العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديلات رفع الاداء

تعديلات رفع الاداء car performance tuning - قسم خاص بتعديلات رفع أداء السيارة من محرك وأجهزة تعليق وفرامل الخ ...

موضوع مغلق

قديم 14-03-2010, 09:27 PM
egynet egynet غير متواجد حالياً

egynet will become famous soon enough
افتراضي رد: السرعه و التسارع انا وصلت لاختراع مذهل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

مدحت باشا

لاشك أنك بذلت مجهودآ كبيرآ فى اختراعك أو لنقل تطويرك لموتور السياره ! فكلمة اختراع كلمه

كبيره تعنى انشاء شىء جديد من الآلف الى الياء ! ولا شك انك الفتره السابقه أثرت فضول الكثير

من رواد المنتدى و خلبت عقولهم ! و كما قلت أنا فى مداخلتى الوحيده هنا سابقآ انك أحسن خبير

دعايه رأيته فى حياتى ! ولكن للآسف الفيديو اللى انت عملته ده " فى رأيى " مسـح كل اللى انت

قلته و حتى رأيى اللى أنا قلته !

أولا: - التصوير سىء جدآ وأعتقد ان الكاميرا كاميرة موبايل و هى لا تصلح فى مثل هذه المواضيع

التوثيقيه ! مش عارف انت اللى كنت بتصور أو مين ؟ بس لو كنت انت ليه ؟ كان من الآفضل أن

تستعين بصديق ! أقسم بالله العلى العظيم لقد نمت أثناء عرض الفيديو أكثر من مره لطوله ولآنه لم

يفدنا بشىء سوى رؤية معالم و دخلة طريق رشيد أو الدولى السريع ! كان يكفى تصوير العداد عند

ملء البنزين و تصويره مرة أخرى عند ملئه المرة الثانيه فى وجود طرف محايد وليكن عضو من

أعضاء المنتدى !

ثانيآ :- لماذا أصريت فى الفيديو و فى مقالاتك على تشغيل التكييف و تركيب عجل أكبر ؟ ألم يكن

من الآفضل أن تغلق التكييف و تركب عجل استندارد الوارده به السياره لنعرف الفرق الحقيقى بين

أرقامك وأرقام المصنع ؟؟ أو بمعنى آخر كانت ح تعطيك نتائج أفضل !

ثالثآ :- طبعآ انت لو عرضت الفيديو ده على أى شركه أجنبيه ! حتى صانعة السياره فلن يقتنعوا بأى

شىء الا عن طريق أجهزه و كومبيوتر كما نصحك الآخ agtp وانت قلت له مش فاهم قصدك ايه ؟؟

سبحان الله قصده واضح ! ان العلم لا يقتنع الا بالحاجات المسجله بأجهزه و أجهزه معايره كمان ؟؟

أنا لا أشكك بمجهودك وواضح ان السياره باسم الله ماشاء الله تسير بسلاسه ! بس لازم طريقة الاقناع

سواء عن طريق أجهزه و عدادات و شركات محايد متخصصه و علميه و فيديو محترم مقنع تكون هى

السبيل الوحيد لتثبيت وتأكيد تطويرك أو اختراعك على حد قولك !

وشوف كم الردود عليك قبل الفيديو كان قد ايه و بعد الفيديو أصبح قد ايه وانت تصدقنى !

والله أنا لا أقول هذا الكلام الا بصفتى رجل محب لك و لكل من يبتكر شيئآ جديدآ ! بس اعمل الخطوات صح !

Dr. Bolbolan

Dr. Bolbolan

أوجزت فأنجزت

ptmnlo123per154

حقيقة ما قلته واضح قد يكون الموضوع فعلا أنجاز ويستحق التوقف عندة
ولــــكــــــــن للأسف طريقة أخراج النتائج غير مقنعة
تحياتى لك واتمنى لك التوفيق

: 260309~146:
قديم 14-03-2010, 10:48 PM
corsair
Guest

فين تقريرك عن الفولكس يا بشمهندس الفولكس اللي راحت اسون والبحر الاحمر والنص نقل يا برنجي في انتظار ردك
قديم 15-03-2010, 06:45 PM
الصورة الرمزية medhat3377
medhat3377 medhat3377 غير متواجد حالياً

medhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to behold

لك منى كل تقدير واحترام يا دكتور بلبولان و من طريقه كلامك فى البدايه حسيت انك رجل ظريف مرح و شخصيا اود ان القاق و نكون اصدقاء الكاميرا فعلا الريزيليوشن بتعها مهواش اد كده لكن انا تليفونى الاى فون اتسرق منى فى العجمى و انا على الشاطىء قبل التصوير بيوم و الكاميرا دى مش بتعتى لكن هى اللى كانت متوفره
اما عن طول الفيديو فانا اصريت ان الكاميرا متتقفلش علشان تكون كل حاجه واضحه بدون تحيز منى لكن انا بقول الى حصل و صورته بالفعل علشان لما حد يجى ميقولش انى بهول الدنيا
اما عن الكاوتش العريض هو الكاوتش الوجود فيها و انا حطه فيها اعرض لانى بنجرى بالعربيه سواء على المياه رمل و هو بيخدم بانه بيكلبش فى الارض و يدى اتزان عالى جدا لكن عيبه بانه بيستهلك بنزين كتير لكن فى المطبات روعه مش بتحس بدبدبه
اما تشغيلى للتكيف فانا قولت اعطى اقصى تحميل على الموتور لان المعروف ان التكييف بيأثر على استهلاك ازيد للبنزين و معروف انه بيسحب عافيه الموتور فلما تشغل التكييف و مع كاوتش عريض المعروف ان استهلاك البنزين يزيد بصوره كبيره لكن انا اثبت ان مع كل ذالك استهلاك البنزين وصل لمعدل كويس جدا و الكل مع عربيه يعرف كده كويس
ثم ان اى شركه بتقول استهلاك البنزين على طرق مستويه اختبارها بيكون عليها لكن انا اختبرت على طريق به كبارى كثيره يعنى حمل اكثر على الموتور يعنى لازم الاستهلاك يزيد
ثم استخدامى لبنزين 80 المعروف عنه انه مش بتاع جرى لكن انا ثبت عكس كده امام الجميع و المعروف عنه ان لما بتستخدمه فى اى عربيه فى جزء كبير منه مش بيستهلك يعنى استهلاك اكتر من بنزين 90 او 92 و المعروف انه بيخلى العربيه تسقف و تنتش و تقطع لكن انا ثبت عكس كده العربيه زى ما سيادتك شفتها ماشيه فى سلاسه
اما عن ان الغيار الخامس تمشى عليه لغايه 25 كيلو كسرعه و التكيف شغال و الكاوتش عريض انا معتقدش ان فى حد يقدر يعمل كده و اللى يقدر يورينى
اما عن الشحم و الظبط اللى انا كنت فيه فدا كان غصب عنى فانا كنت منهك و تعبان جدا و كان الميعاد اللى انا قولت عليه قد حان
فانا من النوع اللى احب التزم بكلمتى اللى قولتها
فمن الناحيه دى اعذرنى
اما عن ايدى فكان فيها سليكون اسود من نوع امريكى مش بيطلع منها الا بمرور الوقت ولا بنزين و لا اى ماده تقدر تشيله فهو شديد جدا
و ده النوع اللى بستخدمه فى تقفيل الموتور لانه ممتاز بمعنى الكلمه فكان مبهدل ايدى و رجلى و وشى
اما عن التسارع فانا اتحدى اى عربيه تحط بنزين 80 و تعمل 12 ثانيه بكاوتش اعرض من مقاسها و بتكييف شغال
اتحددددددددددددددى بجد و انا فى انتظار اللى يجى يقول اهو

توفير البنزين من 90 تمنه 175 قرش الى بنزين 80 تمنه 90 قرش فانا وفرت نصف الميزانيه يعنى لو بتحط ب600 جنيه بنزين فى الشهر
حتحط ب 300 جنيه مع وفر فى الاستهلاك 40% كمان
حتحط ب 180 جنيه بنزين
يعنى من 600 الى 180 جنيه كل دا يا دكتور و معملتش حاجه طب ازاى
علاوه ان جهد كومبريسور التكييف مش ماثر على عزم الموتور
بعد كل ده حيكون رايك ايه يا دكتور
و على فكره انا عندى حجز عربيات الحمد لله فى نظرى و نظر الناس اللى جاتلى ان فى تغيير و نجاح و الا مكنش حد جالى و عمل عربيته من اساسه ولا ايه رايك
اما نشرى للموضوع فى الموقع حبيت ان اخدم الشباب و الناس اللى بتعانى من استهلاك البنزين و اوفر ليهم مع اعطاء العربيه عزم و قوه جرى يستمتعوا بها
لكن انا مش محتاج شهره و لا مكسب مادى انا الحمد لله ربنا عطينى من وسع و الارزاق بايد الله
و لو انا كنت محتاج شهره كنت اظهرت نفسى فى الفيديو و على فكره انا اللى مصور مش حد تانى
و لو غاوى مكاسب ماديه و طمع فى الفلوس كنت عملت العربيه بسعر 5000 جنيه على الاقل
دا لما بيطلعو اى جهاز و يقولو انه بيوفر بنزين و كله ضحك على الدقون بيبلغو فى سعره و فى الاخر بيطلع جهاز فاشل

فى نقطه كمان الزحمه اللى موجوده فى اسكندريه و الجيزه و القاهره بقت شىء لايطاق لكن اتعودنا عليه بس بيخلى العربيه تنكها بيفضى بسرعه و الاستهلاك بيبقى رهيب فحبيت اعمل خدمه للناس مش اكتر ثم انا بعمل العربيه دلوقتى 2000 جنيه و ليست 1750 جنيه لان ده تمن التكاليف و قولت اعمل سعر خاص لاعضاء المنتدى اللى هو 1750 جنيه
انا بعرضى للفيديو الهدف منه بقول انا وصلت لايه لكن ليست الهدف منه ان اقول لازم تيجو عندى لا طبعا كل واحد فى مخ يعرف من خلاله مصلحته موجوده فين و يمشى وراها
و على العموم لو بتنزل تصيف فى اسكندريه تبقى اتصل بى لعلى نكون اصدقاء و نعمل اختراع جديد سوا
قديم 15-03-2010, 06:53 PM
الصورة الرمزية luckyman
luckyman luckyman غير متواجد حالياً
من انا؟: لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: القراءة + المشى

luckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond reputeluckyman has a reputation beyond repute

لسه مش فاهم اى حاجة مفيش معطيات او منطق انا اسف يمكن انا غلطان او سوء تقدير ولك منى فائق الشكر والاحترام سيدى الكريم مع تمناياتى بمزيد من التفوق والى الامام ودمتم
قديم 15-03-2010, 06:58 PM
الصورة الرمزية medhat3377
medhat3377 medhat3377 غير متواجد حالياً

medhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to beholdmedhat3377 is a splendid one to behold

لاكى مان الموضوع بسيط والله و ياريت تقراء ردى على الدكتور الفاضل بلبولان انا ليسه كاتبه و الله الموضوع بسيط اقراء و انا فى انتظار ردك و لو ليسه فى حاجه مش واضحه قولى و انا تحت امرك
موضوع مغلق