العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > نيسان NISSAN

نيسان NISSAN من اعرق الشركات اليابانية بدات فى عام 1923 باسم داتسون وهى الان تعيش ازهى عصورها تحت قيادة اللبنانى الاصل كارلوس غصن بعد اندماجها برينو الفرنسية اشهر موديلاتها : صنى تيدا مورانا التيما وبريميرا وسكاى لاين وميكرا GTR 350Z

قديم 26-03-2011, 08:02 PM
اشرفasser
Guest

افتراضي رد: نيسان كشكاي

اسمها قشقاى
قديم 26-03-2011, 08:07 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اشرفasser مشاهدة المشاركة

اسمها قشقاى
قديم 28-03-2011, 10:54 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedkamel8677 مشاهدة المشاركة

فولكس واجن تيجوان,, تيوتا راف فور
بس أنا صرفت نظر عن التيجوان بسبب ماتورها مابحبش الماتور دا من فولكس إنه يبقى بتاعي بس لما سوقت عربية صاحبي الجولف عجبني جدا عليها بس دا برا مصر ياعني الصيانة طبيعي تبقى على الوكيل ولما العربية بتفتح بقها بتتغير إنما يبقى بتاعي أنا وفي مصر ياعني العربية ممكن ياخدوها مني الورثة لاااا ما أفضلشي بصراحة.
الراف فور جميلة بصراحة وأنا فعلا حطيتها في المقارنة خلاص.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmffor مشاهدة المشاركة

ده رابط لموضوع متعلق بالدايهاتسو تيريوس

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=2435
أنا فعلا بصيت على الموضوع بس أنا غير ميال للتيريوس أصلي الواحد لما بيركب سيدان 118 حصان بيقول عليها أحيانا ضعيفة. تخيل بقى تيريوس دفع رباعي 105 حصان وعزمها متأخر قوي لا مش هستحمل وأنا أصلا بحب الجري.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة _amr.mostafa_ مشاهدة المشاركة

حضرتك تفضل بتقرير من اعدادي عن سياراتين ممكن حضرتك تشوفهم واتمنى اكون ساعدتك

الاولى : هيونداي توكسون ix35

وهذا تقرير عنها :::http://www.masrmotors.com/vb//showthread.php?t=23987

جميييلة قوي بصراحة بس الي بيعيش برا مصر فترة بتخلي الهايونداي تسقط من نظره خااالص بس العربية عجبتني قوي من جوا روعة.

والثانية شيفرولية كابتيفا

وهذا تقرير عنها
http://www.masrmotors.com/vb//showthread.php?t=15688
طااالعة من عيني الهاي لاين بتاعها مشكلة والموديل الأولاني كمان رااائع والله بس هنعمل إيه بقى العين بصيرة والإيد قصيرة مش قد تمنها أنا ياعام.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اشرفasser مشاهدة المشاركة

اسمها قشقاى

تصدق فعلا سوري يا رجااالة (قشقاااااااي) إوعوا حد ينساا علشان أ.أشرف مايزعلشي.

آدي كمان كمان دحكتين علشان كلنا نتبسط

ألف ألف شكر لكل الي رد عليا والله أنا شاكر لكل مجهودكوا وتعامونكوا بس دا مش غريب عن منتدانا الجميل.
بس أنا من رأيي بردو إني قائمة الإختيار لا تتعدد في هذه الفئة ولاكن الي أنا خلاص حطيته في الصندوق أقارن بينه وهو بالترتيييب:
نيسان إكس تريل, تيوتا راف فور, هايونداي توكسن.
لو حد شايف حاجة تانية غير كدة يا ريت يفيدنا كلنا برأيه.

قديم 28-03-2011, 11:19 PM
_amr.mostafa_ _amr.mostafa_ غير متواجد حالياً

_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute_amr.mostafa_ has a reputation beyond repute

د.اسلام برجاء الطلب من مشرف القسم نقل الموضوع الى قسم ساعدنافي الاختيار او المقارنات

وتغيير العنوان بما يتناسب مع المحتوى ..وباذن الله ستجد الفائده اكبر لك ..
قديم 29-03-2011, 01:54 AM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

د.اسلام برجاء الطلب من مشرف القسم نقل الموضوع الى قسم ساعدنافي الاختيار او المقارنات

وتغيير العنوان بما يتناسب مع المحتوى ..وباذن الله ستجد الفائده اكبر لك ..
وأنا ماعنديش أي مانع إطلاقا ياريت مشرف القسم يتفضل يشوف الي في صالح القسم بتاعه.
بس هوا أنا إخترت العنوان لأني في الأساس أنا كنت عايز أستفسر عن النيسان قشقاي ولما فعلا طلعت زي ماتوقعت مش موجودة تفضل بقيت الأعضاء مشكورييين بعد طلبي بالمساعة في الإختيار بين المتاح.
وعليه أنا شوفت إني الإستفسار يخص أهل النيسان.