العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 23-02-2013, 06:02 AM
tatafahme tatafahme غير متواجد حالياً

tatafahme is on a distinguished road
عاجل ياريت حد يرد عليا احسن انا زهقت منها

السلام عليكو اولا
بعد إذنكم ياجماعه انا لسه جايب عربيه موديل 89 1300 سى سى ب12 الف وبقالها شهر مطلعه عيبنى فيريت حد يرد عليا فى بعض الأسئله معلش حطول عليكو
1- هل العربيه كده غاليه مع العلم ان الموتور كويس
2-فى طقطقه جامده فى منتصف العربيه من قدام لما بدوس فرامل بالذات لما اكون بسرعه وادوس فرمل
3-العربيه من اول سرعه80 بتترج جامد (الفتيس والدركسيون)وش بقدر أذود عن كده وأنا طريقى للشغل الطريق الصحراوى وأنتو عارفين الطريق ده
4- الأضائه الأماميه بتقل معايا
ياريت حد يرد عليا احسن انا زهقت منها
قديم 23-02-2013, 09:45 PM
محمد فؤاد جنو محمد فؤاد جنو غير متواجد حالياً

محمد فؤاد جنو is on a distinguished road
افتراضي رد: ياريت حد يرد عليا احسن انا زهقت منها

السلام عليكم
انت مش شايف ان الموديل ده عالى وانت جايبه رخيص اوى ياعنى من موديل 85 وانت طالع لو حالته نضيفه بيكون من 15000 وانت طالع ومش شرط المتور بس يكون كويس والله واعلم
بالنسبه للطقطقه دى وانت بتاخد الملفات تبقى كبالن اما انت بتقول مع الفرامل طيب ياترى الحوض مشرخ من تحت علب الشسيه ولا مفيش ولا شرخ صغير لو في شروخ هتكون كبيره وتزنق في بعض تعمل الصوت ده
لو مفيش يبقى ممكن كذا حاجه الكبالن برده اوفي حاجه في العفشه
بالنسبه لموضوع الرجه دى عافشه علبه الدريكسيون ممكن تكون سليمه بس فيها طقم فبرعاوز يتغير او حشو علبه دريكسيون او انها عاوزة تتغير كلها
الفتيس برده عاوز حشواو ممكن تكون قاعده الفتيس عاوزة تتغير
بالنسبه للاضائه لو بتمشي في شوارع سريعه والنور بتاع العمدان الاصفر ده موجود كده كده مش هاتشوف النور بتاعك او هيكون ضعيف بالنسبه للعربيات التانيه وده حله تجيب جوز فوانيس شبوره او تركب للعربيه زينون
اما لو انت بتتكلم على انك بيكون النور والع وبيقل معاك لحد متنزل تشوف النور تحس انك مولع شمعه ده يضعف بطريه يااما الدينمو مش بيشحنها باستمرار السير عاووز يتغير او الدينمو عاوز يظبط و برده شوف ايه اى بيحصل من الحاجات دى ورد عليا والله اعلى واعلم وانتظر رد اهل الخبره للافاده
قديم 23-02-2013, 11:04 PM
tatafahme tatafahme غير متواجد حالياً

tatafahme is on a distinguished road

شكرأ على رد وأهتمامك يأستاذ محمد بس أنا مفهمتش كده سعرها كويس ولا لا وكمان انا لسه مغير كبالن وأسكترا ومساعدين امامى ومقصات يعنى العفشه مفهاش حاجه ممكن يكون شروخ ولا ممكن يكون فى حاجه فى قاعده الموتور
قديم 24-02-2013, 06:53 AM
الصورة الرمزية محمد حسن عبد الرحمن
محمد حسن عبد الرحمن محمد حسن عبد الرحمن غير متواجد حالياً
هواياتي: معرفة وتجميع المعلومات عن السيارات واحب اصلح اى حاجة بايدى

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute

بص يا باشا من كلام حضرتك عن نوع السيارة 128 وسنه صنع السيارة اللى هو 1989 وثمن السيارة الذى يبلغ 12000 الف جنية هى أمفروض تكون أغلى من كده بكتير لما أشتريت العربية أخدت سمكرى أنت تعرفة كويس وواثق فيه ولا لا وقلك أية ولا أشتريت العربية وخلاص من غير سمكرى ولا ميكانيكى وفى أنتظار رد حضرتك وأن شاء الله بقية الأخوة الأعضاء يفيدوك أكتر منى.
أخوك محمد

قديم 24-02-2013, 12:02 PM
mahmoud_elprenice mahmoud_elprenice غير متواجد حالياً

mahmoud_elprenice is on a distinguished road

سعر السيارة كدة اكيد في مصروف لازم يتصرف عليها وبعدين ال128 حاجاتها رخيصة اهم حاجة فى اى سيارة الاساسيات وفى ال128 كل حاجة بتتغر حتى الاساسيات بتضبط بس اهم حاجة تلاقى صنيعى كويس ومبروك يا باشا والسعر كويس جدا انا سيارتى موديل 82 وكنت حبيعها ب 14 بس السعر معجبنيش وربنا يوفقك وتظبتها كويس