العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > القيادة فن و ذوق

القيادة فن و ذوق كل ما يتعلق بفن قيادة السيارات

قديم 03-05-2010, 03:06 PM
الصورة الرمزية Bendary
Bendary Bendary غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مكافح بشرف
التخصص العملى: Trading - Buiness Development
هواياتي: طوابع - رسم - قراءة ، لكن بعد الشغل والجواز بقت الهوايه : أكل العيش

Bendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond repute
افتراضي رد: قاعده ال 4 متر لكل 20كم/ساعة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

طبعا موضوع مهم و انا بحاول انفذه بقدر الامكان و بيحصلى زى ما الاستاذ lol64 بيقول بس برجع اسيبها تانى و افضل على كده لحد لما برجع بطهرى لغاية البيت ( بهرج طبعا )
بس فعلا بحاول اسيبها حتى على السريع لما حد يلزق فيا بريح رجلى على الفرامل علشان اللمبة تنور فيخاف و يسيب مسافة او يطلع منى

و لسة اول امبارح جوة البلد ميكروباص لقيتة فجأه لازق من ورا و بيرعش و انا كنت داخل يمين بس معرفتش و هو اتفاجىء انى مدخلتش لانى كنت اديت اشارة و هديت فببص فى المراية لقيتة ملحقش و راح مفرمل جامد و رزع فيا من ورا شمال لدرجة ان عربيتى اتنطرت لقدام المهم نزلت بسرعة بصيت لقيت حاجات بسيطة عندى و هو مشا لما لقانى ركبت تانى بس انا متاكد ان حصله حاجة لانى سمعت صوت حاجات بتتهرس و بتقرقش
سواقين الميكروباص دول مرض فى الشوارع
كل واحد فيهم فاكر نفسه اينشتين السواقه
يلزق فى ظهرك وكلاكسات ورعاش علشان يعدى منك
والمصيبه انه اول لما يعدى منك تلاقيه وقف ادامك فجأه عشان يركب زبون او ينزل زبون

Mohamed Bendary
اللهم فرغنى لما خلقتنى له ولا تشغلنى بما خلقته لى
اللهم ولا تحرمنى وانا أسألك ولا تعذبنى وانا استغفرك
مصر هاتفضل غاليه عليا
قديم 03-05-2010, 03:39 PM
الصورة الرمزية محمد التهامى
محمد التهامى محمد التهامى غير متواجد حالياً
من انا؟: دائما اثق فى كل الناس
التخصص العملى: تاجر ادوات منزلية

محمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant futureمحمد التهامى has a brilliant future

ان من رايى مع كثرة العربيات دلوقتى ممكن تكون مسافة الامان 2 متر بين العربيات
قديم 03-05-2010, 06:56 PM
الصورة الرمزية lol64
lol64 lol64 غير متواجد حالياً

lol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond reputelol64 has a reputation beyond repute

عارف يابندارى وانا سايق العربيه وجنبى المدام بتقوللى دايما بحس ان السكه فاضيه وانت سايق عكس لما هى بتبقى سايقه بتقوللى بحس ان الطريق زحمه
عارف ليه لانى بكره ان فيه عربيه تبقى قدامى وانا ماشى وراها طبعا كلامى يتهيا لاى حد انه خيالى بسبب الزحمه اللى فى القاهره
بس الكلام ده طبعا مش فى اى وقت يعنى فى شبرا ووسط البلد وفيصل مثلا كلنا بنبقى تحت رحمه بعض وربنا بيسترها
ههههه
قديم 03-05-2010, 08:17 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

موضوع من اهم الموضوعات يا بنداري باشا ..
وجارك طبعا عنده كل الحق
هي مسافه الامان دي هي المسافه اللي العربيه بتقطعها في زمن رد الفعل
يعني لو مثلا عربيتين ماشيين قدام بعض على سرعه 20 والاولى فرملت ... الزمن اللي سواق العربيه التانيه بيحتاجه ما بين ادراك ان العربيه اللي قدامه فرملت و قيامه بالفرمله( العين تشوف المخ يستجيب ويرسل اشاره للرجل بالفرمله ) + انتقال الرجل من على البنزين للفرامل + اكتمال عمليه الفرمله ...)
طبعا كلام كتير لكنه بيتم في اقل من ثانيه .. بالظبط تلات ارباع الثانيه في افضل الظروف ...لكنه زمن نظري .. بالتجربه الفعليه بيكون ثانيه كامله أو يزيد
الزمن القليل ده على سرعه 20 كم / س بتكون العربيه قطعت فيها 4 متر
ولو على سرعه 40 حتقطع (40 ×1000 /60 / 60 *0.75 ) = 8.33
وهلم جرى
وعلشان كده ساعات بيترجمو مسافه الامان للزمن .. يعني يقولك تسيب بينك و بين العربيه اللي قدامك مسافه توازي ثانيه كامله (يعني توصل للنقطه اللي هو عدى منها(عمود نور مثلا ) بعد ثانيه من مروره عليها مهما كانت السرعه .. ودي اسهل بكتير من معادله السرعه و المسافه

على فكره كلام جارك ده علمي تماما .. وياريت تبلغه تقديري و احترامي
ومش موضوع انه رجل كبير و خبره و بس
الكلام ده عمره ما حيتغير مع الزمن لأنه مرتبط بالطبيعه البشريه اللي ربنا خلقنا بيها
حتى لو الزحمه زادت قدراتنا كبشر مش حتزيد
وده موضوع عن زمن الادراك ورد الفعل و علاقته بمسافه الامان و مسافه التوقف .. اتمنى يكون فيه افاده
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=3577

للاسف ناس كتير فاكره انها تقدر تفرمل العربيه في مترين تلاته .. ده في حاله ان اللي قدامه بيهدي او بيفرمل براحه .. لكن في حاله الفرمله الحقيقيه .. كل سنه و هو طيب

والف شكر ليك على الاهتمام و التنبيه ...
يمكن موضوعك ده يفيدنا اعضاء مصر موتورز و نبتدي نهتم بتطبيقه ...
وتبقى عدوى ايجابيه بدل ما بنلقط دايما العدوى السلبيه ...
ويمكن مع الوقت نحسن سلوك سواقين الميكروباص بدل ما هما اللي بيغيرو سلوكياتنا في السواقه
واسف على الاطاله

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &
قديم 04-05-2010, 06:09 PM
الصورة الرمزية Bendary
Bendary Bendary غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مكافح بشرف
التخصص العملى: Trading - Buiness Development
هواياتي: طوابع - رسم - قراءة ، لكن بعد الشغل والجواز بقت الهوايه : أكل العيش

Bendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond reputeBendary has a reputation beyond repute

الف الف شكر لردك الجميل والمفيد اخى سامح
نورت موضوعى ورفعت من روحى المعنوية لانى كنت حاسس ان الموضوع ناس كتير مش مهتميه بيه

تقبل تحياتى

Mohamed Bendary
اللهم فرغنى لما خلقتنى له ولا تشغلنى بما خلقته لى
اللهم ولا تحرمنى وانا أسألك ولا تعذبنى وانا استغفرك
مصر هاتفضل غاليه عليا