العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 28-07-2010, 08:59 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

دى حكاية لذيذة خالص وعجيبة
فى يوم بقطع تذكرة القاهرة بنى سوويف والصراف قال مفيش تانية تاخد اولى ؟ فقلت ماشى..................... ......................... ..........
ههههههههههههههههههههههههه هههههههههه
دة انا لو منك كنت رميتة من القطر انا مش عارف انت صبرت علية الزاى دة انا كنت ممكن اخدة ميت قلم

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 03-11-2010 الساعة 04:06 PM
قديم 29-07-2010, 02:52 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بدر1978 مشاهدة المشاركة

ههههههههههههههههههههههههه هههههههههه
دة انا لو منك كنت رميتة من القطر انا مش عارف انت صبرت علية الزاى دة انا كنت ممكن اخدة ميت قلم
ياراجل حرام عليك كل يوم سفر وكل يوم مواقف لو حطيت دماغى فى كل موقف هخلص ومش هشتغل
قديم 29-07-2010, 07:41 AM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

ياراجل حرام عليك كل يوم سفر وكل يوم مواقف لو حطيت دماغى فى كل موقف هخلص ومش هشتغل
لا بجد ربنا يكون فى عونك
انا مرة كنت راجع من بورسعيد ومالقيتش اتوبيس فرحت ركبت بيجو المهم قعدتى جت وراء السواق وواحد قاعد جنبى وست تخينة قاعدة جامبة لقيتها اول لما البيجو اتحرك قالت للسواق انا عايزة سندوتشات السواق طلع محترم رغم اننا واقفين ساعة ماعبال ما جمعنا الركاب والمطعم على بعد 10متر المهم نزلت جابت سندوتشات اموت واعرف نوعها اية الريحة بتعتها قلبت ريحة العربية و قلبت معدتى وكنت خلاص على اخرى اكلت قالت للسواق عايزة مياة السواق اداها مياة
المهم ريحت راسى على الباب وقولت يمكن انام لقيتها بتقول للى جمبى انزاح شوية قلها مفيش مكان قلتلة زق اللى جنبك اللى هو انا طبعا انا سكت وهو طبعا مزقش المهم شوية لقيتها بتزق فية فضلت على كدة لغاية اسكندرية وانا نفسى اولع فى السمكرىاللى حوجنى للمواصلات
المهم الاسبوع اللى بعدية بردة راجع من بورسعيد والاقيلك البيجو واقف مستنى نفرين السواق قالى اسكندرية قولتلة ماشى وبعد ماحطيت الشنطة جى اركب الاقيها فى نفس المكان المهم نزلت من العربية وقولت للسواق مش مسافر معاك انا مستنى اللى بعديك يا اما تنزل الست اللى فى العربية دى والساعة كانت 2 بعد منتصف الليل يعن تنسى انى امشى من بورسعيد قبل الصبح المهم نزلت شنطتى وقولت اروح اشرب قهوة المهم لقيت السواق والركاب جيين وبيقولى فية اية المهم حكتلهم اللى حصل المرة اللى فاتت المهم السواق قالى لا تعالى ولو اتكلمت انا حتصرف معاها
لسة بنتحرك لقيتها بتقول للسواق انا عايزة سندوتشات المهم السواق قالها لا شوية بتقول للى جمبى انزاح السواق راح قالها مش عاجبك انزلى كل لما تفتح بقها السواق يشتمها بصراحة شفى غليلى منها والحممد لله استلمت العربية بعديها

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 29-07-2010, 03:51 PM
corsair
Guest

دى حكاية لذيذة خالص وعجيبة
فى يوم بقطع تذكرة القاهرة بنى سوويف والصراف قال مفيش تانية تاخد اولى ؟ فقلت ماشى
......................... ...................
ههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههههه

والله ده لو ابويا كنت زقيته والقطر جايب اعلي سرعه عنده

وبعدين ايه كورزير ده انتا بتكلم حشاش ما تقول احمد وخلاص

ههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههه

والله يا عم خالد انا مش عارف ايه اللي خلاك تستحمل واحد زي ده تنح ربنا يصبرك كمان وكمان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بدر1978 مشاهدة المشاركة

