالى 2 سم طيب لو سبتها تبرد هتلاحظ المية كل ما المكنة بردت المية تنقص فى القربة عشان الضغط قل وتعوض مكانها فى الريداتير
طيب لية المية بترتفع فى القربة عند سخونة المكنة اللى هى السخونة العادية يعنى مؤشر الحرارة عادى
بترتفع عشان الضغط اللى فى الدورة يعنى الريداتير دخلة ضغط كبير ادى الى ارتفاع المية عن العمة بتاعتة ودخل فى الفايظ اللى بدورة هرب من مكانة الى القربة ليرفع مستواعها عن الماكس
لاحظ كل ما كانت المكنة سخنة هتلاقى المية ترتفع فى القربة يعنى مش هترفع مرة واحدة لاة تدريجيا
طبيعى انى لما تفتح الريداتير الصبح بدرى هتلاقى نقص فية بسيط مع ثبات فى القربة عند ماكس اللى هى نصف كوباية اللى بتتكلم عليها ممكن اقل من كدة (المعلومة دى مش متاكد منها اوى هتاكدلك بكرة من الموضوع دا بس شبة متاكد )
لكن بمجرد دوران المحرك هتلاقى الريداتير ارتفع المية بتاعتة
سؤالى بقى لحضرتك المية بتنقص من القربة ولا ثابتة
بعد مشوار بالعربية خليها تهدى وافتح الغطا الريداتير اوعى تفتحة والعربية سخنة شوف كدة هتحتاج مية ولا لاة متسبهاش تبرد خالص لاة تهدى كدة
امسك الخرطوم الكبير اللى خارج من الريداتير من فوق هل فية ضغط ومنفوخ
خد بالك غطا الريداتير هو كمان بيخرج الضغط دا لو زاد عن المطلوب
جرب وقولى ....؟
قديم 05-11-2012, 08:07 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة memodina1 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اولا انا عايز افهمك حاجة بسيطة معايا واحدة واحدة واقراء الكلام براحة
بسم الله
من المعروف ان الريداتير يعمل لتبريد المياة لكن تبرد بدورها الماتور ليصل لدرجة الحرارة العادية وهى 90 درجة مئوية
طيب دورة التبريد دى دورة مغلقة واى دورة مغلقة تعمل تحت ضعط كبير طب يعنى اية الكلام دا
اقولك :_ خلى العربية باردة تماما تماما الصبح بدرى مثلا ونحط مية فى القربة لحد الماكس نمشى بالعربية وتسخن ونعمل مشاوير
هنا بقى افتح الكبوت هتلاقى المية فى القربة ارتفعت عن الماكس بحوالى 2 سم طيب لو سبتها تبرد هتلاحظ المية كل ما المكنة بردت المية تنقص فى القربة عشان الضغط قل وتعوض مكانها فى الريداتير
طيب لية المية بترتفع فى القربة عند سخونة المكنة اللى هى السخونة العادية يعنى مؤشر الحرارة عادى
بترتفع عشان الضغط اللى فى الدورة يعنى الريداتير دخلة ضغط كبير ادى الى ارتفاع المية عن العمة بتاعتة ودخل فى الفايظ اللى بدورة هرب من مكانة الى القربة ليرفع مستواعها عن الماكس
لاحظ كل ما كانت المكنة سخنة هتلاقى المية ترتفع فى القربة يعنى مش هترفع مرة واحدة لاة تدريجيا
طبيعى انى لما تفتح الريداتير الصبح بدرى هتلاقى نقص فية بسيط مع ثبات فى القربة عند ماكس اللى هى نصف كوباية اللى بتتكلم عليها ممكن اقل من كدة (المعلومة دى مش متاكد منها اوى هتاكدلك بكرة من الموضوع دا بس شبة متاكد )
لكن بمجرد دوران المحرك هتلاقى الريداتير ارتفع المية بتاعتة
سؤالى بقى لحضرتك المية بتنقص من القربة ولا ثابتة
بعد مشوار بالعربية خليها تهدى وافتح الغطا الريداتير اوعى تفتحة والعربية سخنة شوف كدة هتحتاج مية ولا لاة متسبهاش تبرد خالص لاة تهدى كدة
امسك الخرطوم الكبير اللى خارج من الريداتير من فوق هل فية ضغط ومنفوخ
خد بالك غطا الريداتير هو كمان بيخرج الضغط دا لو زاد عن المطلوب
جرب وقولى ....؟
انا متعود اشوف مياه القربة كل يومين تقريبا وكان بقالها اكتر من اسبوعين ثابتة فوق الmax بشوية ومش بتنقص لغاية ما لقيت مؤشر الحرارة وانا راكن بيرفع بعدها فتحت الكابوت قولت يمكن عيب فى المروحة ولقيتها شغالة ولقيت مستوى المياه فى القربة زى ما هو ما اتغيرش عشان كده استنيت العربية تبرد وبعدها فتحت غطا الريدياتير لقيت مفيش مياه خالص باينة وروحت شغلت العربية وفضلت ازود فى المياه لغاية ما اتملى مع العلم ان مفيش تسريب مياه خالص وانا مغير غطا الريدياتير لما غيرت دورة المياه من 4 اسابيع