العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 23-08-2010, 06:46 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بدر1978 مشاهدة المشاركة

هههههههههههههههه
انت دارس اية ياعم خالد
والله ياعم خريج حقوق عين شمس سنة 1987 بس انا بحب اعرف واتعلم زى حكاية مراقبة النت دى صحيح جربت التجربة وعورتنى فى 700 جنيه لكن مكنتش فاهم انها هتوصل لكده لكن اتاكدت من كلام الراجل وهو قال كلام تانى كتييييييييير لكن مقدرش اقوله هنا
انا بكره اللون الازرق والبدلة الزرقا مش هتليق عليا ههههههههههه
قديم 23-08-2010, 08:02 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المؤتمر السادس (ميكيافيللى)
كنا فى القطار أيام انتخابات الرئاسة الماضية
وواحد فيلسوف قال /هو مبارك طبعا هو فيه غيره؟؟؟؟ مفيش حد ياعم (اكيد سمعتم الكلام ده)
وأنا اتفرست وقلت بغيظ مكتوم / مفيش غيره ازاى يعنى
قال/ يعنى محدش هيقدر يحكم مصر غيره ولاواحد ينفع
انا / طيب هو حسنى مبارك ده مش هييجى عليه يوم يموت والا قاعد فيها ومطول
بتردد / هيموت طبعا
ساعتها هنعمل ايه هنفضل شعب اقرع كده من غير حاكم
والا نجيب حاكم من بره نوقع معاه عقد احتراف
مش معقول طبعا
شوف ياعمنا السياسة دى سياسة ميكافيللية
ميكيا أيه
فيلليه
يعنى ايه بقى لامؤاخذه
ميكايافيللى ده عيل صايع سنكوح طليانى آخره يسرح فى الصيف بجردل حاجة ساقعة على بلاج ميلانو وفى الشتا بهدوم مسروقة
يعنى ايه
طبعا حكاية الحاجة الساقعة والهدوم المسروقة اقصد بيها انه ولاموهبة ولازفت
وانما واحد صايع منافق متسلق بيعرف يوصل للحكام ازاى وكانو بيثقو فيه و كانو بيدرسوه لينا فى المدارس على انه احد اهم مظاهر عصر النهضة فى اوروبا وألف كتاب الامير (ولاحديقول لك كتاب الامير ده بيقول ايه ولابيتكلم عن ايه) (بلا وكسة واللى قال الكلام ده فى كتاب المدرسةوالله راجل موكوس وجاهل جهول مجهال كمان)
ولاهو من مظاهر عصر النهضة ولاغيره كل الحكاية انه ماشى بمبدأ اخترناك وهنمشى وراك
والراجل ده لما لقى نفسه الأمراء بيتقربو اليه ويسمعو كلامه راح مألف كتاب حط فيه كل خبراته الشيطانيه فى الدهلزة وشغل ال 3 ورقات وم تزوقينى ياماما مابين الحاكم وشعبه
وكان هذا الكتاب سر حربى لا يتناوله الا الامراء والحكام فقط
الى ان تعلمت اوروبا احترام شعوبها ووجدوا ان اقصر طريق لقلوب الشعوب هو العدل بين افرادهم مش معدتهم زى المصريين فى بعض الأحيان
وكان من بين تعليماته للحاكم بعض هذا الكلام
اولا / الحاكم يجب ان يقول فى العلن مايرضى شعبه وفى الخفاء وعلى ارض الواقع مايرضيه هو وميكون فى مصلحته هو فقط
(طبعا كل يوم الكلام ده بيتكرر )
ثانيا / يجب على الحاكم ان يختار حاشيته من الأمراء (الوزراء / الحكومة) من الضعفاء والذين يامرهم فيطيعون كما الكلاب المطيعة ويجب عليه ان يفسح لهم المجال قليلا(خلى بالك من قليلا دى) لكى يفعلو كل مايريدون من شهوات ومنكرات وغيره (الترجمة كده) بحيث لا يؤثرون على صورته اما م الناس حتى وان كان منهم
وزيرا شرسا طاغية
اوآخر يفرض الضرائب بقسوة بدون اى اهتمام بالشعب
اوثالث يسرق من اموال الشعب
وعلى الحاكم ان يترك (ده كلام ميكيافيللى) كل هؤلاء يعيثون فى الأرض فسادا حتى اذا احس ان الشعب كله يطلب التغيير وقد اختنق من هؤلاء واحس باقتراب الثورة
فصلهم جميعا من الوزارة وعين غيرهم فيرتاح الشعب ويعتقد ان الرئيس لم يكن يعرف كل كوارث هؤلاء وانه بمجرد معرفته ازاحهم من فوق كاهل الشعب رغم انه هو اللى جايبهم
ثالثا / على الحاكم ا ن يقوم بفصل الامير(الوزير) الذى تكون له شعبية كبيرة حتى لايفكر فى الثورة والانقلاب على الحكم استنادا الى شعبيته (طبعا شعبا ن عبد الرحيم شال عمرو موسى بأغنية انا بكره اسرائيل اه والله هذا كلام سمعته اكثر من مرة وقرأته فى جرائد مثل الدستور والمصرى اليوم والشروق وتم تعيين عمرو موسى رئيس جمهورية الفرقــاء /جامعة الدول العربية سابقا)
واخيرا وليس اخرا
(لان الكتاب كبير وانا بصراحة قريت نصه وقرفت لانه كتاب يثير الغيظ والقرف فى وقت واحد)
على الامير ان يقنع شعبه دائما عن طريق دس رجاله بينهم واشاعة انهم لايستطيعون العيش بدونه وان من يأتى بعده سيمشى بهم الى المجهول ...............
الى آخر هذا الهرش مخ
وفاجأت الراكب وقلت له
شوف انت شكلك شرطة صح؟
فقال باندهاش / ايوه
يااما انت من رجالة المعلم وعمال تنشر الاشاعة دى
او
و ده من حسن الظن اللى هنمشيه معاك انت بتردد كلام مش فاهم معناه
مصر يابنى
حكمها رمسيس التانى وكان طاغية ومشى
وعمرو بن العاص وكان من احسن من حكموها (والله الراجل ده مظلوم وعملت له مؤتمر مرة لو نسيته فكرونى بيه ومتعملوش زى احمد كروزير (هو كان بيكلمنى ف ايه) ومشى
وصلاح الدين الأيوبى (غنى عن التعريف) ومشى
وبيبرس (من القلة الذين عمرو مصر وخدموها رغم انه سورى) ومشى
وقطز ومشى
ومحمد على ومشى
وفاروق وعبد الناصر والسادات (كان له مؤتمر برضه لو نسيته فكرونى) وكلهم مشيو
و ده هيمشى
ولو جه جمال هيمشى
ولو جه عباس هيمشى
مين عباس
يعنى انت نايم من الصبح وصحيت على عباس ؟؟؟؟؟؟
اى واحد يعنى
ضحك وقال انا ياعم امين شرطة غلبان فى المرور
وغمزت له بعينى وقلت له ماااااشى هنعديها علشان خاطرك بس
قديم 23-08-2010, 09:44 AM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

