العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 16-07-2010, 12:35 PM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

انا هاحكى على موقف حصل لى وانا راجع من الغردقه على القاهره (اجازه) تقريبا اللى انا فاكره ان كنت سايق مابين راس غارب والزعفرانه وانا سواقتى كلها بالليل ولقيت واحد واقف على الطريق وبيشاور والجو كان برد تلج فى الوقت ده قلت اخده معايا وسالته رايح فين قاللى السويس وحط شنطه هادنباج على الكنبه الورانيه وركب جنبى وسالته قاللى انه مجند ونازل اجازه وبعد حوالى 50 او 60 كيلو قلتله انا مزنوق مش قادر ونزلت من العربيه ودقيقتين ورجعت وكنت مشغل الانتظار وركبت تانى ابص جنبى مش موجود ذهلت وبصيت على شنطته ورا مافيش ونزلت تانى انده فى الصحرا وفى الضلمه مافيش وقعدت فى العربيه مذهول وجريت بالعربيه بسرعه والله ام احفظنا وده كان موقف صعب جدا واول مره اتعرض لحاجه من دى عموما سكه الزعفرانه دى مشهوره بحاجات من النوع ده كتير من حكاوى اصحابى فى الشغل

قديم 16-07-2010, 02:42 PM
corsair
Guest

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

مرة ركبت الفرنساوى بتاع الساعة 4 العصر وهو مراكز اسكندرية (دلوقت معاده اتغير بقى 4:15)
المهم فى ثلاثى لما بيجتمع فى القطار ده لازم تحصل كارثة وانا اللى لاحظت الحكاية دى بعد كام مشكلة والثلاثى ده انا وعم سعيد فرد المباحث (المخبر السرى) فى القطار وعم عادل و ده رئيس قطار ظريف من اسكندرية و دايما يهرج مع الركاب
المهم اول حادثة حصلت و دى اللى بعدها بقينا اصحاب انا وهما اول مالقطار اتحرك من القاهرة ومكناش لسه خرجنا من رصيف القاهرة عربية الباور قطعت و ده معناه لانور ولاتكييف يعنى تربة (قبر) ماشى المهم جينا بعد شبرا روحت لعم عادل قلت له ياريس المفروض نركن وييجى لنا عربية باور من القاهرة فقال هنجيب واحدة من بنها ولان حظه الزفت انه بيكلمنى وانا من خبراء السكة الحديد قلت له / انت بتضحك عليا بنها محطة فرعية لو مشى القطر مش هنغير الباورغير فى طنطا فضحك وقال / معلش اصل انا تخين شوية وعايز اخس فانا قلت / ياعم متهزرش الله يخليك هنموت لحد طنطا فقال معلش اصل علشان نجيب عربية باور من القاهر ة هنعطل كتير واحنا فى رمضان فنتحمل شوية لحد طنطا واعمل معروف متقولش الكلام ده ادام حد علشان متعملش ثورة فى القطار بضرب بعينى بره القطار لقيت اننا فى اثناء المناقشة كنا عدينا طوخ و قربنا على بنها فقلت ماشى فقلت له هفتح الباب يدخل شوية هوا للناس فقال ماشى ووقفنا بعيد عن الباب لان دى مسئوليه على المسئول عن الباب و ده شخص بيبقى لابس رمادى المهم جه واحد من الركاب هيقف على الباب قلت له اعمل معروف ابعد عنا الباب علشان ده مسئوليه ولو لاقدر الله حصل لك حاجة هتأذى ناس تانية فقال ماشى لسه هيتحرك ولقيت عم سعيد المخبر جاى جرى وبيقفل الباب وبيتخانق معايا واانا هعمل واسوى روحت انا قالب على الوش التانى وقلت له ده حقك الرسمى لكن خلى بالك فى طنطا هنتحاسب ووصلنا طنطا ولقيت رئيس القطار مكلمش طنطا فى اللاسلكى علشان يستنوه ويطلب منهم عربية باور ويجهزوها علشان القطار ميتعطلش ف طنطا اومال ايه قيمة اللاسلكى وفهمت ان فى حركة خيانة وروحت متفق مع 3 من الركاب على حاجةلان عم عادل ده كان تخين اوى ولقيت القطار وصل طنطا وهيطلعوه من طنطا ولا حس ولاخبر وروحت انا والركاب ال3 شلنا رئيس القطار وخرجنا بيه بره القطار وقعدنا بيه على الرصيف وحاصرناه وقلت له ياحلو القطار مش هيطلع من غيرك ياتجيب عربية الباور ياننام كلنا هنا ويسافر القطار من غيرك وده مستحيل والقطار اتحرك فعلا راح متصل بالسواق وقال له اقف انا بره القطار فالسواق قال انت مين قال انا عادل المهم السواق طلع غبى وكمل مسيره وقال بس ياعادل بطل هزار قال له انا مبهزرش انا متكتف على الرصيف راح السواق وقف بعد كلمة متكتف دى ورجع لورا ومباحث السكة الحديد اتلمت وحصل قلق على محطة طنطا لان تعطيل قطار ده جناية امن دولة مش حاجة هينة المهم اتصلو برئيس الحركة وبدأت اجرائات تركيب عربية الباور والمغرب اذن وقعدت افطر ولقيت عم عادل وعم سعيد بتاع المباحث بيعزمو عليا وحطيت الاكل بتاعى مع الاكل بتاعهم وقعدنا ناكل سوا ونضحك ونكركر والركاب فى حالة ذهول لانى من شوية كنت خاطف الراجل ده انا و3 تانى وبنتخانق
مرة تانية ركبت نفس القطار ولقيتهم وسلمت عليهم وهزرنا شوية راح القطار عطل فى بنها
ومرة تالتة ركبت نفس القطار ولقيتهم وسلمت عليهم وهزرنا كالعادة راح التكييف باظ وعربية الباور حصل فيها مشكلة وحريق بسيط وكده والدور اتلم
فى المرة الرابعة بركب نفس القطار لقيتهم سلمت عليهم وهما لاويين بوزهم وانا ركبت اللى وراه
اصل الركاب ذنبهم ايه احنا ال3 لما بنتلم فى قطار 4:15 العصر بننحسه فروحت واخد اللى وراه

ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههههههههههههههههه ههههههههههه
ههههههههههههههههههههههههه هههههههههههههههههههههه

بتخطف رئيس القطر يا قادر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol64 مشاهدة المشاركة

انا هاحكى على موقف حصل لى وانا راجع من الغردقه على القاهره (اجازه) تقريبا اللى انا فاكره ان كنت سايق مابين راس غارب والزعفرانه وانا سواقتى كلها بالليل ولقيت واحد واقف على الطريق وبيشاور والجو كان برد تلج فى الوقت ده قلت اخده معايا وسالته رايح فين قاللى السويس وحط شنطه هادنباج على الكنبه الورانيه وركب جنبى وسالته قاللى انه مجند ونازل اجازه وبعد حوالى 50 او 60 كيلو قلتله انا مزنوق مش قادر ونزلت من العربيه ودقيقتين ورجعت وكنت مشغل الانتظار وركبت تانى ابص جنبى مش موجود ذهلت وبصيت على شنطته ورا مافيش ونزلت تانى انده فى الصحرا وفى الضلمه مافيش وقعدت فى العربيه مذهول وجريت بالعربيه بسرعه والله ام احفظنا وده كان موقف صعب جدا واول مره اتعرض لحاجه من دى عموما سكه الزعفرانه دى مشهوره بحاجات من النوع ده كتير من حكاوى اصحابى فى الشغل

يا قلبك يا لول والله انتا المفروض يتعملك تمثال

انا لو مكانك والله معرف اتحرك خطوة واحدة انا اسيب العربية واخدها جري لحد القاهره

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 03-11-2010 الساعة 03:40 PM
قديم 16-07-2010, 02:50 PM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

يا قلبك يا لول والله انتا المفروض يتعملك تمثال

انا لو مكانك والله معرف اتحرك خطوة واحدة انا اسيب العربية واخدها جري لحد القاهره

والله العطيم يااحمد من يوميها حرمت اقف لحد على الطريق ده لحد ماغيرت شغلى من الغردقه

قديم 16-07-2010, 06:16 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol64 مشاهدة المشاركة

