العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > كيا سول Soul

قديم 19-11-2011, 01:25 AM
محمود سامى محمود محمود سامى محمود غير متواجد حالياً

محمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really nice
افتراضي رد: كيا سول 2011 تقرير شامل بالصور

مشكور يا أستاذ مجدى على المعلومات القيمة .. بس انا اتكلمت على أنا شايفه فى الخليج .و اللى قرأته على موقع كيا ... بس أول مرة أعرف إن الكارينز فى أوروبا 1600 سي سي
قديم 19-11-2011, 03:52 AM
magdy m.s magdy m.s غير متواجد حالياً

magdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to allmagdy m.s is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود سامى محمود مشاهدة المشاركة

مشكور يا أستاذ مجدى على المعلومات القيمة .. بس انا اتكلمت على أنا شايفه فى الخليج .و اللى قرأته على موقع كيا ... بس أول مرة أعرف إن الكارينز فى أوروبا 1600 سي سي
تقبل تحياتي وانا شاكر لزوقك واخلاقك الكريمة.
قديم 01-02-2012, 03:23 AM
الصورة الرمزية hamed2020
hamed2020 hamed2020 غير متواجد حالياً
من انا؟: THE MAGICO

hamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud ofhamed2020 has much to be proud of

تقرير مميز و موضوغ جميل
انا ليا طلب عايز اعرف منك بما انك معاك العربيه ايه مميزتها و ايه عيوبها و بدون استثناء خاااااالص واكتر حاجه مش بتريحك ومعدل استهلاك الوقود معاك و ايه اخبرها في السفر و بردو استهلاك البنزين علي الصحرواي طبعا والف الف شكر
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
عند سوأل للسيد : بدر بسيونى او السيد : حازم شاهين
ايان كان مين الي بيثبت المواضيع ليه في مواضيع كتير حلوه ومفيده للاعضاء و الدليل عدد المشاركات و الشكر لم تثبت ؟؟؟؟؟؟

قديم 19-02-2012, 06:17 PM
محمود سامى محمود محمود سامى محمود غير متواجد حالياً

محمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really niceمحمود سامى محمود is just really nice

معلش لو الرد أتأخر .. بصراحة شديدة .. و الله لحد دلوقتى العربية عاملة معايا 25 ألف كم .. و مافيش أى مشكلة ممكن أذكرها خالص ما شاء الله عليها بجد .. بالنسبة للسفر .. تمشي بيها و انت مطمن جدا .. أنا بمشي بسرعة 140 لحد 160 كم تقريبا فى السفر .. ثبات ما شاء الله عالى جدا .. كمان استهلالكها للوقود .. هيا بتمشي تقريبا 540 كم فى الفول تانك ,, بتتفول 48 لتر ,, أحسبها انت بقى .. أعتقد ان استهلاك البنزين كويس يعنى تقريبا 11كم لكل لتر ..
قديم 15-06-2012, 03:29 AM
omarswimmer omarswimmer غير متواجد حالياً

omarswimmer is on a distinguished road

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته.
أولا مبروك على العربية يا أستاذ محمود و ربنا يخليهالك.

أنا كنت عايز أستفسر عن شوية حجات أرجو أنك ترد عليا فيهم كلهم.

أنا كنت محتار مبين الهيونداى الينترا 2012 أو الكيا سول 2012
بس أنا مايل شوية للكيا سول عشان فيها كماليات أكثر من الالينترا و مش منتشرة أوى زيها.

أنا عمتن بحب السرعة جداا و بحب أجيب ال200 كتير.......أكتر حاجة قلقان منها هى دى فى السول.
يعنى الالينترا 2012 تجيب 200 و 220 و ستابيليتى و سبات على الطريق ما شاء الله.. أما السول من البسمعه أنها بعد ال160 سباتها بيبقا مش حلو و بتسمع صوت جامد فى الكبينة و تحس ب زلطة زلطة على الأسفلت. فا كنت عايز أعرف موضوع السبات على الطريق من السرعة ال160كم لل 200كم عملة أيه و ياريت لو مقارنتا بالالينترا ال2012.

تانى حاجة قلقان منها أن واحد معرفة كان معاه السول بيقولى بعها عشان صوت متورها عالى قوى. بس هو كان معاه الموديل 2010. فهل فعلا المتور صوتو عالى؟؟

تالت حاجة فى السحب .. سحبها عامل أيه.؟؟ يعنى أنا أصدقائى معاهم فولكس جولف 2011 و ألينترا 2012 و رانجلر 2011 و اكتافيا 2010...يعنى هعرف أشد معاهم ولا أيه و سحبها مقارنتا باللانسر برضو بما أنك جربتها.

رابعا : أنا سمعت أن السول موديل 2012 ... كيا عملت فيه تعديلات كثيرة.. من ناحية السبات و الصوت فى الكبينة و أهم حاجة عجبتنى جدااا و خلتى مصمم على هذه السيارة أن موديل 2012 نزيلو بموتور جديد 1600سس و بقوة 138 حصان TDI direct injection ...الموديلات ال2011 و 2010 كانو DOHC 124 حصان.... أما موديل 2012 فهو 138 حصان..!!

و أحب أفيدكم أن 2012 فعلا نازلة 6 سرعات ستيبتزونيك...دة أكيد.

أنا ان شاء الله ناوى أحجز سول لون بيج هاى لاين.. الكاتيجورى الب140 ألف وكييل.. عيبه بس أنه جنط 16 .. و الكاتيجورى ال131 ألف فى جنط 18 و شكلو أحلى بكتير. بس ال140 لف فيها كماليات أكثررر و كونسول و LED و ضمان الوكيل أهم حاجة.

بس أنا هحجز ان شاء الله بعد ما أسمع رأيك بما أنك تمتلكها لفطرة..
و عايز أعرف رأيك عموما فى السول مقارنتا بالنيو ألينترا.. فى كل حاجة. بذات السبات فى السرعات الفوق ال160...

و عايزك تأكدلى موضوع أن السول 2012 نزلا فعلا بمتور جديد TDI 138 حصان ... شكراااا..