العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 22-10-2010, 09:16 PM
الصورة الرمزية farees
farees farees غير متواجد حالياً

farees is on a distinguished road
افتراضي بجد مرتين فى أسبوع واحد !! كرهت السواقه

السلام عليكم
انا يا جماعه جديد فى السوقه و حاليا بسوق سياره والدى مرسيدس و انا كنت بقالى فتره الحمد لله مستواى اتحسن فى السواقه لكن للاسف بسبب عدم الممارسه الكتيره و لانى تركت القياده فتره حوالى شهر لان رجلى كانت مكسوره و لما الحمد لله ربنا عفانى
و ابتديت أسوق تانى بحس انى تايه بالعربيه و خصوصا الشوارع الضيقه و اللى ضايقنى اكتر انى فى اسبوع واحد حكيت مره فى ميكروباص و مره تانيه حكيت فى عربيه فى شارع ضيق ومن ساعتها وانا فقدت ثقتى فى نفسى فى السواقه و وبقيت بتجنب تماما المناطق الضيقه لدرجة انى بالرغم انى جديد فى السواقه و مش بحب اجرى اوى بقيت افضل الطرق السريعه او مثلا امشى فى الحارى الشمال و اضطر انى اجرى احتراما لقواعد المرور فى الحاره دى
وكل اما اكون رايح مشوار افكر الف مره و افتكر المرتين اللى حكيت فيهم و اتردد و ممكن مخدش العربيه اساسا
عايز نصايح يا جماعه
قديم 22-10-2010, 09:22 PM
الصورة الرمزية ابن فنان
ابن فنان ابن فنان غير متواجد حالياً

ابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to all
افتراضي رد: بجد مرتين فى أسبوع واحد !! كرهت السواقه

هات ليك سواق يسوق العربيه
قديم 22-10-2010, 09:30 PM
الصورة الرمزية amrmohamed1975
amrmohamed1975 amrmohamed1975 غير متواجد حالياً
من انا؟: ولدي نصحتك لما صوتي اتنبح متخفش من جني و لا من شبح
التخصص العملى: اتصالات
هواياتي: كرة القدم و القراءة

amrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond reputeamrmohamed1975 has a reputation beyond repute

حاول متخليش الحاجات الصغيرة دي تفقدك ثقتك بنفسك دي حاجات عادية و بتحصل لناس محترفة سواقة كمان مش ناس لسه متعلمة جديد
خليك هادي و انت سايق و متسمحش لحاجة تخرجك عن شعورك و ركز اكثر و انشاء الله تبقي مع مرور الوقت احسن محدش فينا اتولد و هو بيسوق بالتوفيق انشاء الله

اللهم احفظ مصرنا الحبيبه من الفتن ماظهر منها وما بطن اللهم ولِي علينا خيارنا ولا تولِي علينا شرارنا اللهم احفظ شعبها من كل سوءٍ وشر يا رب العالمين اللهم يسر أمرنا وفرج كربنا وأرزقنا نعمة الامن والامان والاستقرار
اللهم أكتب لمصر وأهلها الخير حيث كان وكيف كان اللهم اجعل مصر سخاء رخاء وسائر بلاد المسلمين اللهم ارنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه و ارنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه
قديم 22-10-2010, 09:36 PM
الصورة الرمزية mido_4up
mido_4up mido_4up غير متواجد حالياً

mido_4up is a jewel in the roughmido_4up is a jewel in the roughmido_4up is a jewel in the rough

بص هقولك على حاجه والله العظيم انا اشتريت عربيتى القديمه (كانت دوجان ) و مكنتش بعرف اسوق بعد 3 ايام بالضبط خدها و طلعت على الماظه و تعرف انا منين انا من بنها يعنى مشيت زراعى و دائرى (بصراحه كنت مرعوب و ماسك الدركسيون بايدى الاتنين و مشغل قراءن بصوت عالى ههههههههه ) بس انا قصدى ان الموضوع عاوز شويه جراءه منك

اللهم ولى أمورنا خيارنا و لا تولى أمورنا شرارنا
قديم 22-10-2010, 09:40 PM
Kemo Kono Kemo Kono غير متواجد حالياً

Kemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the roughKemo Kono is a jewel in the rough

طبعا ده شىء شبه طبيعى ...خصوصا ان المرسيدس ( اللى انت حاططها صورة ) عربية عريضة جدا و ابعادها مش سهل التعود عليها .....لو قدرت تراجع ابعادها كتير و انت سايق ..و حاول تخلى الكرسى عالى ( ممكن بوضع شلته او مخدة ) و اظبط المرايات ( خلى حد يظبطهم لك وانت قاعد على كرسى السواق ) و بلاش ترتبك و انت بتكسر يمين او شمال ..و افتكر انك لازم تاخد على واسع عشان العربية طويلة ( يعنى مثلا لو هتحود يمين يبقى خد شمال سنة صغيرة و بعد كله لم الدركسيون كله يمين مرة واحد ..و ده ممكن يبقى سهل عليك لان المرسيدس المعدل اغلبه باور و الباور بتاعه خفيف جدا كمان ) ....افتكر الحاجات دى و متزعلش اوى لما تحك حد بس ياريت يبقى عندك ثقافة الاعتذار و احترم اى حد حكيته ..و اخيرا ..ياريت متخشش شارع ضيق وواقفة فيه عربية جديدة او غالية ....عشان ممكن متقدرش على تصليحها ..هههههه ! بالتوفيق و اسف على الاطالة دى !