العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 30-07-2012, 03:58 AM
farouk89 farouk89 غير متواجد حالياً

farouk89 will become famous soon enoughfarouk89 will become famous soon enough
افتراضي مساعدة لمشكله في عربية 128

السلام عليكم

العربيه عندي كانت لما بتسخن تفصل ومترداش تدور الا لما اسيبها تبرد خالص وانزل ميه كده عند طرمبة النزين عشان عطلت مني مره وميكانيكي قالي محتاج تغير طرمبة النزين بس النهارده بطلت مني فجاه ومبدورش الا لما بزودلها بنزين وبمجر مشيل رجلي من علي دواسة البنزين تفصل خالص لكن لو انا بجري مثلا وهديت بفرامل عادل ماشيه بس لو هديت خالص ودوس دبرياج تفصل بمجرد مشيل رجلي من علي البنزين ارجوووو الحل قبل ماروح للميكانيك

شكررراااا
قديم 30-07-2012, 06:43 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مساعدة لمشكله في عربية 128

محتاجة حد خبرة يظبط بيك السلانسيه و مسمار الهوا و الكهرباء و يظبط مسمار السلانسيه بتاع البنزين و احتمال يظبط الاسبراتير

و احتمال لا قدر الله زيى ما انت قولت مضخة البنزين جابت اخرها

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 30-07-2012, 12:10 PM
الصورة الرمزية handtools123
handtools123 handtools123 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد دياب
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: صيانة العربيات

handtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud ofhandtools123 has much to be proud of

شوف يا فاروق باشا انت المشكله عندك تنظيف كربرتير والبيكات
وأنا أقولك على حل كويس يسعفك لو حصلت معاك تانى الموضوع ده
شوف ياسيدى انتا عارف الأسبراتير فيه 3 سلوك فوق بجانب بعض و 2 سلك تحت جنب بعض
اتفك السلك الاولانى من ( 3 سلوك فوق بجانب) اللى برا مش اللى ناحية الماتور وأتبدله مع السلك اللى جوا ( يعنى ناحية الماتور ) من السلكين اللى تحت وبعد كده أتدور العربية وتزود بنزين تدريجيا هتلاقى العربية أتضرب معاك مدافع وصوت فرقعه فى الكربراتير ده كده معناه انك بتنظف الكربراتير من الوساخه اللى فيه ( تعد تدوس بنزين وتسيب لحد ما ينظف الكربراتير وترجع السلوك زى الأول
قديم 30-07-2012, 03:16 PM
الصورة الرمزية محمد حسن عبد الرحمن
محمد حسن عبد الرحمن محمد حسن عبد الرحمن غير متواجد حالياً
هواياتي: معرفة وتجميع المعلومات عن السيارات واحب اصلح اى حاجة بايدى

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute

للأسف يا باشا شكلها طرمبة بنزين وحاجة علشان تتأكد منها الصبح لما تيجى تدور العربية بيبقى فى بنزين فى الفلتر ولا لا والسيارة ما بتدورش الا لما تحضرلها لو العربية سخنة وتمام وحس الموتور مظبوط بتلقيها كأنها هتبطل وبعدين تلقيها بطلت مرة وحدة فده وسخة بنزين ثمانين ولو المشكلة وسخة سهلة أخلاف بوجيهات وكام مدافع وتبقى حط شوية بنزين 90 أو 92 مع التفويلة الجاية وأطلع بالسيارة لطريق سريع وأجرى بيها هتلقى كل الشوائب والواسخة راحت نفس الكلام بيحصل معايا علشان وساخة البنزين وبمشى فى أشارات لكن لم أجرى بالعربية سريع دولى صحرواى تلقيها أتظبطت وجرب وقولنا أن شاء الله بسيطة بس أتاكد البنزين بيفضل فى الفلتر ولا لا علشان لو مبيعدش فى الفلتر لغاية الصبح لما تيجى تدور تبقى أنت حضرتك كده محتاج طرمبة وسعره أخر مرة أشتراتها كانت 75 جنية وانا شاء الله تطلع وساخة بنزين.
كل سنة وحضرتك طيب.
أخوك محمد
:Wkis s5:

قديم 30-07-2012, 07:06 PM
farouk89 farouk89 غير متواجد حالياً

farouk89 will become famous soon enoughfarouk89 will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة handtools123 مشاهدة المشاركة

شوف يا فاروق باشا انت المشكله عندك تنظيف كربرتير والبيكات
وأنا أقولك على حل كويس يسعفك لو حصلت معاك تانى الموضوع ده
شوف ياسيدى انتا عارف الأسبراتير فيه 3 سلوك فوق بجانب بعض و 2 سلك تحت جنب بعض
اتفك السلك الاولانى من ( 3 سلوك فوق بجانب) اللى برا مش اللى ناحية الماتور وأتبدله مع السلك اللى جوا ( يعنى ناحية الماتور ) من السلكين اللى تحت وبعد كده أتدور العربية وتزود بنزين تدريجيا هتلاقى العربية أتضرب معاك مدافع وصوت فرقعه فى الكربراتير ده كده معناه انك بتنظف الكربراتير من الوساخه اللى فيه ( تعد تدوس بنزين وتسيب لحد ما ينظف الكربراتير وترجع السلوك زى الأول

لالاسف انا مش بفهم قوي فخايف اعمل حاجه غلط ومش عارف بصراحه بالظبط احدد انهي سلوك انت بتتكلم عليها. بس ممكن اقول للميكانيكي علي الموضوع ده يمكن يعرف ينضف الدنيا

شكررااا

التعديل الأخير تم بواسطة farouk89 ; 30-07-2012 الساعة 07:22 PM