المؤتمر الخامس(الفراعنة 2)

جزاك الله خيرا

والله ياعم خريج حقوق عين شمس سنة 1987 بس انا بحب اعرف واتعلم زى حكاية مراقبة النت دى صحيح جربت التجربة وعورتنى فى 700 جنيه لكن مكنتش فاهم انها هتوصل لكده لكن اتاكدت من كلام الراجل وهو قال كلام تانى كتييييييييير لكن مقدرش اقوله هنا
انا بكره اللون الازرق والبدلة الزرقا مش هتليق عليا ههههههههههه
عشان تحرم تلعب مع الحكومة

ياسيدى متفكرش فى بكرة خليها ماشية زى ماتيجى

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 06-11-2010 الساعة 04:51 PM
قديم 23-08-2010, 06:47 PM
corsair
Guest

المؤتمر الرابع (الفراعنة 1)
انا لو منك كنت قمت كلته جوزين اقلام بتاع فرعون ده طالما بيحبه اوي كدا مش بعيد ربنا يحشره معاه يوم الحساب
مش بيقولك يحشر المرء يوم القيامه مع من احب

المؤتمر الخامس(الفراعنة 2)

بسم الله ما شاء الله انا ماسك الخشب يا ابو عموا

انتا لا عاتق فراعنه ولاعاتق اي حد انا حاسس ان عيله خالد خليفة متوارثه مع الاجيال زي كتب التاريخ بالظبط

ولا اعرفك المره اللي فاتت الهرد باظ وجاب باد سيكتور مش بعيد المره ديه انتا اللي تجيب جاز وباد سيكتور وجوافه من اللي هيتعمل فيك

التعديل الأخير تم بواسطة hazem_khidr ; 06-11-2010 الساعة 04:56 PM
قديم 24-08-2010, 07:38 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة

كده برضه تبيعنى اومال مين اللى هينضرب معايا
طب حتى يااخى الواحد يقول أأأأأأأأأه ه (من الضرب) وانت تقول لأ
هههههههههههه