العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > تويوتا TOYOTA > Corolla

Corolla toyota corolla تويوتا كورولا

قديم 01-09-2009, 11:23 PM
live_ad live_ad غير متواجد حالياً

live_ad is on a distinguished road
افتراضي رد: اختبار قيادة : تويوتا كورولا 2008 المزودة بعلبة التروس الذكية

محتاج افادة حيث ليس لى خبرة كثيرة بالسيارات ارغب فى شراء سيارة اتوماتيك لكن كثير من الأشخاص ينصحنى بعدم شراء الأوتوماتيك والسبب انهم يقولوا ان الأتوماتيك لوحدث بها عطل على الطريق لاتستطيع تحريكها لازم يتم رفعها ( فهل هذا لكلام صحيح وهل يوجد حل لهذه المشكلة )
وما معنى كلمة ( مانع للإنغلاق ) التى نشاهدها فى إعلانات بعض السيارات
ومارأيكم فى السيارة تويوتا أفنسيس
أفيدونى أفادكم الله
قديم 02-09-2009, 04:06 AM
الصورة الرمزية vortec
vortec vortec غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد عصام
التخصص العملى: طالب في هندسة مدني
هواياتي: الهندسة - السفر - المحركات

vortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond repute

مانع الانغلاق أو الabs وهو نظام فرامل بحيث انك لما تمسك فرامل العربية مش بتتزحلق علي الأرض أبدا بتسمع بس صوت خربطة في العفشة الفرامل بتفتح وتقفل مرات كتير ورا بعض وبالتال بتمكنك من المناورة بالعربية وانت ماسك فرامل من غير ما تعوم منك

لاتجعل امالك أرض يداس عليها بل اجعلها سماء يتمني الجميع الوصول اليها
ptmnlo123per122
ربما الماء يروب ،
ربما الزيت يذوب،
ربما يحمل ماء في ثقوب ،
ربما الزاني يتوب ،
ربما تطلع شمس الضحى من صوب الغروب ،
ربما يبرأ شيطان ، فيعفو عنه غفار الذنوب،
إنما لايبرأ الحكام في كل بلاد العرب من ذنب الشعوب

قديم 05-09-2009, 03:24 AM
الصورة الرمزية elkady0
elkady0 elkady0 غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان
التخصص العملى: طالب
هواياتي: السيارات

elkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant futureelkady0 has a brilliant future

تسلم ايدك على الموضوع المفيد جداااااااااااااا دة

إذا لم تستطع أن تنظر امامك لأن مستقبلك مظلم ولم تستطع أن تنظر خلفك لأن ماضيك مؤلم فانظر إلى الأعلى تجد ربك تجاهك
.... إبتسم... فإن هناك من... يحبك... يعتنى بك... يحميك ...ينصرك... يسمعك ...يراك..
.انه (( الله)) ما أخد منك إلا ليعطيك...
وما ابكاك إلا ليضحكك...
وما حرمك الا ليتفضل عليك...
وما إبتلاك إلا لانه يحبك..."
سبحان الله
قديم 24-09-2009, 02:41 AM
محمد ناشد محمد ناشد غير متواجد حالياً

محمد ناشد has a spectacular aura aboutمحمد ناشد has a spectacular aura aboutمحمد ناشد has a spectacular aura about

سيدي الفاضل انت اتكلمت عن الكورولا الجديدة وكأنها عفوا في التعبير كنبة مش عربية فيها من القوة والتكنولوجيا اللي مش موجود في اي من العربيات اللي من نفس الفئة وده كله علشان انت سوقتها بالفتيس الmmt للأسف طيب ليه ما جربتش اللوتوماتيك او حتى المانيوال وانا حرد عليك لأني انا اشتريت الكورولا ال 2008 الMMT وسوقتها لمدة 10 شهور في البداية كنت بتعامل معاها على أساس انها اتوماتيك وده للأسف اللي انت حطيته في دماغك وانت بتسوقها وده غلط العربية جير مانيوال عادي جداً على تروس لكن بدون كلاتش او دبرياج وده اللي بيقوله لك في التوكيل لما تيجي تشتريها وبيخلليك تتطلع تجربها كمان علشان تبقى فاهم بتسوق ايه اما العربية في السحب والشد مش عادية ابداً العربية قوية جداً وبتروح لسرعات عالية والله لل 180 كم وانا مش حاسس اني مسرع او بأي اهتزازات وممكن اكتر من كده لكن انا بخاف طبعاً وعلى فكرة انا معايه دلوقتي الجير الأتوماتيك منها نفس العربية برده بس 2010 ومش حقولك على السحب والنعومة والثبات لأ انت روح أجر واحدة يومين وبعدين احكم عليها مش تسوقها 20 دقيقة وبعدين تشوهها كده ,وبرده عاوزك تركب الأوكتافيا علشان تعرف الفرق في الراحة والنعومة وبرده في الطلعة بتاعتها ، وعلى فكرة انا غيرت للراحة مش اكتر لأن الجير الMMT ده بتاع تفحيط وغرز وسرعة وبرده جيبت نفس العربية يعني لو فيها حاجة من العيوب اللي انت قولتها او انا لقيت فيها اي عيب خلال المدة دية كلها كنت غيرت جيبت اي شئ تاني وشكرررررررررررر
قديم 12-10-2009, 12:05 PM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute

المهندس فادى شكراً على التقرير الممتاز ولكن هل جربت ركوب نسخة جنوب أفريقيا 2009 mmt أنا سيارتى تحت أمرك لتجربها كما تشاء وتعطينا تقرير عنها