كويس انك قلت الموقف ده ادامى
فى الطرق السريعة علشان تركب حد
اولا لازم يكون اول واحد شخصيته معروفة ظابط جيش او شرطة /امين شرطة/ عسكرى لابس ميرى / غير كده سيبهم لبتوع النقل يركبوهم لان النقل بيخليهم ينطو فى الصندوق يعنى مفيش خطر عليه هو نفسه بيقفل الكابينة ويركبهم
ثانيا اى شاب وانا بقول شاب او راجل كبير او اى حد او بنت او ست طالما معاه شنطة او شوال او اى حاجة متركبوش
طبب ليــــــــه
لان الكارثة غالبا فى الشنطة دى
اما مخدرات وواخدك انت توصيلة علشان يعدى من الكماين و فى اقرب كمين لو حصل تفتيش لاقدر الله هينكر تماما ان دى شنطته والظابط مستحيل هيصدق غير عينيه يعنى دى بتاعة صاحب العربية مش حد تانى
و ده كلام حصل بس مش معايا قال عليه ظابط مباحث ركبته مرة معايا لما لاحظ انى بركب اى حد من غير تمييز فحكى لى الآتى
1 / جماعة اجرو بيجو مخصوص وطلعو بيه من اسكندرية وكان معاهم شنطة رموها تحت كرسى السواق لانهم قاعدين وراه وفى كمين ايتاى البارود العربية اتفتشت فلقو الشنطة صاحب العربية قال معرفش حاجة والناس دى قالت احنا ركاب عاديين ومعندناش فكرة عن الشنطة دى والمعلم انطس 5 سنين
2/ سواق نص نقل طلعو عليه جماعة بالسلاح وقالو له ودينا لحد كوم حمادة
وهننقل شوالين المخدرات دول معاك و فى اقرب كمين هتهيص هنقول مش بتوعنا الظابط بيقول لى الواد طلع جدع وراح داخل على الحواجز بتاعة الكمين وفتح الباب ورمى نفسه وصرخ الحقووووونى
بيقول لما دخل علينا بالعربيه ده طبعا اقتحام كمين وكلنا سحبنا الاسلحة والناس اللى معاه جريو وهو فضل يصرخ واحنا جرينا وراهم جبناهم
وانا شخصيا جاى من المنصورة 2 بالليل وعند ميت غمر كده لقيت واحدة خرجت من وسط الشجر فى الجزيرة اللى فى النص ورمت نفسها ادام العربية وراحت رامية نفسها بعيد عنى وكنت هقف لان ممكن تكون عندها حد عيان وعايز يروح مستشفى او حاجة ومش لاقية مواصلات وفكرت لثوانى بسرعة وبعد م وقفت بعيد عنها بضرب عينى على يمينى لقيت ناس طالعة من الغيطان ومعاهم شوم ودوست بنزين وجريت طب ده على الطرق الزراعيه فمبالك بالطرق الصحراوية وغيرها
واما موضوع العسكرى ده غالبا كان عايز يسرق حاجة وملقاش حاجة تستاهل او سرق حاجة وانت م اخدتش بالك
قديم 16-07-2010, 06:34 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

الحكاية دى تحفة
ركبت الفرنساوى بتاع الساعة 2 وربع الضهر على اسكندرية وشوية ولقيت رئيس القطار رايح جاى رايح جاى وباين عليه الفزع مالك ياعم سيد قال مفيش مفيش ازاى وانت عمال تنزل ميه من كل حتة رغم التكييف الساقع فقال سيبنى دلوقت المهم وصلنا اسكندرية فسالته فقال
عربية1(درجة اولى ) التكييف فيها باظ بعد شبرا وبقت فرن فانا قلت له وايه يعنى ايه الجديد فقال الجديد ان فى وفد يهودى فى العربية حوالى 6 افراد وجايين من اسرائيل وقررو يركبو القطر لان معندهومش سكة حديد ولما التكييف عطل بقو يرطنو باللغة بتاعتهم ( العبرية) وخايف حد يعرف هما مين وجنسيتهم ايه ممكن يعمل فيها وطنى ويعتدى عليهم ويعمللنا مصيبة فى القطار
فقلت له كنت قول ياراجل واانا هخدمك فقال كنت هتعمل ايه فقلت كنت هعورهم انا فضحك وقال متورينيش وشك فى السكة الحديد تانى
ودى اتحف منها
كنت راكب قطار النو م وقطار النوم ده مملكة ولاتحس انك فى قطار المهم صحيت من النوم قمت من على السرير جنب منى الحوض غسلت وشى وقررت اغير هدومى والبس لبس خروج واروح الكافتيريا بتاعة القطار و دى زى الكوفى شوب كده ترابيزات وكراسى ومعيشة
المهم وانا بغير هدومى وواقف بالغيار الداخلى فوجئت بواحد بيخبط لى على الشبالك وراكب حماره وبيقول لى بصوت عالى عيب كده يااستاذ
اتارى القطار واقف على رصيف محطة بتاع قرية لان فى اصلاحات فى السكة وانا مش واخد بالى انه على رصيف محطة غير لما لقيت صاحبنا ده واقف بحماره قصادى وانكسفت جداااااا من نفسى ولبست هدومى بسرعة واعتذرت