العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Excel - اكسيل

قديم 23-03-2010, 11:04 PM
الباشا ضياء الباشا ضياء غير متواجد حالياً

الباشا ضياء will become famous soon enoughالباشا ضياء will become famous soon enough
افتراضي رد: الإكسل بستهلك بنزين حد عارف

هما هيضيعوا منك اليوم لان بيقولك سيبني ساعتين من اول مايستلم منك العربيه لكن اساتذه بمعنى الكلمه
قديم 01-05-2010, 10:35 AM
hema_hn hema_hn غير متواجد حالياً
التخصص العملى: IT

hema_hn has much to be proud ofhema_hn has much to be proud ofhema_hn has much to be proud ofhema_hn has much to be proud ofhema_hn has much to be proud ofhema_hn has much to be proud ofhema_hn has much to be proud ofhema_hn has much to be proud of

7- نضف ريش الرادياتر بالهواء من برة

وحاجات تانية كتيير اكتبت قبل كده[/quote]

معنى كدا ان سخونية الموتور كل ما تزيد تستهلك بنزين اكتر
قديم 03-05-2010, 09:15 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hema_hn مشاهدة المشاركة

7- نضف ريش الرادياتر بالهواء من برة

وحاجات تانية كتيير اكتبت قبل كده
معنى كدا ان سخونية الموتور كل ما تزيد تستهلك بنزين اكتر[/quote]

بس مش للدرجة الى مكتوبة انا بس كنت بحاول ادى نصائح عامة بس الاعضاء الى كتبت الردود الخاصة باصلاح الكاربريتور ردودهم اكثر اقناعا لان الاستهلاك لما يكون عالى بالشكل ده يبقى فعلا تشك فى الكاربريتور

بس فعلا نضافة ريش الرادياتير او سلامة نظام التبريد عامة بيضمن الاداء الامثل للعربية الى بالتالى حينعكس على استهلاك البنزين
يعنى لو فى خلل ادى الى ارتفاع درجة الحرارة عن المعدل الطبيعى طبعا العربية هتستهلك بنزين اكتر
برضه العكس صحيح يعنى لو فى خلل او تعديل بدون داعى ( فك كوعة الميه - تغيير الرادياتير باخر اقوى ) ادى الى برودة ازيد من اللازم برضه استهلاك البنزين حيزيد لان الاحتراق مش حيبقى كامل + الزيت مش حيؤدى وظيفته بكفائة مما يؤثر على عمر الماتور + العربية ادائها حيبقى اقل من الطبيعى
قديم 04-05-2010, 12:38 PM
ba3ba3 ba3ba3 غير متواجد حالياً

ba3ba3 is on a distinguished road

انا معايا عربية اكسيل موديل 96 عادية 1300 سى سى مش باور كنت عاوز اعدلها علشان يبقى الدركسيون باور ممكن حد يقولى ينفع ولا لا وكنت عاوز عرف اية الحاجات اللى مطلوب اشتريها وثمنها تقريبا للاستيراد والجديد لا مانع وشكرا جزيلا انا عضوجديد
قديم 13-09-2010, 12:50 PM
Amr Zaki Kamal Amr Zaki Kamal غير متواجد حالياً

Amr Zaki Kamal is on a distinguished road

هو فين المركز دة ؟ هل هو فى مساكن الفاروقيه على جسر السويس نفسه ولا جوة فى الحرفيين