العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 30-04-2009, 11:17 PM
mahmoud_amin69 mahmoud_amin69 غير متواجد حالياً

mahmoud_amin69 is on a distinguished road
افتراضي رد: سؤال لملاك الميجان، ليه بتبيعوها برخص التراب

السلام عليكم جماعة الخير,
أعرف أنكم أثرتم موضوع اختيار السيارة المناسبة (وكانت ميجان هي المثال) من فترة طويلة, ولكني عضو جديد وقد سعدت كثيرا بصراحتكم وآرائكم المفيدة.
وأرجو من الأخ "بايو" أن ينصحني برأية في الأكتافيا A5 حيث أنه (مجرب) وفي هذه الحالة سيكون أفضل من (طبيب).
وللعلم أنا عندي لانسر 2006 وأريد أن استبدلها بأكتافيا. فما رأيكم جميعا ؟!
قديم 10-05-2009, 11:17 PM
ahmed_m_w ahmed_m_w غير متواجد حالياً

ahmed_m_w has a reputation beyond reputeahmed_m_w has a reputation beyond reputeahmed_m_w has a reputation beyond reputeahmed_m_w has a reputation beyond reputeahmed_m_w has a reputation beyond reputeahmed_m_w has a reputation beyond reputeahmed_m_w has a reputation beyond reputeahmed_m_w has a reputation beyond reputeahmed_m_w has a reputation beyond reputeahmed_m_w has a reputation beyond reputeahmed_m_w has a reputation beyond repute

انا اسف للكلام الى انا هقوله ده بس غصب عنى لازم اقوله للناس الى بتقول مش على الميجان بس لا على الاوربى كله انه مش حلو ومعقد والكلام الكتير ده ياجماعه لما واحد يشترى عربيه ياريت لو يقراء الكتالوج بتعها حتى لو بلغه اخرى يترجمه اولا لئن ده هيكون مفيد جدا ليه فى كل حاجه ثانيا السيارات الاوربى دى الى اغلب الشعب المصرى بيقول عليها دى عربيات مش حلوه والكلام ده السيارات دى للناس الى بتقراء الكتلوجات وبتعرف تقارن قبل الشراء بيكون اختيارهم الاول السيارات الاوربيه رغم ان الناس دى بتكون عارفه انه يوم ما يبيعو مش هتجبلوهم حتى نص الى دفعوه لكنه اختيارهم الاول لئن باختصار شديد لما واحد يشترى عربيه بيدور على الثبات والمتانه وطرق التصنيع والاداء وطبعا عمرى ما شوفت ولا هشوف عربيات متوافر فيها الكلام ده غير الاوربى انما هروح اجيب كورى ولا صينى يبقى حرام عليا فلوسى لئن الناس دى بتلعب فى الشكل والرفاهيه ليس اكثر زى اللعبه الصينى كده بالظبط عموما السيارات الى انا شخصيا احترمها هى الاوربى والامريكى غير كده لا لئن غير كده هكون راكب لعبه صينىptmnlo123per171
قديم 19-05-2009, 11:45 PM
ابو النواجي ابو النواجي غير متواجد حالياً

ابو النواجي is on a distinguished road

يا جماعه ممكن اعرف الكلام اليي ينطبق على الميجان ينطبق علي اللوجان ال7 راكب انا بفكر اشتريها يا ريت تدلوني ولكم جزيل الشكر
قديم 20-05-2009, 02:29 AM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو النواجي مشاهدة المشاركة

يا جماعه ممكن اعرف الكلام اليي ينطبق على الميجان ينطبق علي اللوجان ال7 راكب انا بفكر اشتريها يا ريت تدلوني ولكم جزيل الشكر
كلام ايه يا باشا المشاكل اللى فى الميجان كانت فى الموديلات القديمه وكانت فى الفتيس الستيبترونيك مش فى المانيوال
واللوجان ال7 راكب دى مفيش منها غير مانيوال غير كده هى مختلفه تماما عن الميجان من حيث موتور او عفشه او حتى كهربا يبقى اكيد الكلام ده لاينطبق على اللوجان ال7 راكب
ولو حضرتك عندك استفسار معين ممكن تفتح موضوع بيه واحنا موجودين بأذن اللهptmnlo123per122
اخوك بوب الجامد

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 20-05-2009, 10:36 AM
ابو النواجي ابو النواجي غير متواجد حالياً

ابو النواجي is on a distinguished road

شكرا بوب الجامد علي اهتمامك ممكن استأذن حضرتك في معلومات عن اللوجان 7 راكب من حيث اسعار قطع الغيار ومدي توفرها واقرب مراكز للخدمه والصيانه من محافظة قنا وهل فعلا العربيه تجميع المغرب ولك جزيل الشكر وفائق التقدير والإحترام

الكلمات الدليلية
رينو ميجان, ميجان