لا بجد ربنا يكون فى عونك
انا مرة كنت راجع من بورسعيد ومالقيتش اتوبيس فرحت ركبت بيجو المهم ......................... ......................... ....
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههه

هتلاقيها مدسوسه عليك ديه يا ابو حميد شوف انتي عملت مقلب في مين في الفترة ديه هتلاقيه هو اللي بعتهالك

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 03-11-2010 الساعة 04:08 PM
قديم 30-07-2010, 05:17 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

من اجمل الشخصيات اللى اتعرفت بيها خلال سفرياتى
الحاج / محمد القط رحمة الله عليه
و ده كان رئيس منطقة بالسكة الحديد ودى مش عارف معناها بصراحة وغالبا خط القاهرة/اسكندرية ( منطقة) والقاهرة /اسيوط (منطقة) والقاهرة/ بورسعيد منطقة وهكذا
طيب انا اتعرفت بيه ازاى
فى يوم كنت مسافر قنا
وهو كان رئيس القطار وكان القطار فاضى المهم انا نمت وصحيت من النوم على ريحة دخان سيجارة وطبعا نظرا لانه ممنوع داخل القطار ونظرا لانى فاهم قوانين السكة الحديد فمكلمتش الراكب وروحت لرئيس القطار اللى هو الحاج / محمد والراجل طلع فى منتهى الحكمة لان مفيش حد فى العربية غيرى انا والشخص ده فكلمه بمنتهى الأدب وقال له/ بعد اذنك كده غلط خلص السيجارة ومتولعش غيرها داخل العربيات المكيفة
وللحقيقة الراكب اعتذر وقال انا اسف بس انا مشفتش غيرى فى العربية فدخنت لكن الاستاذ كان نايم ومشفتوش
فانا اتغظت
لكن فوجئت بيه بيقوللى / تعالى واخدنى عنده فى الدرجة الأولى وكنت انا حاجز تانية
وعزمنى على الشاى وقال اصل القطار فاضى هنعمل مشكلة ليه اهو يخلص سيجارته ومش هيولعها تانى
وانت نازل فين فقلت قنا قال /انا هنزل اسيوط وهوصى عليك الريس اللى بعدى ميحاسبكش على فرق
واتكلمنا فى حاجات كتير وبقينا اصدقاء
وادانى رقم تليفون البيت لان الموبايل مكانش انتشر اوى
وبقينا اصدقاء رغم فارق السن اللى بيننا اللى تقريبا كان فى حدود20 سنة او اكتر حاجة بسيطة وللحقيقة كان دايما بيوحشنى وانزل محطة مصر ادور عليه واسيب له السلام
وكتير م كنتش الاقى حجز واروح له فكان يروح معايا لرئيس القطار اللى انا مسافر فيه ويقول له الراجل ده قريبى شوف له كرسى ومتحاسبوش
وكنا دايما نود بعض وكان يقول لى انا عندى كذا(يعنى القطار رقم كذا) وكنا نتفق ونتقابل ومرة ادانى جدوله لمدة شهر لانهم بيطلعو بجداول يعنى مش كل يوم بيركب نفس القطار يعنى النهاردة فى اسكندرية /بكرة اسيوط بعد بورسعيد وهكذا
والراجل ده كان محبوب جدا وكنت كل م اجيب سيرته ادام اى حد من زملائه كان يشكر فيه جدا
وف يوم الحاج محمد مختفى سالت عليه كذا مرة فقالو هو تعبان شوية وكان عندى كام سفرية واتاخرت اسبوع
واتصلت بيه على الموبايل (كان اشترى موبايل واتصل بيا على الموبايل وادانى نمرته)
ردت واحدة شابه عليا فعرفت انها بنته فبقول لها ادين الحاج محمد اكلمه واسلم عليه

وكانت الصاعقة

قالت

بابا مات النهاردة الصبح ولسه جايين من الدفن دلوقت
عزيتها
لكن احساسى انى قصرت فى حقه ومزرتوش كان تاعبنى جدا
لكن هكذا الدنيا كلنا فيها راكبين قطار واللى بتيجى محطته بينزل
لكن تبقى الذكريات الجميلة مع الشخصيات المحترمة
الله يرحمك ياحاج محمد
اللهم آمين