العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 12-10-2010, 09:21 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: طقوسك ايه ؟؟؟

موضوع جميل ومميز ياسامح باشا, لازم قبل أى طلعة أبص على مستوى المياه, وأبص على فلتر الهواء ومواسيره أشفها موجودة ولا لأ, وبصة على ضغط العجل وخلاص, بس وأنا طالع من الجراج بأضيف على الحاجات دى مسح العربية والكشف على الزيت وأبص تحت العربية أشوفها بتنقط حاجة ولا لأ.

وأضافة للتسخين لمدة دقيقة كده ولا حاجة علشان الزيت يجرى فى الموتور كويس.

وأحيانا لما برجع مبسوط منها بدى العربية بوسة على الدركسيون وأديها كلمتين حب وغرام وأقفلها وأمشى.

وحاجة بعتبرها من الطقوس هى أنى بكره الزحمة جدا, بسبب العطلة ولأن سواقتى فيها بتبقى عنيفة وغبية حبتين, فبنزل بدرى أوى على 6 الصبح, وأحاول أبعد أى مشوار عندى عن أوقات الذروة لأقصى درجة, حتى لو أضطريت أركن وأقعد فى العربية بالساعات.

وربنا يحفظنا جميعا من مصر وسكانها

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 12-10-2010, 11:44 PM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute

موضوع حلو وممتع انا طقوسى انى بنزل بشيل الغطى واسمى واركب طبعا مش بشوف زيت ولا مية ولااى حاجة عشان العربية لسة جديدة (اسبرانزا 2010 ) وبعدكدة اركب واشغل الطبلاوى او محطة القرأن وادور امشى بس بانسبة لعربيتى القديمة ال132 بنزل بحس انة يوم اسود مش طلعلة شمس واخر مزهثت منها دخلتها التجديد وربنا يرجعها بالسلامة ......................... .
قديم 13-10-2010, 12:15 AM
الصورة الرمزية فادي مكرم
فادي مكرم فادي مكرم غير متواجد حالياً
من انا؟: Fady Makram
التخصص العملى: Mechatronics Engineering
هواياتي: Mechanics , Robotics

فادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond reputeفادي مكرم has a reputation beyond repute

ببص من البلكونة كدة هطلع ازاى و فى حد قافل ولا لا و فى الغالب لا ..... بنزل صلاة خفيفة كدة ايا كان سبب النزول من البيت..... بدور و اطلع استكشف العربية وانا بمسحها خربوش , قلم جاف , اي حاجة غريبة " مرة لاقيت العربية مغسولة بمعنى مغسولة بالجير حتى المرايات " ربنا يسامحه بقى ,,, بركب بزود بنزين ببص على زيت و حرارة وبنزين واربط الحزام واظبط الكاسيت اللي بيشلنى " كل مرة تطفيه لازم تظبطه تانى " واطلع وربنا يستر معانا جميعا

أسألكم الدعاء لوالدي بالرحمة

It's Nice to be Important but, It's More Important to be Nice

قديم 21-11-2010, 06:31 AM
الصورة الرمزية samehsaeed
samehsaeed samehsaeed غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد فقير إلى الله
التخصص العملى: مبرمج دوت نت
هواياتي: القرآة والتعلم

samehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedraafat00 مشاهدة المشاركة

بجد موضوع جميل جدا
شوف يا سيدى
لما يكون عندى مشوار بالعربيه بكون قرفان و مش طايق نفسى لانى بتخنق من السواقه فى البلد دى بعد كده انزل امسح العربيه مسحه بسيطه ومش بتيجى بفايده لان عربيتى على طول متربه
و بدخل ادور وافتح الزجاج الامامى الشمال و اظبط المريات و أقرأ دعاء الركوب و أطلع
ومين سمعك أصلا كلنا بنتخنق من السواقة في البلد ديه بس أكيد ده ما يمنعش إننا بنحب السواقة في حد ذاتها بس ياترى ايه سبب إن عربيتك علطلول متربة أنا اللي أعرفه إن طول ما ايدك في الحاجة عمرها ما هتتبهدل أبدا ، جرب كده بس وابقى قولي ايه النتيجة

اللهم إنك عفو كريم تحب العفو فاعف عنّا

قديم 21-11-2010, 06:44 AM
الصورة الرمزية samehsaeed
samehsaeed samehsaeed غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد فقير إلى الله
التخصص العملى: مبرمج دوت نت
هواياتي: القرآة والتعلم

samehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of lightsamehsaeed is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

موضوع جميل ومميز ياسامح باشا
تسلم ياباشا ده من ذوقك بس

وأبص على فلتر الهواء ومواسيره أشفها موجودة ولا لأ
يعني ايه موجودة ولا لأ مش فاهم الحتة ديه معلش ؟

وأحيانا لما برجع مبسوط منها بدى العربية بوسة على الدركسيون وأديها كلمتين حب وغرام وأقفلها وأمشى
ياعيني على الدلع ، أيوة كده يا نجم ظبط العربية تظبطك

لازم قبل أى طلعة أبص على مستوى المياه, وأبص على فلتر الهواء ومواسيره أشفها موجودة ولا لأ, وبصة على ضغط العجل وخلاص, بس وأنا طالع من الجراج بأضيف على الحاجات دى مسح العربية والكشف على الزيت وأبص تحت العربية أشوفها بتنقط حاجة ولا لأ.
وأضافة للتسخين لمدة دقيقة كده ولا حاجة علشان الزيت يجرى فى الموتور كويس.

وحاجة بعتبرها من الطقوس هى أنى بكره الزحمة جدا, بسبب العطلة ولأن سواقتى فيها بتبقى عنيفة وغبية حبتين, فبنزل بدرى أوى على 6 الصبح, وأحاول أبعد أى مشوار عندى عن أوقات الذروة لأقصى درجة, حتى لو أضطريت أركن وأقعد فى العربية بالساعات.
طقوس في مجملها كده من وجهة نظري الشخصية ممتازة، أنت كويس يا ابني استمر،استمر

ولأن سواقتى فيها بتبقى عنيفة وغبية حبتين.
ليه بس كده ياعم ، بص خليك باررررررررررررررررررد

وربنا يحفظنا جميعا من مصر وسكانها
اللهم آمين

اللهم إنك عفو كريم تحب العفو فاعف عنّا