العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 15-07-2010, 10:50 PM
ahmed-alaa ahmed-alaa غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء

ahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond reputeahmed-alaa has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

ما تفكرنيش في ثانوية عامة كان عندي درس في العربي اسمه ادب الرحلات
الحمد لله خلصت من تانية ثانوي وباقيلي تالتة دعواتكو يا شباب
تسلم ايدك يا باشا علي الموضوع
قديم 15-07-2010, 10:57 PM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

انا مش عارف ايه اللي خلاني دخلت الموضوع ده انا ابويا عمال يقولي يا مجنون يا ابن المجانين ايه اللي انتا بتعمله ده بتضحك علي ايه وانا مش عارف اقوله ايه

هحكيلك علي موقف حصل معايا بس مش بالعربية

كنت في البلد عندنا بس الكلام ده من يجي 7 سنين

كنت بحب اوي اتسلق النخل

المهم في يوم طلعت نخله وقولت لازم ادوق البلح بتاعها

سمعت صوت ضرب نار في الهوا ومن الخضة نزلت حاضن النخله لما اتشوهت اتاري صاحب النخله فاكرني بسرق البلح وكان عمي هيموته في اليوم ده بس كان حتة منظر ومن ساعتها وانا كرهت اكل البلح

الموقف التاني حصلي مرتين

مره كان عندنا في البلد ناس محمله الحمار برسيم جبل فوق ظهره وقالولي اطلع علي النخله ديه ونط فوق البرسيم واقعد فوقيه علشان ميقعش من فوق الحمار وطلعت جري ونطيت فوق البرسيم والحمار جاله حاله هيجان وطلع جري علي الترعه وحالف ليرميني فيها وجمدت قلبي ونطيت من فوق الجبل اللي كنت قاعد عليه واتروقت ساعتها للصبح
انت يعنى مش عايز تقول انك ماشاء الله مليان شوية
مره بردك ابويا كان بيعلمني سواقة العجله وكان بيمسك العجلة الكلام ده وانا صغير طبعا ويزوقني مسافة 5 متر امشي لوحد ومره جه يزقني نزلني بالعجلة في حفره

شوفتوا اب في الدنيا يرمي ابنه في حفره ههههههههههههههههههههههههه ه
انا بقا طلعت اجدع منك انا قلبت بابويا بالعربية عشان يسبهالى وفعلا سبهالى واشترى عربية تانية
يوم ما روحت ب 128 عندنا البلد في مغاغة الناس كلها كانت بتبصلي علي اني داخل عليهم بعربية بورشه والناس كلها قامت تبص مين اللي في العربية ده وساعتها حسيت بقيمة العربية لما روحت بالهيوانداي لما جيبتها مفيش حد قام بص اتاري الناس كلها دخلت الدش وبيتفرجوا علي مهند وعارفوا الدنيا فيها ايه ساعتها قولت فين ايام ال 128
تسلم ايدك ياخالد باشا
والله انا مراتى افتكرت انى اتجنيت

شفت اهى المشكلة ان الفرنا ملهاش احترام حتى فى البلد عنديكم

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 16-07-2010, 01:57 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

والله انا مبسوط للتفاعل لان مواقف السفر متتنسيش ابدا و فى مواقف وانت عايشها بتبقى هتموت من الخوف لكن لما بتفتكرها بعد كده بتموت من الضحك وياريت كل عضو عنده اى موقف فى الرحلات يقول لنا
قديم 16-07-2010, 01:59 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed-alaa مشاهدة المشاركة

ما تفكرنيش في ثانوية عامة كان عندي درس في العربي اسمه ادب الرحلات
الحمد لله خلصت من تانية ثانوي وباقيلي تالتة دعواتكو يا شباب
تسلم ايدك يا باشا علي الموضوع
مفكركش بتانية ثانوى ؟ وباقيلك تالتة ثانوى ؟ هو انت لحقت تسيب تانية ثانوى علشان مفكركش انت حسستنى انك سايبها من 10 سنين مثلا
ههههههههههه
قديم 16-07-2010, 02:22 AM
corsair
Guest

رايح تقلبلي فيرنا علي 200 وبتدي صاحبها ميه يشرب ياخي اديله كيس كلوكوز يعلقة علي بقه ولا جركن مكروكوم اه منك ربنا يسترها عليا انا غلبان مش حمل قلبه زي ديه متجيش مقابلة لمصر موتورز يكون فيها حد جي بفيرنا لحسن تضيعهولنا وبالذات انا وانا اللي كنت لسه بقول اني هقفشك ونروح مع بعض بورسعيد لا يا عم اتكل علي الله ده العمر واحد

ايام ال 128 روحت بيها السخنه ومعايا الجماعه عندي في البيت المهم روحنا وقضينا اليوم سئلت واحد انهي طريق احسن السويس ولا القطامية العين السخنه الكلام ده وانا راجع علشان انا كنت واخد طريق السويس وانا رايح

المهم الراجل قالي طبعا طريق القطامية

المهم فوجات بان الطريق مليان مطالع ومنازل وبقيت ادعي علي اللي شار عليا الشوره ديه وكل شوية الاقي عربية واقفه والناس عايزه ميه علشان تملا الريداتير وطول ما انا ماشي عمال اوزع الميه اللي معايا

وانا عربيتي كل شوية بتحتاج ميه

المهم قولت ربنا يستر وجت عند حديقة بدر في جسر السويس ولقية مؤشر الحرارة ضرب للاحمر وقولت الحمد لله انها عملتها هنا لحسن لو عملتها علي طريق السخنة كان زماني في عداد المفقودين

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 03-11-2010 الساعة 03:38 PM